علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

با این حال ، از اولین روزی که مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد اندازه شگفت انگیز آن بود ، این جذابیت از قبل وجود داشت. تأثیر این دانش بر اعماق اندیشه و اندیشه بشر باعث شد که نجوم بخشی از دانش مکان خود در آینه و آنچه از آسمان می بیند و تجزیه و تحلیل های عقلانی که در معرفت آنها داشت ، شود.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن های متمادی ، با توهمات و تخیلات بسیاری ترکیب شده و به یکی از بزرگترین علوم به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با این فانتزی علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیرات عمیقی بر ذهن و جامعه انسان می گذارد. تاریخ نجوم و اکتشافات آن تا حد زیادی نوشته شده است و شاید یکی از ماهرترین آنها کتاب خوابگردان باشد که زندگی انسان با دانش نجومی را از قدیم تا به امروز دنبال می کند.
من شخصاً تحت تأثیر این کار کوستلر قرار گرفته ام و این علاقه از زمانی که مادرم تخت خوابم را در هوای آزاد باز کرد ، ریشه در عشق من به بهشت ​​دارد و در میان عشق و ترس در سرم ، گاهی اوقات از نگاهم استفاده می کنم. در آسمان ، و کمی بعد من آن را در ترس برداشتم.
چگونه علم نجوم در سده های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن تغییر کرد ، و همچنین داستان تکامل انقلابی که در نجوم در قرن حاضر رخ داد ، موضوعی که در بسیاری از کتابها و مجلات مورد بحث قرار گرفت.
در ایران ، مجله نجوم به طرز عاقلانه ای این تخصص متقاضیان ایرانی را از نظر سابقه و تحقیقات و تحولات جاری نشان داده است. با این حال ، من این مجله را به عنوان هر ایرانی علاقمند به این حوزه از دانش در ملاء عام می بینم. اما در طول سالها و متأسفانه به دلیل مشکلات کمتر آن را دیده ام. در این ساعت ، هنگامی که مسائل مختلف را بررسی می کردم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم در زمینه انتشار علم در بین مردم برای تقویت دیدگاه های آنها و هم برای اهداف دیگر ، که در مورد آنها بحث می کنم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بخش عمده ای از اشتباهات امروز مردم ریشه در سوء تفاهم درباره بهشت ​​دارد. این بر اساس وجود شبه دانش در بین مردم است ، که در آن هزاران سال افراد غیرعلمی خود را به مردم نشان داده و زندگی آنها را ساخته اند. در واقع ، دو موضوع در اینجا وجود دارد ، به ویژه نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این تصور غلط بر زندگی افراد عادی.
اگر تصمیمی برای اصلاح جامعه بشری وجود دارد ، باید تشخیص داد که بخش مهمی از فروپاشی و البته عقب نشینی مربوط به همان تصورات غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در دکمه های دیگر وجود دارد. برای مثال در مورد پزشکی نیز همین امر صادق است. همه چیز متفاوت از علم اشتباه ، مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. برخی از تصورات غلط آن را شفاهی می کند. به عنوان مثال ، در علم نجوم و پزشکی ، این اعتقاد وجود دارد که ما به این واقعیت متوقف می شویم که نیازی به پزشک نداریم و همه کسانی که باعث درد می شوند تحت درمان قرار می گیرند. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس در مورد سرنوشت روزها گفته می شود که از نظر بسیاری از علمای دینی معتبر تلقی نمی شود؛ با این وجود ، وجود دارد و قرن ها در قالب کتابچه های راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده است. اما بخش دیگری از نادرستی ها مربوط به مسائل داخلی خود این نابغه است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن یا خاتمه یک سلسله می شوند ، یا اینکه سرنوشت افراد را می توان از طریق فال آنها تعیین کرد. در این رابطه ، هزاران صفحه کتاب در مورد نجوم باستانی در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که اغلب به نام علم کپی شده و ارائه شده است. بنابراین می بینیم که چگونه شبه علم می تواند تفکری غیرعلمی برای ما ایجاد کند و به هر حال ، با توجه به اعتماد عمیق به آنها و نقش عمیق این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد خواهد کرد.
به نظر من ، اگر ما داستان تأثیر نادرست شبه نجوم و ویرانی های ناشی از جنگ و غیره را بررسی کنیم ، کتابهای زیادی وجود دارد. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی برای حذف دانش غلط و نادرست از ذهن مردم است و نمی توان بدون ترویج علم در بین مردم برای سالیان متمادی راه هایی برای تأثیر بر ذهنیت سفت و سخت جامعه انجام داد. ممکن است بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که آگاهی عمومی در آن تأثیر بسزایی دارد.
با این حال ، به دلیل غفلت از این جنبه از موضوع ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشفیات علمی قابل توجه در این زمینه یا پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز در ذهن مردم نقش می بندد و به آنها اجازه حرکت می دهد. از این منظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که طبقه متوسط ​​جامعه را نیز هدف قرار می دهد و از این جهت می خواهم از کسانی که در طول این سالها تلاش کرده اند تشکر کنم. زیرا من آن را نه تنها از نظر تاریخ علم یا ارتقاء عمومی ، بلکه نوعی اصلاحات می بینم.

* چاپ شده در ویژه نامه سی ساله مجله نجوم

دکمه بازگشت به بالا