گز، مؤلفه هویتی اصفهانی ها است

نازک نارنجی/اصفهان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: آنچه موردنظر ما است تعامل متفاوت میان کارگاه ها و کارخانه های تولید گز به عنوان جاذبه گردشگری برای آشنایی و کمک به بازار این حوزه است.

 علی اصغر شالبافیان در سومین رویداد ملی گز اصفهان که بعدازظهر شنبه (۲۰ مردادماه) در سالن همایش های هتل عباسی برگزار شد و با رونمایی از نشان ثبت جهانی، ملی و جغرافیایی گز اصفهان همراه بود، بیان کرد: گز تنها یک خوراکی معمولی نیست؛ بلکه یک مؤلفه هویتی برای نشان دادن مهمان نوازی اصفهانی ها است. مردم اصفهان گز را برای مهمان آماده می کنند و به همین جهت حفظ این مؤلفۀ هویتی در طول این سال ها جای تقدیر و تشکر دارد. از نگاه ما صرفاً بناهای تاریخی چیزهای دیدنی نیستند بلکه آن چیزی که می تواند برای آشنایی مردم با نحوه زندگی و دیدنی های یک شهر جذابیت داشته باشد می تواند جاذبه گردشگری محسوب شود.

او اضافه کرد: کاری که ما انجام دادیم برنامه ریزی روی رویدادهای گردشگری بود. رویدادها یک جاذبه هویتی و زمان محور هستند و به همین جهت به صورت جدی حدود ۱۸۰۰ رویداد از همین چیزهایی که شاید در وهله اول به نظر ما نرسد اما برای گردشگر جذاب است، ثبت و اجرا شد. یک سامانه طراحی شد که به گردشگران بگوید چه چیزی، چه زمانی، کجا و توسط چه کسی در حال برگزاری است؛ به این معنا که بدانیم به عنوان مثال چرا گز جاذبه گردشگری است و رویدادهایی مانند آن همچون رویدادهای مبتنی بر محصولات کشاورزی مثل انار، زرشک، پسته و رویدادهای مبتنی بر ویژگی های متمایز یک شهر مثل گز در اصفهان و مؤلفه های میراث ناملموس دیگر مانند بریانی، دوغ و گوش فیل و خورش ماست، برنامه ریزی شد. به همین جهت از امسال تورهای بازدید از کارگاه های صنایع دستی را برگزار کردیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تأکید کرد: تولید زنده صنایع دستی یکی از جاذبه های گردشگری است. آنچه در رویداد گز موردنظر ما است، یک تعامل متفاوت میان کارگاه ها و کارخانه های تولید گز به عنوان جاذبه گردشگری برای آشنایی و کمک به بازار این حوزه است و امیدوارم سایر مؤلفه های هویتی و فرهنگی اصفهان ثبت شود.

گز اصفهان، میراث ملموس ۴۰۰ ساله

در این آئین همچنین امیر کرم زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان بیان کرد: ما موظفیم از این هویت، اصالت و گزی که ۴۰۰ سال گذشته در اصفهان به عنوان یک میراث ناملموس پدید آمده و به ما ارث رسیده است، نگهداری کنیم و پاسداشت آن برای ما اهمیت دارد. امروز خوشحال هستیم که با امضای معاون گردشگری وزارتخانه، لوح ثبت ملی رویداد گردشگری گز در اصفهان را رونمایی خواهیم کرد و این رویداد ثبت خواهد شد و هرساله قرار است این رویداد برگزار شود.

رسول سواری، رئیس شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان نیز گفت: صنایع کوچک، کارگاه هایی است که یک تا صد نفر نیرو دارند و همه افرادی که در صنعت گز مشغول به کار هستند زیرمجموعه صنایع کوچک اند. شرکت شهرک ها در دو بخش نرم افزار و سخت افزار کار خود را انجام می دهد که ایجاد شهرک های صنعتی و منطقه های کارگاهی وظیفه سخت افزاری شرکت شهرک ها است و بخش مهم تری از خدمات نیز بخش نرم افزاری است.

او خاطرنشان کرد: صنعت گز یک صنعت دیرینه و اصلی ترین صنعت غذایی استان اصفهان است که از دیرباز شکل گرفته و ما به عنوان یک صنف اصلی وظیفه خود دانستیم که با توجه به حمایت های نرم افزاری که شرکت شهرک های صنعتی از صنایع خود انجام می دهد، در استان اصفهان ۶۶ مزیت را شناسایی کنیم که صنعت گز یکی از آن ۶۶ مزیت بود. در اولویت هایی که شرکت شهرک های صنعتی برای دستور کار خود در ۱۰ سال گذشته قرار داده بود، ۱۵ اولویت مشخص شده بود که ۱۲ خوشه شناسایی و توسعه داده شده و در مرحله اجرا است. در حال حاضر خوشه های گز اصفهان، فرش دستباف نائین و خوشه پوشاک خورزوق در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی است و در میان این ۳ خوشه فعالیت خوشه گز که مربوط به استان اصفهان است در بهمن ۱۴۰۱ از جهت حمایت شهرک صنعتی کلید خورد.

رئیس شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان افزود: مدت حمایت ما برای عامل خوشه سه سال است که نیمی از آن گذشته و کمک می کنیم که در زمان باقی مانده مستندسازی دقیق از خوشه گز اصفهان و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن نیز، انجام شود. هدف نهایی ما از مطالعات خوشه، اجرا و توسعه اش این است که بتوانیم دو راهبرد اساسی را برای خوشه پیاده سازی کنیم، که راهبرد اصلی ما این است که بازار و توسعه بازار این محصول در سطح بین المللی و صادرات بیش ازپیش آن را داشته باشیم.

به گزارش نازک نارنجی، در انتهای سومین رویداد ملی گز اصفهان، از نشان ثبت جهانی گز به نام اصفهان رونمایی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا