بین الملل

مرثیه جان پدر کجاستی؛جوانان افغان‌ را متحدتر از همیشه کرد

مهسا مژدهی: “پدر جان کجاست؟” این عبارتی است که روح فارسی زبانان را می سوزاند. س unالی بی جواب از پدری از دخترش که هفته گذشته در حمله به دانشگاه کابل کشته شد. این اولین و آخرین باری نیست که والدین در افغانستان ، به امید اینکه نام فرزندشان در لیست مردگان نباشد ، شروع به دعا می کنند و روز بعد ، اجساد بی جان خود را در ناامیدی و اندوه این عزاداری است که هر هفته در کابل ، قندهار و … تکرار می شود.

دانشگاه کابل در آتش و خون است

در تاریخ 4 نوامبر ، گروهی از افراد مسلح وارد دانشگاه کابل شدند و ظرف شش ساعت آن را کشتند قبل از اینکه بمب گذاران انتحاری در آنجا منفجر شوند و نیروهای افغان را بکشند. طالبان بلافاصله خود را از این قتلها تبرئه كردند و ادعا كردند كه داعش سازماندهی حملات است. دانشگاه کابل یک دانشگاه بزرگ است که به راحتی نمی تواند راه های برون رفت از آن را پیدا کند. این حمله صبح از شمال دانشگاه و گروه حقوقی آغاز شد.

ساعتی پس از فاش شدن 22 جوان غیرنظامی قربانیان خشونت توسط گروه های تندرو دانشگاهی ، ویدیویی توسط محمد رهد ، دانشجوی 22 ساله ای که آن روز در حمله کشته شد ، منتشر شد. . محمد در یک ویدیوی مشترک گفت:“زندگی پر از چالش ، درد ، اندوه ، فشارها و مشکلات است ، اما هنوز لبخند بر لب است.” انتشار عکس های این جوان باعث شد که قربانیان دانشگاه کابل چهره و نامی داشته باشند و دیگر با تعداد قربانیان جنگ ارتباط نداشته باشد.

داعش گزارش داد که دو مهاجم این گروه “مراسم اختتامیه قضات و بازرسان” را هدف قرار دادند. امرالله صالح ، نماینده اشرف غنی ، اظهارات داعش را پس از درگیری دانشگاه “جعلی” توصیف کرد و گفت که سلاح های پیدا شده در محل با عکس منتشر شده توسط داعش مطابقت ندارد. آقای صالح همچنین “پرچم طالبان” را به عنوان محل حمله به عنوان شواهدی مبنی بر اینکه این حمله کار طالبان بوده است ، نه داعش ذکر کرد.

شعار “زنده باد امارت” بر روی دیوار خونین و خالی دانشگاه سخنان امرالله صالح را تأیید می کند. این گروه در سال 2016 نیز به دانشگاه حمله کردند و به سوی سیزده دانشجو تیراندازی کردند.

منصور ، فردی که از حمله سال 2016 به دانشگاه جان سالم به در برد ، گفت که مهاجمان سال گذشته چهره طالبان داشتند. اما بعید است در این زمان یک گروه افراطی دیگر مانند داعش که خود نیز بخشی از طالبان است ، پرچم را به اهتزاز درآورند و شعاری را درباره طالبان روی دیوار بنویسند تا قصد نابودی این گروه را داشته باشد. این نوع رفتارها در افغانستان سابقه دارد.

پدر جان کجاست؟

ماجرای زندگی پدر از کجا آغاز شد که نماینده هرات در توییتر خود نوشت که هنگامی که یک شهروند تلفن های همراه قربانیان را جمع می کند ، یک تلفن همراه با 142 تماس مفقود پیدا کرده و سرانجام پیام پدر “کجایی پدر؟”

این توییت دلیل مقاومت در برابر زبان فارسی است. ایرانی ها ، افغان ها و تاجیک ها ، هشتگی به نام جان پدر کجاست؟ آنها آن را ساختند و به زودی این همدردی راه را برای ایران باز کرد. بیلبوردهایی برای ابراز همدردی در تهران و مشهد برپا شده بودند که تصاویر حملات خونین روی آنها حک شده بود: “پدرت کجاست؟” یک روز پس از حملات ، برخی از ایرانیان برای ابراز همدردی با همسایگان با حمل گلهای سفید و شمع به سفارت افغانستان در تهران رفتند.

در شب فاجعه ، افغان ها پلاکاردهای دانشگاه را نصب کردند که روی آنها نوشته شده بود: “ما فردا به دانشگاه برمی گردیم”. آنها بازگشت به مدرسه را برای مبارزه با افراط گرایان مسلح انجام دادند. افغان ها حمله به دانشگاه ها و مدارس را حمله به مراکز ذهنی و مدرن می دانند. این تنها تلاش برای مبارزه با داعش و طالبان است ، حتی اگر قدرت خود را از دست بدهد.

محبوبه به نازک نارنجی در افغانستان گفت: “مردم کابل عصبانی هستند.” آنها مستقیماً دولت را مقصر این امر دانستند. روز پنجشنبه در کابل ، ما تظاهراتی علیه طالبان و دولت داشتیم که نتوانستند امنیت را تأمین کنند. این دولت است که به آنها شجاعت می دهد تا مردم را بکشند.

وی در مورد مذاکرات طالبان گفت: از زمان آغاز مذاکرات ، حملاتی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شد ، 50 درصد افزایش یافته است. دولت به مردم گفته است كه این گفتگوها باید صلح را در افغانستان به وجود آورد. اما چگونه؟

آلیا یکی دیگر از زنان افغان است که حوادث کشورش را از تهران دنبال می کند. وی می نویسد: با کمال تعجب همه افراط گرایان از فاجعه کابل اخراج شدند و یکی نگفت ، این محصولات چیست؟ از چه قدرتی می آیند؟ آیا ما نمی دانیم اگر هزار طالب در صلح آمریکا از زندان آزاد شوند چه اتفاقی می افتد؟

عدم قطعیت در افغانستان افزایش یافته است

حمله به دانشگاه تنها فاجعه هشت روز گذشته نبود. میزبان تلویزیون طلوع ، یاما سیاوش ، چهار روز بعد به همراه سه نفر دیگر در یک بمب خودرو کشته شد. او بسیار مشهور بود و مرگ وی بسیار دلسوزانه بود و در عین حال او به افغانها یادآوری کرد که هیچ یک از این جغرافیا از بمب های انتحاری و بمب در امان نیست.

اما به غیر از کابل ، در سایر مناطق افغانستان نیز وضعیت به همین منوال است. یک خودروی بمب گذاری شده روز دوشنبه در قندهار منفجر شد و باعث کشته شدن حداقل 30 نفر شد. طالبان مدتی است که در سه روستای اطراف شهر فعال هستند. ایستگاه های پلیس در جنوب افغانستان ، یک منطقه گرمسیری ، تسلیم شده اند.

در افغانستان ، طالبان و داعش با یکدیگر اختلاف دارند. دولت از جنگ آنها راضی است زیرا این دو گروه چنان شلوغ به نظر می رسند که دیگر فرصتی برای عملیات تروریستی علیه مردم ندارند. اما در آغاز مذاکرات بین طالبان و ایالات متحده ، تعداد حملات به طور غیر منتظره ای افزایش یافت. با آزادی صدها زندانی طالبان ، از جمله برخی چهره های خطرناک ، این گروه شهامت بیشتری برای ایجاد عدم اطمینان پیدا کرده است.

در افغانستان تعداد طرفداران صلح با طالبان روز به روز کاهش می یابد. در شهرهای جنوبی و کابل ، ناامنی در حال افزایش است ، به خصوص که مردم به این نتیجه می رسند که با حمایت ایالات متحده صلح واقعی وجود ندارد ، و احتمالاً وقوع جنگ راهی متفاوت است. تحت قدرت بایدن ، امیدهایی در افغانستان وجود دارد که دولت جدید بتواند برای حل بحران افغانستان راه حل بهتری پیدا کند و از پمپئو و ترامپ ، که قدرت دولت را تضعیف می کند ، پیروی نکند. افزایش قدرت طالبان.

از طرف دیگر ، طالبان متحمل رنج های زیادی شدند. پس از مرگ ملا عمر ، این گروه اتحاد خود را از دست داد و با خشونت بیشتری روبرو شد ، زیرا هر گروه در حاکمیت رهبران محلی متحد می شدند و اغلب برای به دست آوردن قدرت تلاشی خطرناک می کردند. این جناح طالبان را نسبت به دهه قبل خطرناک تر کرده است.

مردم افغانستان دولت را مسئول این مشکلات می دانند و می گویند که برای آنها کشتن غیرنظامیان چیزی بود که خیلی زود فراموش شد و بی دلیل. آنها هیچ طرحی برای صلح پس از طالبان ندارند و با انتخاب روشهای دفاعی اشتباه مردم را در معرض خطر قرار می دهند. با خنک شدن هوا ، اوضاع جنوب خطرناک است و دولت در تلاش است تا افکار عمومی را با پوشش اخبار از قندهار و اطراف آن کنترل کند. اما خشم افرادی که زندگی روزمره خود را از دست داده اند مستقیماً بر روی دیوار متمرکز شده است.

>>> درباره آن بیشتر بخوانید:
یک مرد عراقی برای قربانیان در دانشگاه کابل می نویسد / عکس
انفجار در کابل باعث کشته شدن دو رسانه برجسته افغانستان شد
جلسه سه جانبه ایران ، روسیه و هند در افغانستان برگزار شد

312 310

دکمه بازگشت به بالا