بین الملل

اردوغان همان رشوه‌ای‌ را از عربستان می‌خواهد که ۳ سال پیش رد کرد

پس از فراز و نشیب های فراوان، نشان دادن دوره های همگرایی ریاض و آنکارا که مهم ترین آنها سفر مولود چاووشو او لو وزیر امور خارجه ترکیه به ریاض، پس از سقوط لیر و هوای امپراتوری عثمانی، رجب طیب بود. اردوغان در فوریه آینده در عربستان سعودی او به آنجا سفر خواهد کرد تا با معامله خون جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی کشته شده توسط کنسولگری عربستان در استانبول، از مزایای اقتصادی مورد نیاز برای آماده شدن برای انتخابات 2023 بهره مند شود.

به گزارش نازک نارنجی، روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیلی نوشت: زمانی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سفر اخیر خود به قطر از دیدار با اردوغان خودداری کرد، رسانه های سعودی برنامه ریزی برنامه ریزی شده شبکه های اجتماعی را آغاز کردند و مدعی شدند که اردوغان خواهد آمد. به ریاض تحقیر شد و رسانه ها در دو روز گذشته از زمانی که اردوغان اعلام کرد فوریه آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد، همین موضوع را تکرار کرده اند. او دو هفته پیش گفت که او قرار بود روابط خود را با همه از جمله رژیم صهیونیستی ارتقا دهد. برای برخی از خاخام های ترکیه در مورد روابط با رژیم که “این روابط همچنان قوی خواهد ماند.” او هفته گذشته به همراه محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، در فوریه آینده در استانبول به امارات خواهد رفت. آنها جنگ اقتصادی دارند که دیگر کشورهای عربی خلیج فارس، به رهبری عربستان سعودی علیه ترکیه آغاز شد و تحریم محصولات ترکیه تا امروز ادامه دارد.

در نتیجه دیدار بعدی اردوغان و بن سلمان دیگر عادی نیست. تنها سه سال بعد اردوغان در آستانه برکناری ولیعهد سعودی است. اطلاعات ترکیه در آن زمان جزئیات بسیار زننده پرونده قتل خاشقجی را منتشر کرد و به اطلاعات آمریکا تحویل داد و همچنین در گزارشی تایید کرد که بن سلمان در این جنایت دست داشته است که منجر به مجازات برای تیم ترور و طراح اصلی آن شد. اجرا شد و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شخصا بن سلمان را تحریم کرد. از آن زمان تاکنون، ولیعهد عربستان با این پرونده مشکلاتی داشته است و مدت‌ها پس از سفر اردوغان، چهره مخدوش اردوغان باقی خواهد ماند، اما بن سلمان چاره‌ای جز بحث در سفرهای بعدی ندارد. از این پس از ماجرای قتل خاشقجی استفاده خواهند کرد، هرچند که این سفر هیچ گاه تفاوت چندانی در وضعیت حقوقی پرونده از منظر بین المللی به ویژه در آمریکا ایجاد نخواهد کرد.

رسانه‌های سعودی بدون تایید رسمی عربستان سعودی در سفر بعدی اردوغان در ماه فوریه بیانیه‌ای درباره اردوغان منتشر کردند و آن را اعتراف اردوغان خواندند و تاکید کردند که او زمانی که بن سلمان را متهم به قتل کرد، خون فروخت و اکنون می‌خواهد از اشتباه خود عذرخواهی کند. اگرچه خروج ترکیه با سفر اردوغان آغاز نشد، بلکه چند هفته پس از ترور خاشقجی آغاز شد، اردوغان در آن زمان از انتشار جزئیات بیشتر پرونده خاشقجی که فاش کرد و محاکمه غیابی متهم در استانبول خودداری کرد. آزمایشات تغییر کرد، اما فایده ای نداشت. صرف نظر از اینکه هر دو طرف سفر اردوغان را چگونه اعلام کردند، این اقدام می تواند توافقی باشد که در آن رئیس جمهور ترکیه در مواجهه با بسته شدن کامل پرونده خاشقجی، به شدت به پیروزی های اقتصادی این یکی، بحران اقتصادی و کاهش قیمت ترکیه نیاز دارد. واحد پول. از جمله لغو تحریم های عربستان بر محصولات ترکیه، سرمایه گذاری عربستان در ترکیه و ترغیب شهروندانش به سفر به ترکیه، در حالی که حمایت از اخوان المسلمین در کشورهای عربی دیگر پروژه مفیدی برای اردوغان نیست، زیرا این پروژه شکست خورد. بهار عربی، حتی در میان کشورهای عربی، عربستان سعودی کمترین آسیب را از این تهدید متحمل می شود. اما زمانی که این تهدید متوجه مصر شد، خود ترکیه شروع به سرکوب اخوان کرد.

رئیس جمهور ترکیه اکنون انعطاف پذیر است و در حال بازنگری در سیاست هایی است که در 10 سال گذشته دنبال کرده است تا برای انتخابات 2023 آماده شود که موضوع اصلی حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان خواهد بود. از آنجایی که اپوزیسیون سکولار کشور در سال‌های اخیر با سوء استفاده از شکست سیاست‌های اردوغان، که با سقوط ارزش لیر آشکار شد، پیروزی‌های بزرگی به دست آورده است، دقیقاً همین ضرر است. اسلام‌گرایان را به قدرت رساند. ضمن اینکه مشکلات اقتصادی را به صفر رسانده است. اما با پایان دادن به کار خود در یک فروپاشی سیاسی به دلیل مسائل سیاسی، این روزها سعی می کند تا قبل از اینکه از بحران پول ویران شود، خود را نجات دهد.

در اوج بحران روابط که منجر به ترور خاشقجی شد، اردوغان تلاش جدی برای برکناری بن سلمان را آغاز کرد، نه تنها برای مجازات بن سلمان بابات به دلیل نقض حاکمیت ترکیه، بلکه برای گسترش نفوذ خود در منطقه، به ویژه در قشر مرفه. منطقه خلیج. در نتیجه، خالد الفیصل، امیر مکه، برای پادشاه عربستان به ترکیه رفت و سعی کرد یک بسته اقتصادی به اردوغان ارائه دهد. اما او رشوه عربستان را نپذیرفت، جایی که اردوغان شکست پروژه خود را انکار کرد و فکر کرد که می تواند شکوه امپراتوری عثمانی را به منطقه بازگرداند. اما اکنون این سفر ادامه دارد، اما در جهت مخالف، و تنها چیزی که سلطان (اردوغان) می‌خواهد همان حقوقی است که سه سال پیش رد کرد.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا