موفقیت پروژه های مدیریت بیابان شهرستان گرمسار در کاهش طوفان های گرد و غبار

به گزارش خبرگزاری نازک نارنجی استان سمنان ،جعفر مرادی حقیقی در حاشیه این بازدید با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به بروز تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوایی و استمرار خشک‌سالی‌ها، عملیات کاشت درخت در تمامی جهان به‌ویژه کشورهای خاورمیانه اجرا شد و این مهم از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت و با دستور شهید رییسی، دولت سیزدهم با تمام توان در این خصوص شروع به کار کرد.

وی افزود: سهم استان سمنان از این طرح، کاشت سالانه ۲.۵ میلیون اصله درخت و مجموعا ۱۰ میلیون اصله درخت طی ۴ سال است.

مرادی حقیقی از تولید بیش از سه میلیون اصله نهال در این استان خبرداد و گفت: در این زمینه نه‌تنها از برنامه عقب نیستیم بلکه بیش از تعهدات خود عمل کرده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعداد ۲ نهالستان جنگلی و یک نهالستان بیابانی در بخش دولتی در استان سمنان فعالیت می‌کنند و علاوه بر این دو نهالستان، گلخانه‌هایی در بخش دولتی و بخش خصوصی در شهرستان گرمسار فعال‌شده‌اند.

امیرحسین شاه حسینی؛ رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار نیز با اشاره به رتبه نخست این شهرستان در طرح زراعت چوب در استان سمنان، از استقبال بسیار خوب بهره برداران گرمساری از کاشت نهال اکالیپتوس به منظور توسعه زراعت چوب خبر داد و گفت: از آنجاکه شهرستان گرمسار در حاشیه کویر واقع شده است و اقلیم گرم و خشکی دارد، درخت اکالیپتوس به دلیل کم‌آب‌بر و مقاوم به خشکی بودن، کاملا با اقلیم منطقه سازگار است و این موضوع باعث استقبال بهره برداران و کشاورزان از کاشت این درخت شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰ هزار نهال اکالیپتوس در نهالستان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار تولید و بین متقاضیان توزیع شد. در حال حاضر نیز تولید ۲۵ هزار نهال دیگر را در دست اقدام داریم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار در خصوص پروژه احداث بادشکن غیرزنده و مالچ ریگی در بیابان های شهرستان گرمسار برای تثبیت خاک و جلوگیری از طوفان های گرد و غبار، تاکید کرد: با اجرای این پروژه ها، بروز طوفان های گرد و غبار با منشا بیابان های گرمسار به شدت کاهش یافته است تا آنجاکه چندی پیش در اثر وزش بادهای شدید، استان های همجوار به دلیل بروز طوفان گرد و غبار تعطیل شدند اما این اتفاق در شهرستان گرمسار نیفتاد.

46

دکمه بازگشت به بالا