حل مشکلات صنایع کرمان در کانون توجه نمایندگان مجلس / تاکید بر تامین سرمایه در گردش و توسعه زیرساخت ها

به گزارش خبرگزاری نازک نارنجی ؛ نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: واحدهای تولیدی استان در تابستان قطعی برق و زمستان قطعی گاز دارند.

شهباز حسن پور بیان داشت : امروز متوجه شدیم که کمبود گازوییل در واحدهای صنعتی باعث تعطیلی این واحدها شده و وزارت نفت ۳۰۰ میلیون لیتر سهمیه صنایع استان را کاهش داده است.

او اعلام کرد : بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی در حال تعطیلی و یا نیمه تعطیل هستند و یا با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد فعالیت می کنند.

وی گفت : واحدهای شهرک صنعتی موانع اصلی منجمله تسهیلات در برای تامین ارز مواد اولیه و کمبود زمین داشتند.

حسن پور افزود : ۲ هزار هکتار کمبود زمین با فوریت در شهرک صنعتی شماره ۲ کرمان نیاز داریم.

او تصریح کرد : سوخت صنایع ربطی به قاچاق ندارد و حتی یک لیتر هم در صنعت قاچاق نمی شود.

ضرورت حل مشکلات مجموعه های صنعتی

سپس رییس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز اعلام کرد : مشکلات مجموعه های صنعتی استان پیگیری و حل می شود.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی افزود : نگاه ما توسعه صنعت و شهرک ها است لذا مسأله توسعه زمین را پیگیری خواهیم کرد.

وی بیان داشت :میزان زمین های شهرک صنعتی با توجه به افزایش تعداد متقاضیان بایستی افزایش پیدا کند.

او اظهار کرد: شرکت مس شهید باهنر ظرفیت خوبی برای تولید دارد اما با ۵۵ درصد ظرفیت تولید می کند که شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در این حوزه می توانند آن را فعال کنند.

طرح معدن جایگزین نفت

سپس معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز گفت : اگر بخواهیم معدن جایگزین نفت شود بهترین حوزه، تمرکز بر تولید صنایع پایین دستی مس است و باید این حوزه را گسترش دهیم.  

امیر حسن زاده به موضوع افزایش ذخایر مس در استان با وجود اکتشافات جدید پرداخت و بیان داشت : این ذخیره باید به کاتد و دیگر محصولات تکمیلی صنایع پایین دستی تبدیل شود؛ فقط ۵۰ هزار تن از ۳۰۰ هزار تن کاتد تولیدی در کشور صرف صنایع پایین دستی می شود فلذا با این وضعیت، توسعه اتفاق نمی افتد.

او با توجه به پتانسیل های موجود ابراز آرزو کرد که از شهر کرمان تا شهر سرچشمه رفسنجان، کارخانه احداث شود و این موضوع باید مطالبه مردم و مدیران استان شود.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در توضیحات تکمیلی گفت : راه اندازی صنایع جنبی و پایین دستی می تواند موجب گسترش واحدهای صنعتی و کارخانجات در استان و اشتغالزایی شود؛ سودآوری، افزایش تولید ناخالص و اشتغالزایی در صنایع پایین دستی مس از اهمیت بالایی برخوردار است.

گلایه مدیر کل صمت از قطعی برق صنایع 

در ادامه  مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با گلایه از اینکه حقوق دولتی معادن در برنامه بودجه امسال به حدود ۶ درصد رسیده است گفت: اما قانون برای ۱۵ درصد از حقوق دولتی را در نظر گرفته است.

مهدی حسینی نژاد در مورد قطع برق صنایع علیرغم تولید برق نیروگاهی توسط خودشان افزود :  متاسفانه در پیک مصرف، برق واحدهای که خودشان نیز برق تولید می کنند، به آنها داده نمی شود.

او اعلام کرد : قطع برق در سال گذشته ۴۰ همت و امسال ۵۰ همت به واحدهای تولیدی استان خسارت وارد کرد.

 وی تصریح کرد: باید یک درصد از فروش معادن را برای جبران خسارات آلایندگی استفاده کنیم اما با مشکل برگشت این اعتبار روبرو هستیم و این اعتبارات به استان برنمی گردد.

مدیر کل صمت کرمان مشکلات تامین آب واحدهای صنعتی و معدنی را از جمله مشکلات موجود برشمرد.  

وجود ٥٠ شهرک و ناحیه صنعتی

سپس مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان با ارائه آمار بیان داشت : تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی استان از ۴۳ به ۵۰ عدد افزایش پیدا کرده است.

حسین میجانی گفت :اما در حال حاضر نیاز به اضافه شدن زمین به شهرک های صنعتی کرمان یک و ۲، ماهان، بم، انار، بردسیر، سیرجان و شهربابک وجود دارد و باید در جهت رفع این مشکل اقدام کرد.

او تصریح کرد : استان کرمان به علت کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی مشکل کمبود آب دارد.

وی افزود: خط انتقال آب خلیج فارس به استان آمده اما مثمر ثمر نبوده زیرا باید در راستای مسئولیت اجتماعی بخشی از آب گل گهر و مس برای صنایع پایین دستی اختصاص یابد.

چالش سهامداری

در پایان مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر کرمان نیز به رونمایی از ۲ هزار قطعه دانش بنیان این شرکت اشاره کرد.

احسان نمازی بیان داشت: این شرکت تمامی حساب های خود را از تهران به بانک های استان کرمان منتقل کرده است.

وی مهمترین چالش این شرکت را ترکیب سهامداری عنوان کرد.

46

دکمه بازگشت به بالا