علمی و پزشکی

مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون پس از ابتلا به کووید-۱۹

به گزارش شفاف، بیماری شدید عروق کرونا قلب در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و تا به امروز افراد زیادی به این بیماری مبتلا شده اند. یکی از دلایل شیوع این ویروس این است که پروتئین های ناخن مانند به گونه ای رشد می کنند که به ویروس کمک می کند سریعتر وارد سلول میزبان شود. در نهایت یک سویه جدید پیدا می شود که منجر به گسترش سریع عفونت و انتقال آن از فردی به فرد دیگر می شود.

آنتی بادی های ضد کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 که توسط سیستم ایمنی بدن ما تولید می شود، از ابتلای ما به گونه های جدید این بیماری جلوگیری می کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در یک مطالعه اخیر گفتند که ترکیب این دو (بیماری عروق کرونا قلب و واکسیناسیون) می تواند دفاع قوی تری در برابر سویه های جدید ایجاد کند.

محققان در ایالات متحده دریافتند افرادی که کووید-19 و واکسن را دریافت کرده‌اند دارای آنتی‌بادی‌های باکیفیتی هستند که می‌تواند از آنها در برابر جهش‌های پروتئینی شبیه ناخن محافظت کند.

“یافته های این مطالعه نشان می دهد که نه تنها کمیت، بلکه کیفیت آنتی بادی نیز می تواند در طول زمان بهبود یابد.” اتو یانگ، ایمونولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و محقق اصلی این مطالعه.

ناحیه ای به نام «دامنه اتصال گیرنده» (RBD) در پروتئین ناخن مانند وجود دارد که ویروس را قادر می سازد به سلول میزبان حمله کند. این منطقه همچنین یک هدف مهم برای آنتی بادی ها است، اما جهش های تصادفی در “دامنه اتصال گیرنده” به این معنی است که این هدف دائما در حال تغییر است.

در یک مطالعه اخیر، یانگ و همکاران. آنتی‌بادی‌ها علیه خون «دامنه اتصال گیرنده» شرکت‌کنندگان با توانایی آنتی‌بادی‌ها در خنثی‌سازی ویروس مقایسه شد. آنها دریافتند که افراد مبتلا به کووید-19 و واکسن آنتی‌بادی‌های بهتری نسبت به افرادی که به تنهایی مبتلا به این بیماری هستند یا تازه واکسینه شده‌اند، دارند.

تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که قبل از می 2020 و در طول موج اول اپیدمی از کووید-19 جان سالم به در برده اند، کاهش ظرفیت آنتی بادی در برابر سویه های جدید ویروس را نشان می دهند. این همچنین برای افرادی که مبتلا نشده اند اما واکسن کووید-19 را از سویه هایی مانند بتا یا گاما دریافت کرده اند نیز صادق است. اما در این بین، محققان دریافتند که آنتی‌بادی‌هایی در بدن افراد مبتلا به کووید-19 که پس از بهبودی واکسن دریافت کرده‌اند، در برابر سویه‌های جدید قوی‌تر است.

دکمه بازگشت به بالا