اقتصادی

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

در خلیج فارس حدود 95 جزیره وجود دارد که بیش از 40 جزیره در جغرافیای ایران واقع شده است. بیشتر این جزایر زیستگاه گونه های جانوری ، مزارع نفتی و غیرمسکونی است و فقط دو جزیره در ایران زیرساخت های گردشگری دارند.

به گزارش نازک نارنجی ، خلیج فارس منطقه مشترک ایران ، بحرین ، کویت ، عمان ، قطر و عربستان است. در بین کشورها ، بیشتر جزایر به ایران تعلق دارند. بحرین ، یک جزیره در خلیج فارس ، دارای هفت جزیره دیگر است. 9 جزیره دیگر در کویت 5 جزیره متعلق به عمان ، 7 جزیره قطر ، 11 جزیره عربستان سعودی و 16 جزیره امارات متحده عربی است. البته اختلافاتی بین ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر ابوموسی ، تنب ، زرکوه و آریانا وجود داشته است ، حتی اگر اسناد تاریخی و معاهده ای مالکیت ایران بر این جزایر را ثابت کند.

علاوه بر قشم و کیش ، که بیشتر از سایر جزایر خلیج فارس ، هرمز ، ابوموسی ، تنب بزرگ و کوچک ، هندورابی ، لاوان ، هنگام ، ناز ، لارک ، سیری ، فارور بزرگ و کوچک ، فارسی ، نگین ، خارک آشنا هستند ، خارکو ، شیف ، مینو ، خور موسی ، دارا ، صدرا ، تهمدون ، آریانا ، زارکوه ، شیدور ، عباسک ، ام الکرم ، نخیلو ، گرم ، بونه ، آرامگاه ناخدا ، سه دندان ، مطاف ، میر مهنا ، ام سیلا ، شیخ کرامه ، چراغی ، مرغی سایر جزایر ایران خلیج فارس هستند.

نیمی از جزایر قابل سکونت هستند و بقیه از امکانات نظامی و نفتی برخوردار هستند. بیشتر جزایر خالی از سکنه نیز زیستگاه حیوانات شده است. دسترسی به بیشتر جزایر دشوار و در برخی موارد غیرممکن است و گاهی اوقات نیاز به مجوز از استاندار ، محیط زیست ، منابع طبیعی و سایر نهادها دارد.

جزیره لاوان ، یکی از پایگاه های نفتی ایران / عکس از شانا

تردد مسافران بین بیشتر جزایر خلیج فارس توسط قایق های ماهیگیری انجام می شود و دسترسی با اتوبوس های دریایی و کشتی های مسافربری فقط برای تعداد محدودی از جزایر از جمله کیش ، قشم ، هرمز و خارک برقرار است. ترافیک دریایی بین جزایر اغلب غیرممکن است ، به عنوان مثال ، شما نمی توانید از جزیره کیش به قشم سفر کنید ، باید به بندرهای هرمزگان و از آنجا به قشم یا هرمز برگردید. برای سفر به جزیره هنگام که نزدیک به جزیره قشم است باید به قشم بروید و از آنجا با استفاده از قایق های صیادی به جزیره هنگام برسید.

می توان از هواپیماهای کوچک برای سفر به جزیره ابوموسی استفاده کرد که قرار بود بعد از زمان محمود احمدی نژاد به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و شکست بخورد ، حتی اگر فقط جزیره نشینان چنین امکانی را داشتند و از این هواپیما استفاده می کردند. با اجازه ورود به ابوموسی. مسافرتهایی از تهران و بندرعباس به خارک و جزایر سیری انجام می شود ، اما از آنجا که این دو جزیره به همراه لاوان محل سکوهای نفتی و پایگاه مهمی برای صادرات نفت است ، امکان سفر به جزایر برای گردشگران و سفر. بدون اجازه. و این جزایر عملاً برای گردشگران قابل دسترسی نیستند.

جزیره کیش

از میان 41 جزیره ، فقط کیش و تا حدی قشم آماده گردشگری هستند. جزایر هنگام و هرمز که برای تردد مسافران نیز مورد استفاده قرار می گیرند ، حتی در صورت وجود مسکن بومی ، ضعیف ترین خدمات گردشگری به ویژه بخش حمل و نقل عمومی را دارند. از طرف دیگر ، فضای آماده نبودن برخی از جزایر ، به دلیل محدودیت های نظامی ، محدودیت هایی را در زمینه حرکت و عکسبرداری برای گردشگرانی ایجاد کرده است که احتمال سفر آنها کمتر است.

مرکز مطالعات خلیج فارس (موسسه مطالعات استراتژیک ژئوپلیتیک ، تاریخ و جغرافیای خلیج فارس) با انتقاد از کمبود امکانات و کمبود خدمات ، به ویژه ساکنان – جزیره فارس ، از وضعیت جزایر در خلیج فارس گزارش می دهد. . خلیج فارس ، و رشد گردشگری ، تجارت و ثروت. بر جزایر کشورهای عربی تأکید شده است: جزایر ایران مانند الماس هستند که می توانند باعث تولید و ثروت ، رونق تجارت ، جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت گردشگری برای کل کشور شوند ، اما اکنون آنها از سو mis مدیریت رنج می برند.

به طور کلی ، این گزارش می گوید ساکنان جزایر ساکن خلیج فارس با مشکلات اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی ، رفاهی و پزشکی زیادی روبرو هستند. ساکنان برخی از جزایر ، حتی اگر پایگاه های نفتی و دریایی وجود داشته باشد ، سرشار از بیکاری و فقر ، از ابتدایی ترین امکانات و شغل ساکنان برخی از جزایر هستند. محدود به ماهیگیری.

جزیره خارگ (خارگ)

مرکز مطالعات خلیج فارس می گوید وسعت جزیره قشم ایران بیش از 22 کشور مستقل در جهان است. اگر ایران بخواهد یک جزیره مصنوعی قشم مانند (بدون هیچ ویژگی طبیعی) در خلیج فارس بسازد ، هزینه آن 2665 میلیارد دلار است.

این اتاق فکر با پیشنهادها و برنامه های عملی و واقع گرایانه برای توسعه جزایر خلیج فارس و غلبه بر وضعیت نامطلوب رفاهی آماده شده است ، که در زیر بحث می شود:

اساسی ترین نیاز مردم جزایر آب آشامیدنی و برق است. بدون داشتن آب آشامیدنی سالم ، هیچ پروژه توسعه و رفاهی موفق نخواهد شد. امروز ، جزیره آبادان در خوزستان ، پس از هشت سال ویرانی و جنگ و ویرانی های جنگ تحمیلی ، متأسفانه هنوز از آب آشامیدنی مناسب و ساخت و ساز مناسب و زندگی خوب برخوردار نیست.

به ماهیگیران این جزیره کمک کنید و ابزارهای معیشتی در اختیار آنها قرار دهید تا بتوانند امرار معاش کنند ، تنها ماهی که میگو یافت می شود. برای این منظور ، شرکت سهامی شیلات باید نتایج تلاش روزمره خود را خریداری کرده و مبلغ آن را روزانه یا ماهانه پرداخت کند. ساخت مراکز بهداشتی بسته بندی شده برای استاندارد سازی شیلات دریایی نه تنها به فروش آن کمک می کند ، بلکه به عنوان پلی برای صادرات به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مفید خواهد بود.

ایجاد یک فروشگاه سرد برای محافظت از غذاهای دریایی ماهیگیران این جزیره می تواند موثر باشد. زیرا با نگهداری ماهی در سردخانه ، ماهیگیران می توانند زمینه بسته بندی و صادرات به مکان های دیگر را فراهم کنند.

اشتغال یک ماده اساسی برای ایجاد رفاه اجتماعی در جزایر است. ساخت کارخانه های بسته بندی و تبرید محلی پیشنهادی برای ایجاد شغل در این جزایر است. اقدامات دیگر برای استفاده از نیروهای بومی منطقه شامل ایجاد چاله و تعمیر قایق های ماهیگیری بود.

موقعیت جزایر و بنادر ساختمانی متناسب با موقعیت آنها را تخمین بزنید. ساخت اسکله های چوبی جامد مناسب برای توقف ماهیگیران و قایق های آنها و همچنین بنادر تجاری و سوخت کشتی های غول پیکر.

ایجاد مناطق ویژه گردشگری در جزایر. بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند در یک سفر راحت به جزیره ای دریایی سفر کنند که هزینه کمتری دارد. از آنجا که سفرهای گردشگری به جزایر مانند کیش و قشم تقریباً گران است ، با برنامه ریزی مناسب و طراحی پارک های دریایی ، سواحل ، هتل ها و متل ها و یک منطقه توریستی با دسترسی مناسب ، سیر زندگی و شکوفایی و تحول در پایتخت جزایر می تواند عمل شود

گردشگری دریایی یکی از مهمترین زیرشاخه های صنعت گردشگری است که در ایران توجه چندانی به آن نشده است. امروز بخش خصوصی می خواهد برای تقویت گردشگری در این مناطق در جزایر خلیج فارس سرمایه گذاری کند. با این حال ، با وجود این واقعیت که کشور ما دارای سواحل زیبا در شمال و جنوب است ، اما کمبود امکانات و امکانات لازم برای گردشگری ، حمل و نقل دریایی و تفریحات دریایی پیچیده از این دریا ، گردشگران داخلی و خارجی متقاضی استفاده از تورهای دریایی بی پاسخ را به همراه دارد. ایجاد گردشگری دریایی برای اسکی ، غواصی و … در جزایر می تواند موجب رونق و شکوفایی در این مناطق شود.

جزیره خور موسی

جزیره لارک

جزیره ابوموسی

جزیره مارو (شیدور) در همسایگی لاوان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا