کاهش یک درصدی ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور

به گزارش خبرگزاری نازک نارنجی و براساس گزارش زومیت، فصلنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط به زمستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور حدود یک درصد کمتر شده و تعداد مشترکان اینترنت موبایل هم نسبت به زمستان ۱۴۰۱ حدود ۷ درصد رشد کرده و به بیش از ۱۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک رسیده است.

در این گزارش تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت ۰.۰۵ درصد کمتر شده و ضریب نفوذ اینترنت ثابت هم ۰.۷۷ درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل، تعداد مشترکان اینترنت همراه ۷.۱۰ درصد رشد کرده و ضریب نفوذ اینترنت سیار هم ۶.۳ بیشتر شده است.

سایر گزارش‌های فصلی رگولاتوری:

بر اساس این آمار، تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند ثابت، که در زمستان ۱۴۰۱ حدود ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار مشترک بوده، در زمستان ۱۴۰۲ به ۱۱ میلیون و ۴۹ هزار مشترک رسیده است. طبیعتاً با کاهش تعداد مشترکان ضریب نفوذ اینترنت ثابت نیز کاهش پیدا می‌کند. در زمستان سال گذشته این ضریب نفوذ با کاهش ۰.۷۷ درصدی از ۱۳.۰۵ درصدی به ۱۲.۹۵ درصد رسیده است.

تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند سیار نیز که در زمستان ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۵ میلیون مشترک بوده در زمستان ۱۴۰۲ به بیش از ۱۱۲ میلیون مشترک رسیده که رشد ۷.۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. ضریب نفوذ اینترنت همراه نیز در این یک سال ۶.۳۱ درصد افزایش داشته است.

کاهش یک درصدی ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور

رگولاتوری

کاهش تعداد مشترکین تلفن ثابت از ۲۹ میلیون مشترک در زمستان ۱۴۰۱ به ۲۸ میلیون مشترک در زمستان ۱۴۰۲ کاهش ۱.۷۷ درصدی را نشان می‌دهد و موجب آن شده که ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور در مدت یک سال ۲.۴۹ کاهش پیدا کند و به ۳۳.۷۱ درصد برسد.

در مقابل اما تعداد مشترکان تلفن همراه با رشد ۳ درصدی از ۱۴۸ میلیون مشترک به بیش از ۱۵۲ مییلیون و ۷۵۵ هزار مشترک رسیده است. با این افزایش، در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ضریب نفوذ تلفن همراه ۲.۲۹ درصد بیشتر شده و به ۱۷۹ درصد رسیده است.

سرعت اینترنت رایتل و همراه اول بیشتر شد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش دیگری از گزارش زمستان ۱۴۰۲ خود از افزایش سرعت اینترنت در اپراتورهای همراه اول و رایتل خبر داده است.

طبق آمارهای این گزارش، رایتل بیشترین سرعت انتقال داده ۴G را دارد سرعت اینترنت این اپراتور ۲۲۵۵ مگابیت بر ثانیه است که این میزان نسبت به نیمه اول ۱۴۰۲ رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

همراه اول نیز در زمستان سال گذشته سرعت ۱۳ مگابیت‌برثانیه را داشته که نسبت به نیمه نخست سال گذشته ۸۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در کنار شاخص‌های کمی، شاخص‌های مربوط به کیفیت اینترنت اپراتورها نیز در این گزارش دیده شده است. یکی از این شاخص‌ها به میزان قطعی اینترنت در اپراتورهای مختلف مربوط می‌شود که نشان می‌دهد از این حیث ایرانسل نسبت به دو اپراتور دیگر وضعیت بهتری داشته است؛ به طوری که همراه اول از نظر میزان قطعی در رتبه اول ایستاده، رایتل از این حیث دوم و ایرانسل سوم است.

از نظر میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس داده ۴G همراه اول بهترین عملکرد را دارد. ایرانسل در این شاخص رتبه دوم و اپراتور رایتل رتبه سوم را در اختیار دارند.

فصلنامه زمستان ۱۴۰۳ رگولاتوری

رگولاتوری

در میان مشترکان اینترنت در کشور تعداد آن‌هایی که مشترک اینترنت ۴G هستند در سال ۱۴۰۲، ۹ درصد بیشتر شده و در مقابل، تعداد مشترکان شبکه ۳G حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبر از ۳ میلیون به ۷ میلیون خانوار رسید

بخش دیگری از این گزارش به وضعیت پوشش فیبر نوری در کشور پرداخته است. داده‌های این گزارش نشان می‌دهد تعداد خانوارهای تحت پوشش این فناوری در بهار ۱۴۰۲ بیش از ۳ میلیون و ۲۴۲ هزار خانوار بوده است. این تعداد در تابستان سال گذشته به بیش از ۳ میلیون و ۶۶۲ هزار خانوار و در پاییز ۱۴۰۲ به بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار رسیده بود. حالا آمارهای مربوط به آخرین فصل از سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری در کشور ۷ میلیون و ۷۹ هزار خانوار است.

میزان پوشش فیبر نوری در کشور

رگولاتوری

این داده‌ها هم‌چنین حکایت از این دارند که تا امروز ۳۳۷ شهر دارای پوشش فیبر نوری هستند. این تعداد در آمارهای مربوط به پاییز سال گذشته ۲۱۷ شهر اعلام شده بود. از میان ۳۳۷ شهری که تا پایان سال ۱۴۰۲ تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند ۱۷۱ شهر پوشش فیبر کمتر از ۳۰ درصدی دارند. طبق آمارهای رگولاتوری، ۱۱۹ شهر پوشش ۱۱۹ درصدی داشته و برای ۴۷ شهر پوشش بین ۳۰ تا ۶۰ درصدی اعلام شده است.

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا