همه انتظارات دانش بنیان ها از دولت پزشکیان
پزشکیان، رئیس جمهور کشور در اولین سخنرانی خود بعد از تنفیذ اعلام کرد که زمان پاسخگویی به انتظارات از امروز آغاز می شود و این در حالی است که دانش بنیان ها با گودال ها و سدهای بلندی چون مسائل مالی، سیاست گذاری های ناگهانی، عدم امکان گشایش LC، رفع تعهدات ارزی و غیره مواجه هستند و آنها انتظار دارند که از هم اکنون رئیس جمهور منتخبشان به همه این چالش ها پاسخ مناسبی دهد.
به گزارش نازک نارنجی، با برگزاری مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی، دولت چهاردهم کار خود را در حالی رسما آغاز کرد که مطالبات انباشته شده زیادی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باقی مانده و دولت باید به همه آنها پاسخ مناسب دهد تا کشور بتواند از این دوره گذار به سلامت عبور کند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سخنرانی خود پس از تنفیذ با تاکید بر اینکه همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رأی خود به تغییر، بار سنگینی را در شرایطی خطیر به دوش این حقیر قرار دادند، گفت: آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رأی دادند و یا حتی از سر دغدغه مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار و تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز می شود.
در این بین شرکت های دانش بنیان که پیشران توسعه اقتصادی و رفاه جامعه تلقی می شوند، با گودال های عمیق و دیوارهای بلندی در مسیر رشد خود مواجه شده اند که عبور از آنها برای برخی از فناوران با مرگ همیشگی همراه بوده است.
مسائل ملی، نبود جسارت تصمیم گیری، سیاست گذاری های آن به آن و لحظه ای، نادیده گرفتن اجرای قوانین، رفع تحریم ها و مشکلات دیپلماسی و عدم فرهنگ سازی در توجه به تولید داخل از اهم چالش هایی است که دانش بنیان ها با آن مواجهند و انتظار دارند که دولت پزشکیان با همکاری سایر دستگاه های مرتبط آنها را مرتفع کند.
نقش معاونت علمی در بهره گیری از فناوری های لبه دانش
حسین اسماعیلی، عضو هیات مدیره و مدیر بازرگانی یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با اشاره به برخی نارضایتی ها در حوزه پسماند در شهرهای شمالی، گفت: در آخرین سفر رئیس جمهور شهید به مازندران، مساله و معضل اول این استان را پسماند ذکر کردند، ولی متاسفانه معاونت علمی که متولی حمایت از شرکت های دانش بنیان است و طی فرایند بازدید از مجموعه ما، مجوز دانش بنیانی برای ما صادر کرده است، حتی برای یک بار نسبت به معرفی طرح ما به مسؤولان اقدام نکرده است.
اسماعیلی، اولین انتظار از دولت آینده را موضوع اعتماد به جوانان عنوان کرد و گفت: وقتی به فرایند تجاری سازی و فروش محصولات دانش بنیان توجه کنیم، مشاهده می شود که اعتماد به شرکت های دانش بنیان در کشور وجود ندارد. در شعار، از اعتماد به جوانان و میدان دادن به آنها و استفاده از آنها به خوبی سخنرانی می شود؛ ولی در پای میدان، این رویکرد وجود ندارد.
وی تاکید کرد: همچنین انتظار داریم که در دولت آینده نقش ارتباطی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در میان شرکت های دانش بنیان، صنعت و جامعه پررنگ تر باشد. ۹۰ درصد از مشتریان محصول ما از میان دولتی ها و نهادهای حکومتی است و نقش معاونت علمی بسیار پررنگ تر و فعال تر باید باشد. متاسفانه ریل گذاری های اشتباهی صورت گرفته است و می توان گفت که در آن زمان که این ریل گذاری ها صورت گرفته، این فناوری های نوین برای امحاء زباله نبوده اند و اکنون نیاز داریم که این ریل گذاری ها تغییر کند.
اسماعیلی با تاکید بر لزوم «شجاعت» در تصمیم گیری ها در دولت، اظهار کرد: ما اعتقاد نداریم که کل بازار ایران در اختیار دانش بنیان های داخلی باشد، ولی وقتی یک فناوری نوین خلق می شود، ارزش یک بار آزمودن را دارد. در مناظرات دائما صحبت از تجربیات کشورهای موفق می شد و یک فناوری موفق در حوزه محیط زیستی زباله پیش روی ما قرار دارد و کشورهای پیشرفته دنیا نیز از آن بهره می برند و انتظار داریم که به مزیت های فناوری های داخلی توجه شود. یکی از مزایایی که سامانه ما دارد، این است که ۹۰ درصد از قطعات آن ساخت داخل است و ۱۰ درصد مابقی آن نیز در بازار داخلی موجود است و نیازی به واردات آنها نیست.
یک بام و دوهوای تولید دارو
دکتر رضا سید حسینی، معاون اجرایی یکی از شرکت های فعال در حوزه تولید دارو مسائل مالی را یکی از چالش های مهم شرکت های دانش بنیان عنوان کرد که فعالیت این مجموعه ها را تحت الشعاع قرار داده است و افزود: بیمارانی که داروی فاکتور ۸ مصرف می کنند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و اگر قرار بود هزینه این دارو از سوی بیماران اخذ شود، ماهانه باید ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می کردند.
وی اظهار کرد: ولی از سوی دیگر برای بازپرداخت، بیمه شرایطی را ایجاد کرده است که ما در مقاطعی توانایی پرداخت هزینه های تولید را نداریم؛ چرا که به دلیل کمبود نقدینگی که در سیر تامین دارو وجود دارد، به کرات با شرایطی مواجه شدیم که پلاسما را با همه سختی هایی که دارد، تهیه و برای تولید دارو به خارج ارسال کردیم و بعد از یک سال در اختیار شرکت های توزیع دارو قرار دادیم و این شرکت ها، داروها را در میان بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه ها توزیع کردند، ولی متاسفانه بازپرداخت پول ها با مشکلاتی مواجه شده که این مشکلات ما را با چالش های بزرگتری روبرو می کند.
حسینی خاطر نشان کرد: انتظاری که از دولت داریم، این است که دولت سیاست ثابتی داشته باشد؛ چرا که ما به کرات با این موضوع مواجه شدیم که با رفتن یک دولت و آمدن دولت بعدی، سیاست ها تغییر کرده و این تغییر سیاست ها منجر به این شده که همه سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های انجام شده، ناکارآمد شود و چالش های بزرگتری را ایجاد می کند، به گونه ای که نتوانستیم به راحتی با این مشکلات سازگار شویم.
مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: همچنین انتظار می رود که از شرکت های دانش بنیان و تولیدی که تلاش دارند بخشی از مشکلات جامعه را مرتفع کنند، حمایت شود. اگر مجموعه هایی مانند این شرکت دانش بنیان در کشور رشد نمی کرد، هم تامین داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به هموفیلی با دشواری مواجه می شد و هم جامعه و بیماران باید هزینه های هنگفتی برای تامین آنها متقبل می شدند.
مشکلات دانش بنیان ها به اکوسیستم نوآوری کشور مربوط نمی شود
افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان نیز در میزگرد اخیر خبرگزاری دانشجویان ایران(نازک نارنجی)، این مجمع را مدافع شرکت های دانش بنیان توصیف کرد و گفت: این مجموعه از قدیمی ترین شرکت های دانش بنیان کشور به شمار می رود، به گونه ای که جزء ۶۰ شرکت اولی هستیم که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری، دانش بنیانی آنها احراز شد.
وی با بیان اینکه در این سال ها تلاش کردیم که شرکت های دانش بنیان موفق تر از قبل فعالیت کنند، یکی از اقدامات مجمع تشکل های دانش بنیان را پیگیری تصویب قانون دانش بنیان دانست که در نهایت به تصویب رسید.
کلاهی، با تاکید بر اینکه مشکلات شرکت های دانش بنیان مربوط به اکوسیستم دانش بنیانی کشور نیست، بلکه این چالش ها خارج از اکوسیستم هستند، خاطر نشان کرد: ما محیطی داریم که شامل معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت علوم، پارک های علم و فناوری می شود که یک مجموعه گلخانه ای را برای شرکت های دانش بنیان مهیا کرده اند تا این شرکت ها بتوانند از امکانات و حمایت های تعریف شده، استفاده کنند، ولی وقتی شرکت های دانش بنیان و فناور وارد دنیای واقعی می شوند، مشکلاتی دارند که شرکت های غیر دانش بنیان نیز با آنها روبرو هستند و این چالش ها نیز پیچیده نیستند، ولی بسیار آزاردهنده هستند.
کلاهی یکی از این چالش ها را تاثیرگذاری برخی سازمان ها و نهادها بر روی فعالیت شرکت های دانش بنیان ذکر کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، سازمان محیط زیست، مؤسسه استاندارد و همچنین وزارت صمت در زمینه صادرات و واردات نمونه هایی از این سازمان ها هستند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر واردات و صادرات برای شرکت ها بسیار دشوار شده است، افزود: جای دیگری که شرکت ها با مشکل مواجه می شوند، محیط های کسب و کار است؛ رویه های موجود در زمینه تصمیم گیری ها طولانی مدت نیست و قوانین و مقررات خلق الساعه و آیین نامه های عجیب و پیچیده وضع می شود و بعضا سازمان ها، آیین نامه هایی را وضع می کنند که با آیین نامه های سایر دستگاه تداخل داشته و مطابقت ندارد.
رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان با انتقاد از اینکه از ۳ ماه گذشته تاکنون هیچ ارزی برای واردات به شرکت ها پرداخت نشده است، اظهار کرد: برخی از شرکت ها نیاز به تولید مواد اولیه برای تولید دارند و از سوی دیگر شرکت ها برای صادرات محصولات خود با مشکلاتی مواجه هستند.
وی چالش دیگر شرکت ها را «بازار» عنوان کرد و گفت: متاسفانه بازار داخلی یک بازار رقابتی نیست و آنقدر شرکت های وابسته و خصولتی در کشور ایجاد شده که نمی توان با آنها رقابت کرد. درست است که از شرکت های دانش بنیان حمایت می شود و برای آنها مشوق هایی چون ترک تشریف مناقصه در نظر گرفته می شود، ولی در عمل زور آنها به شرکت های خصولتی نمی رسد.
کلاهی، نمونه این اقدامات را در حوزه اینترنت اشیاء عنوان کرد و در این باره توضیح داد: در این راستا یکی از نهادها قرارداد ترک تشریفات مناقصه حدود ۲۰۰ میلیون دلاری با یکی از شرکت های وابسته به وزارت راه منعقد کرد و از این طرح ۲۰۰ تا ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور فعال در حوزه اینترنت اشیاء بیکار شدند و برای ادامه حیات خود باید از آن مجموعه وابسته به وزارت راه پروژه بگیرند.
رویکرد توجه به دانش بنیان ها ادامه یابد
دکتر سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس جمهور و تیمشان باید ادامه دهنده مشی رئیس جمهوری شهیدمان باشند، گفت: سعی ما در این مدت این بوده است که در مکتب رئیس جمهور شهید به خدمتگزاری در حوزه فناوری بپردازیم.
وی افزود: این مشی خدمت و فرهنگی که از سوی آیت الله رییسی پایه گذاری شد و رویکرد جدیدی از خدمتگزاری در جایگاه ریاست جمهوری به عنوان بالاترین جایگاه، تعریف شد، کار را برای دولت های آینده دشوار کرد و آرزوی توفیق برای دولت چهاردهم در ادامه راه رئیس جمهور شهید را دارم.
کرباسی با بیان اینکه مطالبه گری در ملت ایران ایجاد شده و انتظار از دولت و شخص رئیس جمهور به مراتب ارتقاء یافته است، خاطر نشان کرد: یکی از اولویت های این ستاد، بومی سازی در توسعه شبکه ملی اطلاعات است تا در بزنگاه ها شاهد این نباشیم که خریدهای بزرگ خارجی رخ دهد و شوکی به حوزه دانش بنیان به ویژه در حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود.
وی ادامه داد: از این رو این اولین انتظار ما است که همانطور که رئیس جمهور شهیدمان تاکید و اعتماد زیادی به شرکت های دانش بنیان داشت، این رویکرد ادامه یابد.
دولت چهاردهم به توسعه فناوری فضایی شتاب بیشتری دهد
دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در صنعت فضایی در ۳ سال گذشته ۱۲ پرتاب فضایی شامل ۱۰ پرتاب بومی و دو پرتاب بین المللی داشته ایم، گفت: این دستاورد در قیاس با ادوار ۱۰ سال گذشته رکوردی محسوب می شود، ضمن آنکه پروژه های متعددی با بخش خصوصی داشتیم. حدود نزدیک به یک هزار میلیارد تومان همکاری با بخش خصوصی داشتیم که در تاریخ صنعت فضایی کشور بی نظیر است و در سایه این همکاری، فعالیت های خوبی در صنعت فضایی بخش خصوصی اجرایی شد.
رئیس سازمان فضایی خاطر نشان کرد: اینها حاصل تلاش یک دولت پرکار و پرانرژی است که شبانه روز در حال کار بوده است و طبیعتا این امر در گرو انتخاب مردم است و انتظار می رود رئیس جمهور منتخب مردم بتواند این شتاب را بیشتر کند و توقفی در این صنعت ایجاد نکند.
سالاریه اضافه کرد: رئیس جمهور باید به صنعت فضایی رونق دهد تا اتفاقات بهتری در دولت چهاردهم رقم بخورد.
وی با بیان اینکه فناوری فضایی نمونه ای از توسعه فناوری در کشور است، تاکید کرد: سایر حوزه های فناوری در کشور نیازمند توجه ویژه هستند و دولت می تواند با نگاه و پیگیری هایی که دارد، شتاب حوزه های فناورانه و حوزه های اقتصادی و زیر ساختی دیگر را رونق دهد و کیفیت زندگی را در میان آحاد مردم ارتقاء بخشد.
شکل گیری و رشد اکوسیستم فناوری از مسیر توجه دولت آینده به نوآوری
احسان ابراهیمی، مدیر مرکز نوآوری و فناوری حوزه نفت و گاز با بیان اینکه شاخصی با عنوان «نوآوری جهانی» و یا GLOBAL INNOVATION INDEX تعریف شده است که بر اساس آن رتبه نوآوری کشورها تعیین می شود. این شاخص بر اساس ارکان نهادها، پیچیدگی های موجود کسب و کارها، زیرساخت ها، سرمایه انسانی و پژوهش، خروجی دانش و فناوری، خروجی های خلاقانه و پیچیدگی بازار شکل گرفته است، اضافه کرد: بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۲۳ رتبه ایران در این شاخص ۶۲ بوده است. در این میان کمترین امتیازات تعلق یافته از وضعیت نوآوری ایران در حوزه نهادها (رتبه ۱۳۱)، پیچیدگی کسب و کارها رتبه ۱۱۷ و زیرساخت ها رتبه ۹۷ گزارش شد. این اعداد نشان می دهد در حوزه هایی که نقش دولت و حاکمیت قانون در آنها مشهود است، وضعیت به مراتب ضعیف تری داریم. در صورتی که از لحاظ فاکتورهایی چون نوآوری و خروجی های فناوری از رتبه های بهتری برخوردار هستیم، حتی در سالیان اخیر نیز در برخی از این شاخص ها رتبه های ۲ و ۳ را نیز کسب کرده ایم.
ابراهیمی یادآور شد: اگر دولت از این بخش ها خارج شود، این حوزه ها آمادگی پیدا خواهند کرد تا اکوسیستم های قوی تری را شکل دهند و بازیگران مهمی چون شرکت ها، دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان، شتابدهنده ها، شبکه های فناوری، استارت آپ های کوچک بتوانند نقش آفرینی کنند تا این شرکت های کوچک بتوانند به شرکت های بزرگ و نقش آفرین تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه ساختار قانون گذاری فعلی دست اندازهایی را برای توسعه این بخش ایجادکرده است، گفت: از طرفی به فرصت ها و گشایش هایی که طی ۵-۶ سال گذشته برای ورود بخش های خصوصی به بخش صنعت ایجاد شده، باید توجه ویژه ای داشت و باید به این فکر کنیم که چگونه می توان نوآوری ها را در این بخش ها تعریف کرد و توسعه داد.
رونق کشاورزی و صنعت دانش بنیان در سایه حمایت از کارآفرینی
مهیار رفعتی، یکی از فعالان حوزه کارآفرینی گفت: سال ها است که موضوع راهبردی اقتصاد دانش بنیان و تولید ملی به طور ویژه مورد توجه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده و در بیانات ایشان مورد تاکید قرار گرفته و این در حالی است که بخشنامه های متعددی در حد ابلاغیه باقی مانده و به مرحله عملیاتی که بتوان در سطح کشور بطور واضح شاهد رونق دانش بنیانی باشیم، نرسیده است.
این فعال کارآفرینی و دانش بنیان کشور ادامه داد: یکی از نکاتی که در موضوع حیاتی و مهم کارآفرینی و دانش بنیان باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد همبستگی و تعاملات سازنده میان سازمان های ذیربط، مسؤولین استانی و روستاها و دانشگاه به عنوان یکی اضلاع شکوفایی دانش بنیان شدن است.
رفعتی ادامه داد: توجه به دانشجو و دانشگاه برای حضور در این حلقه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که نقش اصلی در گسترش دانش بنیانی شدن اقتصاد کشور دارند. در این راستا باید یک بسیج و انسجام گسترده بین نهادها، سازمان ها، شورایاری ها و ارگان های ذی ربط و تعامل آنها با دانشگاه شکل بگیرد که نیازمند وحدت و تعاملات سازنده بین دستگاهی است.
وی از مسؤولین ذیربط و دولت چهاردهم درخواست کرد که به این مهم نگاه درخور توجهی داشته باشند تا به معنای واقعی و در عمل شاهد شکوفایی و رونق موضوع راهبردی دانش بنیان و کارآفرینی در جهت رسیدن به اقتصاد دانش بنیانی در سطح کشور باشیم.
آینده اقتصاد خلاق و رئیس دولت چهاردهم
مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: طی سال های اخیر در دنیا توجه ویژه ای به حوزه صنایع خلاق شده است. در ایران هنوز به جایگاه مناسبی در حوزه صنایع خلاق نرسیده ایم.
وی بیان کرد: در دولت سیزدهم، شهید رئیسی نگاه ویژه ای به مساله فرهنگ داشتند و به اهمیت این مساله پی برده بودند. ما از رئیس دولت چهاردهم انتظار داریم، اهمیت این مساله را درک کند و این مسیر را ادامه دهد و با سرمایه گذاری مناسب در حوزه صنایع خلاق یک قدم و یک پله نیز جلوتر ببرد. کما اینکه اکنون بسیار از کشورهای دنیا مساله صنایع خلاق، لایه اول توجه حاکمیت و دولت شان قرار گرفته است.
حسنلو گفت: انتظار می رود به علت اهمیت این حوزه همان گونه که اکنون حوزه دانش بنیان در صدر حاکمیت ایران قرار گرفته است و شعار سال برای آن تعیین می شود، این اتفاق نیز در این حوزه رخ دهد.
مدیریت منابع آب
اتحادیه انجمن های علوم آب در راستای مسؤولیت علمی و اجتماعی خود با تبیین فهرستی از چالش های پیش رو و ارائه راهبردها و راهکارها و اولویت های حل این چالش ها در حوزه آب، انتظارات خود را از دولت چهاردهم جهت پیگیری مجدانه آن مطرح کردند.
این انجمن چالش های حوزه آب را به این شرح بیان کردند:
۱- وقوع حوادث طبیعی و تغییرات اقلیمی، سیل و خشکسالی و کاهش بارندگی ها و از طرفی بروز بحران کم آبی، در کنار تداوم پیامدهای منفی زیست محیطی، خسارات سیل خشکسالی و هدر رفت میلیاردها متر مکعب منابع ارزشمند آب
٢- کاهش منابع آب، افت سطح آب در آبخوان ها و در نتیجه فرونشست دشت ها، شور شدن منابع آبی، بیابان زایی و تشدید وقوع ریزگرد، تشدید فرسایش خاک و رسوب گذاری در مخازن سدها، خشک شدن تالاب ها، خشک شدن قنوات
٣- ناکارآمدی ها و اتخاذ روش های غلط، بهینه نبودن مصرف منابع آبی و هدر رفت آب طی ادوار گذشته، پایین بودن راندمان مصرف آب در کشاورزی و ناکارآمدی مدیریتی
۴- افزایش تقاضای آب و نیز افزایش مناقشات محلی، منطقه ای و بین المللی برای حقابه
۵- مدیریت ناکارآمد منابع آب و ساختار بخشی نگر به همراه مشکل ریشه ای موجود در نظام مالکیت آب و زمین و نظام بهره برداری
۶- تهدید جدی امنیت غذایی کشور به دلیل شرایط بحرانی حاکم بر منابع آب
۷- توسعه شهرها، صنایع و کشاورزی بدون توجه به دسترسی به منابع آبی و دست اندازی مداوم به سایر حقابه ها و نیز وقوع سیلاب در حوضه های شهری به دلیل مدیریت نادرست توسعه شهری، عدم رعایت حریم های منابع آبی و رودخانه های کشور در ساخت و سازها و توسعه شهری و روستایی.
پیشنهادات خود به دولت چهاردهم را این چنین بیان کردند:
* حمایت لازم برای حفاظت از منابع طبیعی به خصوص آب و خاک و برقراری مدیریت جامع و یکپارچه آبخیزداری بر حوزه های آبخیز و نهادسازی فرابخشی بر مبنای تقسیمات حوضه ای با هدف:
-تعادل بخشی و جبران کسری آبخوان ها به عنوان اولویت اول مشکلات بحران روز منابع آب در کشور و صیانت از ذخایر منابع آب با اقدامات غیر متمرکز آبخیزداری و آبخوانداری در گستره کشور
– مهار سیلاب ها و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی حوضه ها بخصوص منابع آب با رعایت اصول پایداری و ظرفیت تجدیدپذیری در بهره برداری
– حفاظت خاک، کاهش فرسایش منابع ارزشمند خاک کشور و افزایش توان اکولوژیک، حفظ و احیای توان هیدرولوژیکی و تنوع زیستی آبخیزهای کشور با مدیریت جامع و بهم پیوسته آب و محیط زیست در قالب مدیریت جامع حوزه های آبخیز
– افزایش درآمد آبخیزنشینان و توسعه اقتصادی کشور مبتنی بر بهره وری بهینه از منابع آب – اتخاذ سیاست مناسب و ساز و کار هماهنگی بین بخشی و نظارت بر اثربخشی طرح های آب و خاک و بهره وری منابع آب اعم از آب آبی، خاکستری و یا آب سبز و توسعه پوشش گیاهی در مقیاس حوضه های آبخیز کشور
– ایجاد ساز و کار مناسب به منظور رعایت تناسب در اجرای طرح های سدسازی، تعادل بخشی، آبخیزداری، آبخوان داری و شبکه های آبیاری، تجهیز و تسطیح اراضی
– اتخاذ سیاست مناسب و استقرار سامانه هوشمند به منظور بهره وری مناسب آب، حفظ حریم های منابع آبی، از لحاظ استاندارد و محدودیت های آبی در ساخت و ساز و توسعه شهری و روستایی.
کاهش انگیزه های صادراتی دانش بنیان ها با سیاست گذاری های عمومی
صدرا سپهری، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت وگو با نازک نارنجی، گفت: این شرکت در سال ۹۹ متشکل از ۵ متخصص فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت توانست مجوزهای سازمان غذا و دارو را برای تولید تجهیزات پزشکی و پروانه بهره برداری را از وزارت صنعت، معدن و تجارت و احراز دانش بنیانی را از معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت کند.
وی مقاصد صادراتی این شرکت را کشورهای روسیه و برخی از کشورهای خاورمیانه از جمله عمان و عراق دانست و گفت: یکی از چالش های صادراتی ارز حاصل از صادرات است که ما مجبور هستیم در سامانه «نیما» به نرخ دولتی عرضه کنیم. با توجه به اینکه حجم صادرات و واردات شرکت های دانش بنیان نسبت به شرکت های بازرگانی کمتر است، نمی توانیم ارز به دست آمده را مصرف کنیم و ناچاریم ارز به دست آمده از صادرات را با نرخ تعیین شده در تالار نیما، در سامانه نیما عرضه کنیم.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، خاطر نشان کرد: این رویکرد موجب کاهش انگیزه صادراتی شرکت های دانش بنیان خواهد شد، البته قول ها و تصمیماتی برای رفع این چالش گرفته شده که بر اساس آن شرکت های دانش بنیان از این قانون معاف شوند.
«گمرک»، «رفع ۴ ماهه تعهد ارزی» و «عدم گشایش LC» چالش های صادراتی فناوران
خسرو حیدری، مدیر عامل یکی از شرکت های دانش بنیان در گفت وگو با نازک نارنجی، گفت: در حال حاضر این شرکت ۱۴ محصول دانش بنیان را در سبد محصولات خود دارد که ۱۰ مورد از این محصولات جزء محصولات نوع ۱ محسوب می شوند و دو مورد آنها در دسته محصولات نوع ۲ قرار دارند.
حیدری با اشاره به توانمندی صادراتی این شرکت، تاکید کرد: در سال گذشته حدود یک و نیم میلیون دلار به کشورهای اطراف و سایر کشورهای جهان صادرات داشته ایم، ولی این مسیر به سادگی به دست نیامده است.
وی با اشاره به چالش های صادراتی شرکت های دانش بنیان، گفت: مهمترین چالش های ما در این زمینه، این است که ارز حاصل از صادرات را باید در مدت ۴ ماه رفع تعهد کنیم، ولی نیاز است شرایطی فراهم شود که مدت زمان رفع تعهد شرکت ها طولانی تر شود؛ چرا که ما از یک طرف محصولات خود را به وزارت بهداشت و یا مراکز درمانی ارائه می دهیم و از طرف دیگر مطالبات ما از این مراکز خیلی دیر محقق می شود.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، اظهار کرد: تحقق دیر هنگام مطالبات در شرایطی است که سرمایه در گردش ما با محدودیت هایی مواجه است و اگر بخواهیم از منابع جاری بانک ها بهره برداری کنیم، با بهره های سنگینی اعطا می شود.
وی، چالش های گمرکی را از دیگر چالش های شرکت های دانش بنیان در حوزه صادرات دانست و افزود: مشکل عمده دیگری که داریم، این است که ما قادر به رقابت با سایر کشورها نیستیم، چرا که شرکت های سایر کشورها، محصولات خود را به صورت شرایطی واگذار می کنند، ولی ما این توان مالی را نداریم که مهمترین دلیل آن عدم امکان گشایش LC برای شرکت های ایرانی است. گشایش ال سی در تجارت یک مزیت مناسب برای شرکت ها است و وجود شرایط تحریم بر فعالیت ما اثرگذار است.
انتهای پیام