بین الملل

آمریکا احتمالا در پرونده‌های قضایی علیه بن‌سلمان مداخله کند

ایالات متحده ، با نگرانی از اینکه برخی از مهمترین اسرار دولت ایالات متحده در دو دادخواست ولیعهد سعودی با یک مقام اطلاعاتی برجسته و سابق عربستان فاش خواهد شد ، احتمالاً قبل از واقعه در این پرونده دخیل است.

به گزارش نازک نارنجی ، به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این احتمال وجود دارد که دو پرونده قضایی توسط ایالات متحده و کانادا که در آن ولیعهد عربستان سعودی با یک مقام برجسته و سابق اطلاعاتی در این کشور روبرو است ، عوامل بسیار مهمی را افشا کند. آمریکا دولت ممکن است ایالات متحده را مقدم بر مداخله قضایی کند.

این دو پرونده در دادگاه های ایالات متحده و کانادا به دلیل ادعاهای فساد اداری توسط برخی از شرکت های دولتی علیه سعد الجبری ، یک مقام ارشد اطلاعاتی عربستان سعودی که با مقامات آمریکایی در عملیات مخفی مبارزه با تروریسم همکاری می کند ، تشکیل شده است.

الجابری در زمان محمد بن نایف حکومت می کرد ، اما در سال 2017 بن نایف از سمت خود برکنار و در عربستان سعودی اسیر شد و محمد بن سلمان جایگزین وی شد.

در حالی که این پیشرفت قضایی توجه اختلافات در بالاترین سطوح خاندان حاکم سعودی را به خود جلب کرده است ، ایالات متحده نگران است که این برخوردها با دادگاه ها منجر به افشای برخی اطلاعات بسیار مهم در مورد عملکرد مخفی آن شود.

دادخواست حل نشده ای كه وزارت دادگستری آمریكا در ماه آوریل در دادگاهی در ماساچوست ارائه كرد ادعا می كند كه الجابری قصد داشته اطلاعاتی را درباره فعالیت های “ادعایی” امنیت ملی ارائه دهد.

در این دادخواست بدون شرح و تفصیل آمده است: دولت (ایالات متحده) در حال بررسی است كه آیا باید در این موضوع مداخله كند یا خیر ، و چه مداخله ای می تواند انجام شود و اگر چنین اقدامی لازم و عملی شود.

در دادخواست دوم كه يك ماه قبل تشكيل شد ، وزارت دادگستري آمريكا با بيان اينكه مسائل مربوط به امنيت ملي نياز به موشكافي دقيق و پيچيده از مقامات اصلي كشور دارد ، از دادگاه وقت بيشتري خواست.

در این دادخواست آمده است كه دولت (آمریكا) مایل است اطلاعات بیشتری را با اطمینان در اختیار دادگاه قرار دهد.

برخی از کارشناسان حقوقی می گویند واشنگتن ممکن است با تصمیم دادگاه برای افشای اطلاعات با این دلیل که افشای اسرار ملی می تواند به امنیت ملی ایالات متحده آسیب برساند ، مخالفت کند.

سیا از اظهار نظر در مورد AFP خودداری کرد. وزارت دادگستری نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

الجابری سال گذشته نیز ادعا کرد که محمد بن سلمان تیم ترور خود را برای کشتن او به کانادا فرستاده است ، در حالی که الجبری به کانادا تبعید شد و دو فرزندش در عربستان سعودی بازداشت شدند تا اینکه مجبور به فرار شد. بازگشت به عربستان سعودی.

این جنجال در ماه مارس وارد مرحله جدیدی شد ، شرکت هلدینگ سعودی “ساکاب” الجابری را به اختلاس 3.47 میلیارد دلار در زمان تصدی محمد بن نایف در وزارت کشور متهم کرد.

اسکاب از دادگاه ماساچوست به دلیل توقیف دارایی های الجابری ، از جمله زمین و خانه وی در بوستون ، با ارزش تقریبی 29 میلیون دلار شکایت کرده است.

این حادثه هفته ها پس از شکایت چندین شرکت دولتی سعودی از الجبری در تورنتو با لباس مشابه رخ داد.

دادگاهی در کانادا حکم مسدود کردن دارایی های الجابری در سراسر جهان را صادر کرد.

از طرف دیگر ، تیم حقوقی الجابری هرگونه سوon رفتار مالی توسط مشتری خود را رد كرد و تأكید كرد كه وی در عوض هزینه رقابت محمد بن سلمان و محمد بن نایف را كه هنوز از نظر گزارشات برای مردم قابل مشاهده نیست ، می پردازد. در بازداشت او در مارس 2020

شرکت اسکاب ، مطابق با اسناد دادگاه ، توسط محمد بن نایف در سال 2008 تاسیس شد ، بخشی از گروه شرکت هایی است که عملیات امنیتی مخفی در ایالات متحده را پوشش می دهند.

در دادخواست الجابری آمده است: “برای اثبات بی گناهی من ، دادگاه باید فعالیت مالی شرکت را بررسی کند ، از جمله نحوه استفاده از آن برای تأمین بودجه برنامه های حساس شرکت مرکزی. آژانس اطلاعات ، آژانس امنیت ملی و وزارت دفاع ایالات متحده.”

یک منبع نزدیک به این مقام سابق اطلاعاتی عربستان سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت: “دکتر الجابری هرگز پروژه های مخفی ضد تروریستی را که موجب نجات جان هزاران نفر از جمله برخی از آمریکایی ها شده است ، و متاسفانه انتقام کور بن سلمان که او را به موقعیتی که برای حفاظت از خود در دادگاه مجبور به انجام آن بود.

در حالی که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال بررسی اقداماتی برای جلوگیری از افشای اسرار ایالت ماساچوست است ، مشخص نیست که این کار در انتاریو کانادا که هیچ مرجعی ندارد ، انجام می شود.

یک منبع نزدیک به الجابری گفت: هرگونه افشای اطلاعات می تواند افراد درگیر در عملیات (ضد تروریسم) را به خطر بیندازد ، منابع و استراتژی ها را افشا کند و از انجام اقدامات مشابه در آینده جلوگیری کند.

وکیل مدافع آمریکایی بن سلمان نیز از اظهار نظر در مورد این دادخواست خودداری کرد.

اما یک منبع نزدیک به رهبری سعودی بار دیگر الجبری را به فساد چند میلیارد دلاری متهم کرد و وی را به مسمومیت روابط ریاض و واشنگتن متهم کرد.

برخی از مقامات ایالات متحده که با الجابری کار می کنند حمایت خود را از او ابراز داشتند ، در حالی که برخی دیگر نیز اذعان داشتند که او از اطلاعات مهم آگاه بود.

فیلیپ مود ، یک مقام سیا ، در این نامه نوشت: “سعد (الجابری) حداقل با سیا ، اداره تحقیقات فدرال ، وزارت امنیت داخلی ، کاخ سفید ، وزارت امور خارجه و خزانه داری ایالات متحده همکاری کرده است.” به طور مستقیم در دادگاه ایالات متحده وجود دارد و ما اطلاعاتی را در اختیار ایالات متحده قرار می دهیم.

وزارت دادگستری آمریكا در یك دادخواست در ماه آوریل گفت كه انتظار می رود برای تعیین موقعیت آنها با هر دو طرف مشورت كرده و آماده حل موضوع خارج از دادگاه باشد.

دانیل هافمن ، مدیر CIA برای خاورمیانه ، خبرگزاری فرانسه گفت: “آنچه برای من حتی مهمتر است این است که بن سلمان فرزندان سعد (الجابری) را دستگیر و تهدید کرد و این کاملاً با ارزشهای انسانی آمریکایی مغایرت دارد.” گفت. .این

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا