اقتصادی

چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ از نگاه بانک جهانی

نازک نارنجی / تهران افسر بانک بین المللی بانک جهانی چشم انداز اقتصاد ایران را مطابق با تکامل Covid-19 و تحولات مربوط به آن در منطقه می داند. ایران در معرض بسیاری از بلایا قرار گرفته است.

زینا الخلیل در مصاحبه با نازک نارنجی گزارشی از توسعه اقتصاد کلان ایران در طی شیوع بیماری کرونا ارائه داد و گفت: تولید ناخالص داخلی ایران در چهار ماه اول 2020-2021 3.5 کاهش یافت سرکوب کوید -19 ؛ به دلیل سقوط بیش از دو ساله ایران و حد وحدت اقتصاد جهانی ، پس از دهه ها تحریم ، این میزان کاهش در بسیاری از کشورها بسیار کمتر است.

وی گفت که اگرچه Covid-19 تأثیر بیشتری در چالش های ساختاری اقتصادی ایران داشت ، اما به دلیل محدود بودن روابط اقتصادی در سایر نقاط جهان ، کمتر در معرض شوک های خارجی قرار گرفت.

چشم انداز اقتصادی ایران تحت تأثیر بحران و مجازات Covid-19 قرار دارد

وی گفت: “چشم انداز اقتصادی ایران تحت تأثیر بحران Covid-19 و تحریم ها قرار دارد.” “بانک جهانی پیش بینی می کند تولید ناخالص داخلی ایران تا سال 2020 یا 2021 به دلیل محدودیت های کوچکتر اعمال شده توسط کوید -19 افزایش یابد.” 4.5٪ را محدود کنید.

وی ادامه می دهد: “به طور کلی ، انتظار می رود اقتصاد ایران در نیمه دوم سال 2021 به دلیل تمدید قراردادهای اقتصادی در زمان خنک تر رشد کند ، اما بدون بسیاری از واکسن های تایید شده ، بهبود اقتصاد تا سال 2021 ضعیف خواهد بود و اقتصاد توسط بخش غیرنفتی مدیریت خواهد شد.

وفور سرمایه انسانی و منابع طبیعی از جمله فرصت های پیش روی ایران برای رشد اقتصادی است

درست است که پایه اقتصادی ایران تا حدودی متفاوت است ، اما توسعه اقتصادی بخش غیرنفتی به پویایی بخش نفت بستگی دارد. در عین حال ، سرمایه انسانی و منابع طبیعی فراوان از جمله فرصت های توسعه ایران است. آنها می توانند پس انداز کنند.

الخلیل افزود: بانک جهانی پیش از این پیش بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی ایران به دلیل سیاست های جدید برای توقف تولید نفت در منطقه ، تا سال 2020 4.2 درصد کاهش می یابد. کشورهایی که صادرات نفت دارند تا سال 2020 5 درصد کاهش می یابد و فعالیت های اقتصادی کشورهایی که نفت وارد می کنند 8 درصد کاهش می یابد ، همه اینها مشکلات عمده مربوط به اپیدمی کرونا دارند و کاهش گردشگری به دلیل تضعیف تأثیر بر رشد اقتصادی.

افزایش تحریم ها در ایالات متحده می تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر اقتصاد ایران داشته باشد

مدیر ایران ، عراق ، اردن ، سوریه گفت: “افزایش تحریم ها در ایالات متحده می تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر اقتصاد ایران داشته باشد ، همانطور که برجام در سال 2016 نیز تأثیر مشابهی بر اقتصاد ایران داشت.” و میز بانک جهانی لبنان.

وی خاطرنشان می کند: اگر عملکرد اقتصادی ایران در سالهای آینده کمتر از توان بالقوه آن باشد ، بهبود اقتصادی حتی دشوارتر خواهد بود.

الخلیل با بیان اینکه فعالیت های اقتصادی ایران تحت تحریم های مختلف اقتصادی و دوره های مختلف قیمت های مختلف نفت پایدار نخواهد بود ، افزود: نتیجه آن کاهش شرایط مطلوب تجاری است. و افزایش انتظارات تورمی.

ارزیابی ارزش پول ملی ایران در بهار سال جاری

وی گفت: دسترسی محدود به درآمدهای صادراتی باعث افزایش تأثیر همه گیر Covid-19 و افزایش عدم اطمینان سیاست های منطقه ای و کاهش ارزش پول ملی ایران از آوریل تا آگوست شده است. (بهار 1399) در سال 2020 ، معادل کل دوره 2019 تا 2020.

الخلیل ادامه داد: فشار بر کاهش ارزش ریال و نرخ بالای ارز در اقتصاد داخلی فشار تورمی را تحت فشار قرار داده و ضعیف ترین نقاط جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. کاهش نرخ ارز باعث تشدید فضای کلی تجارت و تضعیف سرمایه گذاری واقعی شده است. همچنین صادرات را رقابتی تر می کند ، اما به دلیل کم بودن تقاضا در جهان به دلیل اپیدمی کرونا و سایر محدودیت های تجاری ، تحلیل صادرات در حال کند شدن است.

وی گفت: “افزایش بدهی دولت و عرضه دارایی های بورس اوراق بهادار ، ریسک های مالی ایران را افزایش می دهد و فشار بیشتری بر بخش بانکی ایجاد می کند و از نظر اقتصادی کمتر قابل دوام است.” گفت: بانک جهانی. اگر تقاضا از طرف شرکای صادراتی کم باقی بماند ، با افزایش ممنوعیت های تجاری ، ترازهای تجاری افزایش می یابد.

بزرگترین بحران جهان از زمان رکود بزرگ در دهه 1930

وی گفت: “با همه گیری کوید -19 و اقدامات انجام شده برای کاهش آن ، بزرگترین بحران جهان از زمان رکود بزرگ در سال 1930 رخ داده است.” “علیرغم افزایش تلاش ها برای شناسایی Covid-19 و اجرای یک برنامه تخلیه اجتماعی ، گسترش کرونا کند نشده است. آسیب به سلامتی و از دست دادن زندگی ناشی از این اپیدمی قابل توجه و مستمر است بسیاری از افراد تحت تأثیر کاهش پیش بینی و مشکلات معیشتی قرار دارند.

بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD) ادامه می دهد: “اپیدمی کرونا اقتصاد جهانی را شوکه کرده و به شدت سقوط کرده است ؛ بانک جهانی پیش از این پیش بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی جهانی 5.2 درصد کاهش یابد. 2020 در اوج خود ، عمیق ترین کاهش در هشت دهه گذشته ، تقریبا سه برابر رکود جهانی 2009 است.

کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به طور مساوی تحت تأثیر بحران جهانی قرار ندارند

وی گفت: كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا كه چندین قرارداد نفتی امضا كرده اند ، به شدت تحت تأثیر بحران جهانی قرار گرفته اند. کاهش شدید تقاضای بازار نفت ، صادرات منطقه ای صادرکنندگان نفت را کاهش داده و منجر به تأثیر منفی بر بخش غیر نفتی شده است. علاوه بر این ، منطقه همچنان با چالش های ناشی از فشارهای امنیتی طولانی مدت پناهندگان و همچنین موانع ساختاری زیادی برای رشد روبرو است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا