اقتصادی

پاداش ۱۸۰ هزار دلاری اپل برای جلوگیری از فرار مغزها

اپل به برخی از مهندسان جوایز غیرمعمول و قابل توجهی را در قالب سهام شرکت ارائه می‌کند و هدف آن حفظ مغز است.

به گزارش نازک نارنجی، بلومبرگ به نقل از منابع شناخته شده اعلام کرد که اپل هفته گذشته به برخی از مهندسان خود در زمینه طراحی، سخت افزار، نرم افزار و عملیات سیلیکونی که به صورت واحدهای سهام محدود منتشر شده بود اطلاع رسانی کرده است. این ویژگی ها تا چهار سال دیگر منتقل می شوند و این افراد را به ماندن در اپل تشویق می کند.

این جایزه که دریافت کنندگان خود را شگفت زده کرد، از حدود 50000 تا 180000 دلار متغیر بود. بر اساس منابع شناخته شده، بسیاری از مهندسان حدود 80000، 100000 یا 120000 دلار به صورت قطعات دریافت کردند. سهام به عنوان پاداش عملکرد خوب به مدیران اعلام شد.

اپل در حال مبارزه با استعدادهای شرکت‌ها در سیلیکون ولی و فراتر از آن است و در این بین، Meta Platforms (فیسبوک سابق) به عنوان یک تهدید آشکار ظاهر شده‌اند. این شرکت در چند ماه گذشته حدود 100 مهندس اپل را استخدام کرده است، اما این یک مسئله جزئی نیست و اپل در حال استخدام برخی از کارمندان کلیدی متا است. این دو شرکت که قصد دارند تا دو سال آینده محصولات جدیدی در حوزه واقعیت مجازی و هدست ها و ساعت های هوشمند پیشرفته عرضه کنند، احتمالاً رقبای جدی در این زمینه خواهند بود.

این جایزه بخشی از بسته‌های جبرانی معمولی اپل، که شامل پرداخت پایه، سهام و پاداش‌های نقدی است، نیست. اپل گاهی اوقات پاداش های نقدی اضافی را به کارمندان خود ارائه می دهد، اما مقدار سهامی که اخیرا وعده داده است در آن زمان قابل توجه و تکان دهنده است.

این برنامه باعث خشم برخی از مهندسین شد که قطعات را دریافت نکردند و معتقد بودند روند انتخاب یک موضوع سلیقه ای است. برخی از جوایز اعطا شده معادل سهم سالانه برخی از مدیران مهندسی است و اگر ارزش سهام اپل همچنان به رشد خود ادامه دهد، ارزش آنها نیز افزایش خواهد یافت. سهام اپل امسال 36 درصد رشد کرده و ارزش بازار آن را به نزدیک به 3 تریلیون دلار رسانده است.

در همین حال، متا تلاش های خود را برای جذب مهندسان نابغه از واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، نرم افزار و سخت افزار اپل مضاعف کرده است. این غول رسانه های اجتماعی که فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ را اداره می کند و بر متافورز (جهان های مجازی) و سخت افزارهای مرتبط تمرکز دارد، افزایش قابل توجهی در حقوق ارائه می دهد.

فرار مغزها به مناطق دیگر از جمله تیم خودروهای خودران اپل نیز وارد شده است. این شرکت که به دنبال ساخت چندین دستگاه نسل جدید از جمله خودرو، هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و مدل‌های جدید آیفون است، باید با قدرت مهندسی همگام شود.

در عین حال، برنامه اپل برای بازگرداندن کارمندان به سر کار باعث نارضایتی برخی از کارمندان و جذب مهندسان به شرکت های دیگر شده است. حتی اگر اپل بازگشت به دفاتر خود را به تأخیر بیندازد، در مقایسه با برخی از شرکت‌های فناوری، خط عملیات‌های حضوری بسیار سخت‌تری دارد.

طبق گزارش بلومبرگ، اپل گفته است که انتظار دارد کارمندان شرکت حداقل سه روز در هفته و مهندسان سخت افزار چهار تا پنج روز در هفته کار کنند. متا و سایر شرکت ها می خواهند سیاست های خود را سریعتر انجام دهند. اما اپل در این ماه اعلام کرد که کارمندانش احتمالاً برای مدتی به کار از راه دور ادامه خواهند داد. این شرکت به همه کارکنان اداری، فروشندگان و کارکنان پشتیبانی فنی 1000 دلار پاداش داده است تا بتوانند پس از لغو دوره بازگشت به کار، لوازم خانگی خریداری کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا