اقتصادی

حمله سایبری از یک کشور خارجی بود/ به اطلاعات سهمیه بنزین مردم لطمه وارد نشده است

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه حمله سایبری به جایگاه های سوخت رسانی در یک کشور خارجی انجام شده است، گفت: سیستم خدمات رسانی مختل شده است.

به گزارش نازک نارنجی، سید ابوالحسن فیروزآبادی در یک برنامه تلویزیونی درباره حمله به پمپ بنزین ها توضیح داد: این حمله ساعت 11 صبح روز سه شنبه رخ داد و شاهد اخلال گسترده در تمامی پمپ بنزین های کشور بودیم. دستگاه های مربوطه به این موضوع پاسخ دادند و نشانه هایی از حمله سایبری را مشاهده کردند. خوشبختانه این حمله سایبری هیچ گونه آسیب سخت افزاری در پی نداشت و تنها خدمات رسانی به شهروندان را مختل کرد و کارشناسان در مدت کوتاهی راه حلی برای مشکل پیدا کردند. حدود 4600 پمپ بنزین در کشور داریم که باید برنامه نرم افزاری خود را به روز کنند و این کار از ساعت پنج بعد از ظهر به کندی انجام می شود.

وی با بیان اینکه این حمله احتمالاً در یک کشور خارجی انجام شده است، افزود: هنوز زود است که بگوییم این حمله از کجا و به چه شکل بوده است، اما هدف از این حمله اختلال در خدمات رسانی به مردم است. متأسفانه اخیراً شاهد اختلالات گسترده در سیستم ریلی بوده ایم که با استفاده از توان سایبری کشور در عرض چند ساعت مشکل را حل کرده ایم. این حادثه نیز در مدت کوتاهی بهبود یافته است، اما با توجه به گسترش پاسگاه ها در سراسر کشور، تیم ها به آرامی باید اعزام شوند و مشکلات را برطرف کنند و امیدواریم تا ظهر چهارشنبه مشکلات برطرف شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به اینکه آیا سرورهای مرکزی آسیب دیده است، گفت: خوشبختانه سرورها و اطلاعات آسیب ندیده است. اساساً طراحی شبکه جایگاه های سوخت در کشور ما یک طراحی خاص مربوط به کشور ما است. پمپ بنزین های ما الکترونیکی ترند و از سیستم پرداخت و سیستم انتقال سوخت گرفته تا سیستم های الکترونیکی دیگر مانند دوربین مداربسته در جایگاه ها تحت یک سیستم فعالیت می کنند و خوشبختانه با هماهنگی های از پیش تعیین شده سیستم بر روی راه اطلاعات سهمیه ای مردم آسیب نمی بیند و فقط سیستم خدمات رسانی مختل می شود.

فیروزآبادی خاطرنشان می کند: به دلیل اینکه این سیستم ها به هم متصل هستند، حمله به سیستمی که نسبتاً ارزان است اما دارای ترمینال های متعدد است، ممکن است سخت نباشد. یعنی حمله انجام شده استاندارد بالایی ندارد. البته شاید اگر اقدامات دقیق تری انجام می شد، شاهد اختلال در سوخت گیری نبودیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات لازم برای جلوگیری از حملات سایبری انجام نشده است، گفت: این مشکلات جهانی‌تر است و گفت: سرعت توسعه دیجیتال از سرعت سیستم‌ها در امنیت دیجیتال بیشتر است. ما در دنیا می بینیم که دائماً در این زمینه اخبار و حملات به سیستم های بانکی، بانک های اطلاعاتی و اختلالات وجود دارد. حتی در رسانه های اجتماعی، گاهی اوقات میلیاردها اطلاعات درز یا اختلال در خدمات وجود دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: به عنوان مثال اخیراً یکی از بزرگترین بسترهای پیام رسان مانند واتس اپ به مدت 10 ساعت در سراسر جهان دچار اختلال شد. بنابراین، سیستم دفاعی از سیستم تهاجمی در سراسر جهان عقب است. البته این بدان معنا نیست که بتوانیم مشکلاتی را که در سیستم هایمان وجود دارد و نیاز به رفع آنها دارد توجیه کنیم. پس از این اتفاق، قطعا ابزارهای مربوطه را برای شناسایی ایرادات و ضعف های موجود سیستم، تعیین می کنیم تا کوچکترین آسیبی به خدمات عمومی در کشور وارد شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا