اقتصادی

انتقال ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین در پروژه انتقال آب خلیج فارس

وزیر صنعت ، معدن و تجارت (سمت) تقاضای سالانه این کشور برای دو میلیون وسیله نقلیه را اعلام کرد. وی همچنین گفت که با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی برای انتقال آب به خلیج فارس در فلات مرکزی ایران ، در مجموع 550 میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران منتقل می شود .

به گزارش نازک نارنجی ، علیرضا رزمه حسینی در یک برنامه تلویزیونی درباره پروژه انتقال آب خلیج فارس در فلات مرکزی ایران ، اظهار داشت: اجرای این پروژه به عهده وزارت صمت است و با سرمایه گذاری شرکت های استخراج و بهره برداری در این پروژه ، این یک تغییر عمده در استانهای مسیر ایجاد خواهد کرد. عملیات جدی اجرایی برای هدایت آب با دولت یازدهم آغاز شد و رئیس جمهور 400 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت كرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه فاز نخست این پروژه چند ماه پیش توسط رئیس جمهور افتتاح شد ، گفت: “کارفرمایان و مجریان این پروژه بخش خصوصی و شرکت های وابسته به وزارت صنعت هستند. ، معادن و تجارت و فراتر از 400 میلیون دلار این تسهیلات ، اقساط نیز پرداخت شده و هزینه های باقی مانده توسط هر دو شرکت و بخش خصوصی تأمین می شود.

ساخت تقریبا 70٪ از کارخانه های آب شیرین کن کشور

رزم حسینی با بیان اینکه تقریبا 70 درصد آب شیرین کن در کشور ساخته می شود ، تصریح کرد: در اجرای این طرح حدود 3 نفر کار کردند و 16 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح تأمین آب بسیاری از واحدهای معدنی کشور است خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب در استان هرمزگان آغاز می شود و از کرمان ، خراسان جنوبی به خراسان رضوی منتقل می شود و صنایع گلخانه ای و واحدهای صنعتی و بسیاری را توسعه می دهد. کمک به مواد معدنی در استان ها. طی دو ماه آینده ، این مسیر انتقال ادامه خواهد یافت و آبهای خلیج فارس برای معادن چادرملو به سرچشمه و اردکان می رود. طول این مسیر 820 کیلومتر از بندرعباس از اردکان و سرچشمه و قطر لوله از 1000 میلی متر تا 1600 میلی متر خواهد بود. غلظت نمک در این آب از 45000 سی سی به 500 سی سی افزایش می یابد که قابل نوشیدن نیز هست.

تکمیل پروژه تا ماه مه 1400

وزیر صمت با تأکید بر اینکه باید سطح آب دریای عمان و خلیج فارس در کشور ما افزایش یابد ، گفت: “این پروژه مطابق با تأکید دیوان عالی کشور در انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان است. در مناطق مرکزی و استانهای شرقی “. این انتقال بزرگترین پروژه دوزیستی کشور است که ادامه آن حداکثر تا پایان ماه مه در اردکان به اتمام می رسد و در خیابان ها ، شهرها و مناطق صنعتی نیز می توانند از این آب بهره مند شوند.

در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس ، 20 درصد قیمت آب ارزان تر در این پروژه است

رزم حسینی همچنین با بیان اینکه از نظر قیمت در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان و امارات ، قیمت آب 20 درصد ارزان تر است ، گفت: پس از موفقیت در خط انتقال اول آب از خلیج فارس (در یزد) به دستور مطالعه ریاست جمهوری برای خطوط انتقال آب دوم و سوم (برای خراسان رضوی و اصفهان) نیز آغاز شد و در مجموع این سه خط به 550 میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به دشت مرکزی منتقل می شوند . در ایران.

عملیات خط دوم و سوم به زودی آغاز می شود

وی با اعلام اینکه خط تحویل اول حداکثر طی دوازده یا سه ماه به طور کامل عملیاتی می شود ، اظهار داشت: قسمت اول خط اول چند ماه پیش توسط رئیس جمهور به طور کامل افتتاح شد و خط دوم نیز به زودی آغاز می شود. در این خط آب از هرمزگان به کرمان و خراسان جنوبی و سرانجام خراسان رضوی (مشهد الرضا) و آب به معادن سنگان می رسد.

رزم حسینی طول خط انتقال دوم را 4 کیلومتر و تعداد ایستگاه های پمپاژ را به 21 ایستگاه اعلام کرد و گفت: پتانسیل اجرای این پروژه 30 هزار نفر است که تا سال 1404 تکمیل می شود. دومین خط انتقال آب برای انتقال آب از خلیج فارس به مشهد مقدس با حجم سرمایه گذاری 47000 میلیارد تومان و انتقال حجم 230 میلیون متر مکعب در سال.

این مقام مسئول درباره خط سوم گفت: این خط از استان هرمزگان شروع می شود ، به استان یزد و در نهایت به اصفهان می رود و شرکت های فولادی ، فولادی و صنعتی در مسیر می توانند از این آب بهره مند شوند.

تقاضای سالانه در کشور ، 2 میلیون خودرو

وی همچنین تقاضای سالانه خودرو در کشور را حدود دو میلیون واحد عنوان کرد و گفت: البته اگر می خواهیم خودروهای دست دوم را حذف کنیم ، این تعداد را اضافه کنیم و همچنین بازار صادرات خوبی نیز داریم. برای صادرات منطقه ای و محله ای . کشورها. “

وزیر صمت که از مالکیت دولت و انحصار در زمینه خودرو شکایت داشت ، این دو عامل را همراه با تحریم ها از دلایل بروز مشکلات در این زمینه دانست و تعیین کرد: با اعمال تحریم ها ، دلار به جای مبادله افزایش می یابد که بر تأمین مواد اولیه نیازهای صنعت خودرو تحت تأثیر قرار گرفته و قیمت تمام شده این محصول افزایش می یابد. شرکت های وابسته نیز در حال ترک کشور هستند. اما علی رغم همه این مجازات ها و محدودیت ها ، شرکت های تولید کننده قطعات خودرو اکنون با ظرفیت کامل و با دو یا سه انتقال کار می کنند و نتایج خوبی در زمینه ساخت خانه به دست آمده است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه تحریم ها فرصت خوبی برای تعمیق ساخت داخلی در زمینه ساخت قطعات ایجاد می کند که در صنعت خودرو تأثیر دارد ، گفت: با حمایت از بخش خصوصی ، افزایش رقابت و اتصال بیشترین خودروسازان جهان ، ما می توانیم ایرانی ، با کیفیت و عزت در کشور ایران باشیم و حتی آن را صادر کنیم.

رزم حسینی با اشاره به اقدامات صنعت دفاعی در زمینه ساخت خودروهای نظامی می گوید: شرکت های خودروساز ایران خودرو و سایپا قراردادی را برای تعمیق تولید داخلی در زمینه خودرو و قطعات با وزارت دفاع منعقد کرده اند. در زمینه ساخت خانه گام های خوبی برداشته می شود و ما می توانیم با حذف مجازات ها به نتایج مثمر ثمرتری برسیم.

درخواست از پارلمان

رزم حسینی در ادامه با شکایت از بوروکراسی اداری فشرده کشور اظهار داشت: این دیوان سالاری در کنار قوانین اسراف و آزار دهنده ، شرایط ملی را ایجاد کرده است تا راهی سخت برای خالقان و صنعتگران ایجاد کند و ما باید دفتر مرکزی باشیم ایجاد تسهیلات تولید و موانع بهبود قوانین به نفع تولیدکنندگان. ما قوانین مزاحم تجارت را برشمردیم و به مجلس شورای اسلامی دادیم و اکنون مجلس انقلاب می تواند پیشگام در لغو قوانین خشمگین باشد.

ثبت 550،000 انبار

این مقام مسئول در خصوص سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه بخشهای زیادی دارد كه مهمترین آنها قسمت گمرك است كه ماه گذشته همکاری و همکاری خوبی بین گمرك و وزارت صمت برای ارتقاile این سیستم داشته است. اکنون کد شناسه محصول راه اندازی شده و اطلاعات محصول در سیستم جامع بازاریابی ثبت می شود. همچنین بیش از 550،000 انبار تحت سیستم جامع فروش در سیستم جامع انبار ثبت شده اند. اکنون کلیه مراحل ثبت سفارش و اخذ مجوز از 23 دستگاه ، واردات و صادرات از طریق این سامانه انجام می شود.

به گفته وی ، این سیستم در کنترل بازار ، مدیریت واردات و صادرات و جلوگیری از قاچاق کالا بسیار مثر است.

ما به دنبال آزادی و فعال سازی مین های محدود هستیم

وزیر صمت همچنین گفت: تعداد قابل توجهی معدن بسته در کشور وجود دارد که ما در پایان دولت آنها را آزاد خواهیم کرد و برای حراج و فعال سازی به مردم می دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا