بین الملل

مخالفین داخلی دست از لجاجت بردارند؛این برجام بود که آمریکا را به خفت کشاند

پیش از این ، رژیم آمریكا ، پس از خروج غیرقانونی از بورجام و نقض قطعنامه 2231 ، به طرز ناامیدی سعی كرد كوچكترین شرکای اروپا را برای برانگیختن بورژام به برجام برساند ، اما قدرت قانونی جلوگیری از برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از تلاش های دیپلماتیک. در تلاش دیگر ، پس از بسیاری از کلاهبرداری های قانونی ، رژیم ایالات متحده به دنبال متقاعد کردن اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای گسترش سلاح های ایران است ، که به دلیل قدرت قانونی سازمان ملل نیز شکست خورده اند. شورای امنیت ، قطعنامه 2231 و تلاشهای دیپلماتیک ما. اهمیت این موضوع با این واقعیت تأیید می شود که مقامات آلمانی ، فرانسوی و انگلیس ، به عنوان شرکای آمریکایی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل ، نیز از بالا بردن سلاح های ایران در آن زمان راضی نیستند ، اما هیچ توجیه قانونی برای حمایت از رژیم ایالات متحده پیدا نکرد. از بین بردن درست است که رأی آنها به همراه هشت عضو دیگر شورا متوقف شد ، اما این اقدام به معنای مخالفت با کلاهبرداری قانونی ایالات متحده است و به نوعی تأیید مشروعیت ایران تحت شورای امنیت 2231 UNSCR 22. اروپا نمی تواند موقعیت خود را حفظ کند در حالی که از طریق اتحاد غیرقانونی با ایالات متحده نقض می شود. اقدام شورای امنیت و جامعه جهانی در برابر یکجانبه گرایی و اجبار آمریکا ، واکنشی قانونی و بین المللی در چارچوب قوانین بین المللی است. این اتفاق در زمانهای قبل اتفاق افتاد ، هنگامی كه قطعنامه های شورای امنیت نقش مهمی در نظر گرفتند ، حتی اگر دوستان ایران در شورای امنیت به نفع فصل هفتم تحریم ها علیه ایران رای دهند. .

پاسخ منفی اعضای شورای امنیت سازمان ملل را می توان مخالفت با ظلم و یکجانبه گرایی در آمریکا و کاهش هژمونی ایالات متحده در مرحله بین المللی و جهانی دانست. این نخستین بار در تاریخ 75 ساله شورای امنیت است که ایالات متحده بیش از یک عضو غیر دائم شورای امنیت را به آن نرسانده است. ایالات متحده در تلاش است تا چین و روسیه را ترغیب كند كه به قطعنامه پیشنهادی خود عمل نكنند ، حتی اگر آنها رأی یا سهمیه لازم (حداقل نه رای) را برای عبور از حق وتو دریافت نكنند. بنابراین ، همانطور که در اظهارات چهره های مختلف حقوقی ، سیاسی و بین المللی بیان شد ، ایالات متحده متحمل ضرر فاجعه بار است. حتی مقامات ایالات متحده ، از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه ، هنوز تصدیق نکرده اند که رژیم برکنار شده است.

عصبانیت چهره های مختلف آمریکایی و نتانیاهو در مورد این شکست زیاد صحبت می کند. پس از عدم موفقیت ، دونالد ترامپ تهدید کرد که از مکانیسم ماشه استفاده خواهد کرد ، ضمن اینکه بارها گفته بود که ایالات متحده چنین حقی ندارد که از شورای امنیت سازمان ملل خارج شود و مشارکت خود را خاتمه دهد. قطعنامه 2231. از سوی دیگر ، رأی اخیر شورای امنیت نه تنها مانع گسترش پروژه تسلیحاتی تسلیحات در ایالات متحده شد ، بلکه نشان داد که جامعه بین المللی مخالف ایالات متحده از قطعنامه سوء استفاده می کند. 2231
مایک پومپئو ، عادت به برنده شدن ایالات متحده در سراسر جهان ، رفتار قانونی و معقول اعضای شورای امنیت را رد نکرد و ادعا کرد: “شورای امنیت سازمان ملل متحد ، مسئول ادامه بین المللی صلح و امنیت ، اکنون “این مأموریت اساسی هنوز تمام نشده است.” مقامات آمریکایی برای جلوگیری از بار ناکامی ، از انتشار اخبار و انتقال افکار عمومی به دروغ ، استفاده می کردند. آنها از توقیف 4 مخزن ایرانی حامل سوخت برای ونزوئلا خبر دادند که توسط مقامات کشورمان رد شد.
در واقع ، همانطور که ترامپ گفت ، ایالات متحده هنوز به دنبال بازگرداندن تحریم های جامع علیه ایران از طریق مکانیسم محرک است. رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: “ما هنوز قدرت برقراری مجدد تحریم ها را داریم و هنوز تمام نشده است.”

اما اهمیت و اندازه گیری شکست دیپلماتیک آمریکا این است که از طریق گفتگو و دیپلماسی ، جامعه جهانی می تواند با هم همکاری و اجبار کند ، از انسجام رژیم آمریکا و یک جانبه گرایی و زورگویی جلوگیری می شود. به این معنا که، با وجود فشارهای رژیم آمریكا در صحنه جهانی و تعهد بیشتر این كشور به بسیاری از كشورها ، پیامدهای مثبت هنوز هم می توان از طریق گفتگو ، دیپلماسی ، گفتگوی عقلانی و اقدام عمدی به دست آورد. از طریق گفتگو ، دیپلماسی ، اخلاق و ارتباطات در جهان ، برجام بهترین معامله در تاریخ دیپلماسی ایران بوده است ، و اگر نه برای خرابکاری داخلی و خارجی ، ایران می توانست از همه سود ببرد. انجام شده.
آنچه که روز جمعه اتفاق افتاد ، همراه با شکست شرم آور ایالات متحده در شورای امنیت ، موفقیت بزرگی برای دیپلماسی ایران بود که توسط بورژام نقاشی شد. بورجامی که با عقب نشینی ایالات متحده و قطع اروپا تضعیف شد و دشمنان داخلی و خارجی زیادی داشت. پیروی از قانون بورژام ، با حمایت جامعه جهانی ، با وجود عصبانیت و رفتار غیرقانونی آمریكا ، با وجود عصبانیت و رفتار غیرقانونی آمریكا ، همچنان می تواند به پیروزی در ایران منجر شود ، زیرا رقبای محلی این كشور از سرسختی خودداری می كنند. بورژام توانست ایران را نفس بکشد و کشور را از وحشت بن بست بحرانی نجات دهد. حتی اکنون ، این Borjam است که مانع از تشکیل رژیم ایالات متحده علیه اتحاد ایران می شود. اگر امروز مخالفان محکم گفتگو ، دیپلماسی و مشارکت جهانی از ناکامی بی سابقه و تاریخی رژیم تروریستی آمریکا در شورای امنیت خوشحال می شوند ، باید بدانند که در سایه توافق چه اتفاقی افتاده است از طریق دیپلماسی ، گفتگو و ارتباطات حاصل می شود. جهان اسیر است؛ این بدان معنی است که آنها هیچ تلاشی برای شکست آن نکردند.

در هر صورت ، اعضای شورای امنیت وظیفه خود را در مخالفت با رژیم آمریکا انجام داده اند که قابل تحسین است ، اما باید گفت که کار آنها تمام نشده است و باید با مخالفت ناعادلانه قانونی انجام شود. تعبیر ترامپ برای فعال کردن مکانیسم ماشه. تأمین امنیت جهان. جامعه جهانی باید به طور جدی هشدار داده شود که فعال سازی غیرقانونی ساز و ماشه به معنای پایان توافق هسته ای و خطر برای صلح و ثبات منطقه است.

* کارشناس نشست بین المللی

310 310

دکمه بازگشت به بالا