اقتصادی

جزئیات مصوبات بورسی شب گذشته هیات دولت/ تغییرات نرخ خوراک و تسعیر ارزی ‌

بر اساس گزارش ها شفافپس از سخنان دیشب رئیس جمهور برای مردم که از صدا و سیما پخش شد و اعلام تغییرات در بازار سرمایه، هیئت دولت با وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر نفت، رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد. از برنامه سازمان و معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس سازمان بورس در جلسه ای برگزار کردند که در آن مصوبات خوبی برای حمایت از صنعت بورس به تصویب رسید.

حتی اگر قرار بود این مصوبات به صورت رسمی از طریق سخنگوی دولت اعلام می شد، خبرنگار آنلاین نازک نارنجی تا جایی که یک مقام آگاه در گفت وگو با خبرنگار آنلاین نازک نارنجی عنوان کرد: یکی از دلایل ریزش شاخص سهام بندهایی است بدون احتساب سقف خوراک گاز پتروشیمی ها تا مترمکعب 5000 تومان و سقف سوخت نیروگاه ها و کارخانه ها تا 2000 تومان.

این مقام آگاه گفت: همچنین بر اساس مصوبه دیگری از سوی هیات دولت مقرر شده است دارایی های ارزی با بانک ها مبادله شود که پیش از این با نرخ 15 هزار و 900 تومان محاسبه می شد اما مالیات منابع ارزی در بانک ها اخذ شد. 90 درصد نرخ سامانه نیما.» 22 هزار تومان محاسبه شد و همین امر باعث ضرر بانک ها شد، اما طبق دستور دولت این دو نرخ به هم نزدیک شدند و نرخ ارز و مالیات بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه شد که منجر شد. رشد چشمگیر درآمد بانک ها. همچنین مقرر شد بانک مرکزی هر چه سریعتر این تصمیم را به دولت ابلاغ کند.

وی افزود: دیشب مصوبات دولت اتفاق مهمی برای شرکت های بازار سرمایه بود.

به گفته وی، نرخ خوراک پتروشیمی ها 10 درصد و نرخ خوراک نیروگاه ها 10 درصد و همچنین نرخ سوخت پتروشیمی ها، فولادها و نیروگاه ها 50 درصد افزایش یافته است. یعنی بر اساس متر مکعب حدود 32 تا 33 سنت یعنی 8200 تن با 25 هزار تن در حالی که در امارات نرخ خوراک پتروشیمی ها بین 10 تا 15 سنت است که همانطور که ما تغذیه کردیم 4 هزار تومان است. گاز پتروشیمی ها 8200 تومان پرداخت کرد که باعث شد بازده اقتصادی پتروشیمی ها از بین برود، البته شرکت تولید اوره کاوه تولید خود را متوقف کرد تا قیمت گاز به نرخ قبلی بازگردد.

یک منبع آگاه می گوید: بر اساس مصوبه هیات دولت مقرر شد نرخ خوراک در کشورهای همسایه با سقف ریالی اعلام شود و حتی در دو ماه باقی مانده از سال جاری نرخ خوراک 5000 تومان باشد. برای پتروشیمی ها و نرخ سوخت نیروگاه ها.» فولادها باید 2000 تومان اعلام شود که باعث زنده شدن دوباره پتروشیمی ها و فولادها می شود.

این منبع آگاه درباره نرخ ارز نیز می گوید: برای نرخ ارز دو نرخ در سامانه سنا و نیما وجود دارد که حدود 24 هزار تومان است، اما بانک مرکزی می گوید بر اساس این نرخ هفته ای 200 تومان به این نرخ اضافه می شود. عرضه و تقاضا و پیش بینی فعالان اقتصادی بر عهده فعالان اقتصادی است. اما در واقع این تعداد هزینه های زیادی ایجاد می کند. برخی بانک ها دارای حساب ارزی، وام ارزی و دارایی ارزی هستند که قبلا گفته می شد مبادله ای است. نرخ دارایی بانک ها بر اساس 15900 تومان است که با تصویب دولت این دارایی ها تصمیم گیری شد. از پاییز

دکمه بازگشت به بالا