علمی و پزشکی

لزوم استفاده از فارغ‌التحصیلان حوزه سالمندی در مراکز نگهداری سالمندان

عضو هیئت علمی گروه آموزشی و پژوهشی سالمندان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام کرد: این امر در نظام پزشکی کشور امکان پذیر است.

به گزارش نازک نارنجی، دکتر. یدالله ابوالفتحی ممتاز، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 1395، 9.3 درصد از کل جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و اکنون پس از گذشت پنج سال، برآورد می شود که سالمندان کشور باشند. جمعیت به بیش از 10 درصد کل جمعیت خواهد رسید و همچنین تخمین زده می شود که تا سال 2050 یعنی کمتر از 30 سال، جمعیت افراد بالای 60 سال 32.1 درصد از کل جمعیت را تشکیل دهد.

وی افزود: افزایش رشد جمعیت سالمند در آینده نیازمند مدیریت و فراهم آوردن امکانات لازم برای رفع نیازهای این قشر از جامعه است و مهمتر از آن نیاز این افراد «توانبخشی ذهنی، روانی و اجتماعی است». خدمات. “آموزش خانواده ها و مراقبان. این امر تنها از طریق آموزش یک متخصص در زمینه طب سالمندی امکان پذیر است، زیرا برنامه درسی دانشجویان در این رشته فارغ التحصیلان این رشته را آماده می کند تا همه چیز متفاوت از خدمات مورد نیاز سالمندان در تحصیل را ارائه دهند. .و مدارکی که کسب می کنند.

دکتر. ممتاز افزود: این درحالی است که طبق بررسی های انجام شده، کمتر از 8 درصد از دانشجویان پزشکی و کمتر از 4 درصد از دانشجویان پزشکی، تمایل بیشتری به کار با سالمندان دارند، در حالی که فارغ التحصیلان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و بسیاری از دانشگاه های بزرگ در کشور آموزش دیده، آماده ارائه خدمات توانبخشی روانی، روانی و اجتماعی و خدمات مشاوره ای به خانواده ها و مراقبان سالمندان می باشند.

وی گفت: با وجود توانمندی فارغ التحصیلان ارشد و نیاز کشور به فارغ التحصیلان برای مدیریت جمعیت سالمند، نبود جایگاه مشخص در نظام سلامت کشور موجب دلسردی و دلسردی فارغ التحصیلان شده است. تعداد داوطلبانی که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

وی بر فعالیت های هیئت تخصصی سالمندان و سالمندان وزارت بهداشت متمرکز شد و تأکید کرد: مهمترین فعالیت این هیئت در شرایط کنونی این است که کشور نیاز به آموزش نیروهای متخصص در این زمینه دارد ، کشور.

با توجه به تاثیر تعیین جایگاه متخصصان این رشته بر شرایط کاری آنها و رفع نیازهای سالمندان، دکتر ممتاز گفت: سالمندان باید از متخصصان رشته سالمندی دور شوند اما متأسفانه از نظر علمی اطلاع ندارند. و پتانسیل اجرایی این افراد ، و به گفته سازمان بهزیستی ، جایی برای این متخصصان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و همچنین MPH متخصص تربیت می کند، گفت: علیرغم تلاش های صورت گرفته برای تربیت متخصص در زمینه سالمندی از نظر جسمی و روانی صرف می شود. به نیازهای سالمندان و تمایل فارغ التحصیلان این رشته به همکاری با سالمندان و رفع نیازهای آنان.

این استاد دانشگاه که سردبیر مجله تخصصی سالمندان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز می باشد، از هیئت ویژه وزارت بهداشت و کلیه مسئولین بهداشتی از فارغ التحصیلان رشته سالمندی برای تعیین جایگاه حمایت می کند. به او می داند که سالمندان روند رو به رشدی دارند.

به گزارش روابط عمومی روابط عمومی علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر. ممتاز در پایان ، استفاده خوش بینانه از این تخصص در کشور و همچنین افزایش انگیزه کارکنان برای تحصیل در این رشته و فارغ التحصیلان آن را برجسته کرد و افزود: اجرای این سیاست همانطور که از سوی کشورهای توسعه یافته جهان در نظر گرفته شده است ، در کشور ما کشور می تواند بسیاری از مشکلات سالمندان و خانواده های آنها را حل کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا