اقتصادی

ضرورت تجدیدنظر در حکمرانی آب

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به لزوم بازنگری در مدیریت آب گفت: اگر دیر کنیم، اتفاقی که در اصفهان می افتد به زودی به شهرهای دیگر هم سرایت خواهد کرد.

معین الدین سعیدی در گفت وگو با نازک نارنجی، درباره بحران آب در ایران، گفت: یک ماه پس از حضور در مجلس شورای اسلامی، گفتم اگر در مدیریت آب تجدید نظر نشود، بحران آب می تواند مخاطرات امنیتی باشد. با این حال کشور ما در منطقه گرم و خشک قرار دارد و طبیعتا برنامه ریزی ما باید متناسب با این منطقه باشد.

نماینده مردم چابهار گفت: میزان بارندگی سالانه ما رو به کاهش است. بر این اساس، برتری نگاه سیاسی به اجرای طرح های انشعاب آب می تواند شرایط ما را بحرانی تر کند. پروژه های انتقال آب باید زیرساخت های کارشناسی داشته باشند و جنبه های مختلف زیست محیطی قبل از اجرا مورد بررسی قرار گیرد.

نیازمند توجه بیشتر به دیپلماسی آب است

نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به بحران آب در اهواز و موضوع اخیر استان اصفهان گفت: دیپلماسی آب باید از سوی مسئولان مربوطه یعنی وزارت امور خارجه و نیرو جدی گرفته شود. سهم ما از منابع آبی مشترک با سایر کشورها باید مورد توجه قرار گیرد.

سعیدی با اشاره به برنامه ششم توسعه بر ضرورت ارتقای آب شیرین کن ها تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در سی و ششمین ماه از قانونگذاری برنامه ششم توسعه این مهم به چشم می خورد. اگر دیر کنیم اتفاقی که در اصفهان افتاد به زودی به شهرهای دیگر هم سرایت می کند. انتقال نباید از منبع ناپایداری مانند زاینده رود باشد. حرکت آب از اقیانوس و دریا می تواند با در نظر گرفتن جنبه های زیست محیطی تنش آبی را کاهش دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: انتقال آب از زاینده رود انتقال آب از استانی به استان دیگر است. طبیعی است که مردم بالای زاینده رود احساس محرومیت کنند. ما باید به انتقال آب از اقیانوس توجه کنیم. در عین حال هر پروژه انتقال آب دارای ملاحظات فنی و زیست محیطی مناسبی است که نیاز به بررسی کارشناسان دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا