اقتصادی

حرف بورسی‌ها به کرسی نشست

فعالان بازار سرمایه در هفته‌های اخیر انتشار اوراق دولتی را عامل کاهش شاخص بازار عنوان کردند و دلیل آن را فروش اوراق در مهرماه که وضعیت بازار سهام خوب نبود، عنوان کردند. دارایی ها و ادامه انتشار اوراق قرضه به حداقل برسد.

به گزارش نازک نارنجی، دولت در سال جاری با حدود 400 هزار میلیارد تومان کسری مواجه است که به دلیل تحریم ها، تورم بالا، تبعات منفی برداشت از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و وضعیت بد اقتصادی، احتمال اهمیت ارائه آن کسری با افزایش بدون صادرات نفت، مالیات، فروش اوراق بهادار و دارایی های مازاد.

در حال حاضر انتشار و فروش اوراق تنها گزینه ای است که می توان با افزایش سودآوری و اعتماد مردم به دولت و عدم ایجاد پول قوی و تورم، به فروش مطلوبی دست یافت.

علیرغم اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون عملکرد دولت در فروش اوراق ضعیف بوده است، اما در ابتدای دولت جریان اصلی، فروش اوراق تا حدودی بهبود یافته و موفق به فروش اوراق به ارزش 24000 پوند در هفدهم و هفدهم شده است. هجدهم حراج ها

اما پس از برگزاری آخرین حراج اوراق در 29 شهریورماه، فعالان بازار سرمایه انتشار اوراق دولتی را در کاهش شاخص بورس موثر دانستند و پس از گمانه زنی های منفی تا لغو نوزدهمین حراج اوراق، بحث های زیادی شکل گرفت. برگزاری جلسات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه و اجرای سیاست های پولی در راستای این بازار، انتشار اوراق بهادار ادامه خواهد داشت که به گفته وزیر اقتصاد ممکن است کمی باشد.

البته با شایعاتی مبنی بر انتشار اوراق، وزارت اقتصاد اعلام کرد که دولت نه تنها از مهرماه تاکنون اوراقی منتشر نکرده است، بلکه از محل فروش اوراق نیز پول کافی برای تامین کسری بودجه و درآمد دریافت نکرده است. از آنچه می فروشند برای پرداخت اصل و بهره استفاده می شود.

در حالی که تمرکز دولت بر انتشار اوراق برای تامین کسری بودجه کاهش یافته است، وزیر اقتصاد امروز اعلام کرد که تمرکز این وزارتخانه بر افزایش درآمد دولت و متعادل کردن کسری بودجه بدون آثار تورمی از طریق فروش اموال مازاد و راکد دولت است. حساسیت فعالان بازار سرمایه به انتشار اوراق، دولت را به سمت کاهش انتشار اوراق و تمرکز بر فروش دارایی های مازاد برانگیخته است.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی یکی از اقدامات خود برای کنترل تورم را فروش دارایی های مازاد به بانک ها اعلام کرد که کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل می شود تا برنامه خود را برای واگذاری دارایی های مازاد اعلام کنند.

در همین حال خاندوزی ضمن اعلام برنامه های خود برای در دست گرفتن سکان وزارت اقتصاد از اقدام فوری دولت در حوزه مالیه عمومی برای ایجاد فرصت اصلاحات اساسی از محل کسری بودجه در سال 1400 با کمترین میزان کلان اقتصادی خبر داد. هزینه استقراض از بانک مرکزی در اقتصاد کلان، نیاز به فوری ترین اقدام را در این حوزه ایجاد می کند.

به همین منظور توسعه بازار بدهی به منظور کاهش هزینه های تامین مالی دولت از بازار با انتشار اوراق قرضه با افزایش انواع اوراق اسلامی در نرخ، سررسید و نقدینگی اوراق دولتی و تدوین و انتشار جدول زمان بندی انتشار اوراق به برنامه ریزی خریداران کمک می کند. اوراق قرضه دولتی یکی از اقدامات اولویت دار در خاندوزی اجرای آن در بازار اوراق بهادار است. خاندوزی پس از فعالیت 100 روزه دولت نقیده نه تنها به این اهداف دست یافت، بلکه به سمت کاهش نقش اوراق بهادار در تامین مالی بودجه حرکت کرد. کمبود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا