استان ها

از هر یک‌هزار تولد زنده در استان سه نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، شناسایی و درمان شده‌اند

نازک نارنجی/گیلان معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان گفت: در سال گذشته(۱۴۰۲) از هر یک‌هزار تولد زنده در استان، حدود سه نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفتند، تشخیص و درمان به‌موقع این بیماران سبب حفظ ضریب هوشی نرمال آنها و پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود.

محمود رضوانی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به تاریخچه غربالگری نوزادان در دنیا، اظهار کرد: از حدود ۶۰ سال پیش غربالگری نوزادان در دنیا شروع شده و در مدت اجرا در کشورهای مختلف توانسته است سلامت نوزادان بی‌شماری را حفظ کرده و از هدر رفتن سرمایه‌های هنگفت مالی و انسانی پیشگیری به عمل آورد.

وی افزود: برنامه غربالگری کم‌ککاری تیروئید نوزادان از آنلاین سال ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور و از مرداد سال ۱۳۸۵ در استان گیلان به‌طور همزمان در روستاها و شهرها اجرا می‌شود و در حال حاضر به پوشش صد درصدی نوزادان رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که از آن تاریخ تاکنون در همه بیماران شناسایی‌شده کم‌کاری تیروئید نوزادان، درمان آغاز شده و بسترسازی مناسب برای دیگر بیماری‌های مهم و قابل غربالگری فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تمامی شهرستان‌ها، بیماری فنیل کتونوری و در چهار شهرستان رشت، خمام، شفت و صومعه‌سرا بیش از ۵۰ بیماری متابولیک ارثی در نوزادان غربالگری م‌ شود و به تدریج در سایر شهرستان‌ها نیز این مهم اجرایی خواهد شد و کل جمعیت استان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

رضوانی تصریح کرد: تشخیص و درمان به‌موقع این بیماران سبب حفظ ضریب هوشی نرمال آن‌ها و پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی این نوزادان در آینده خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت این غده در بدن و شیوع بالای اختلالات آن در دنیا، گفت: با هدف ارتقای دانش همگانی و کارکنان بهداشتی و درمانی در این راستا، در سال ۲۰۰۹ هفته اطلاع‌رسانی تیروئید تعیین شد و در کشور ما نیز از همان زمان، هر ساله برنامه‌های متنوع آموزشی برای عموم مردم، مادران باردار و کارکنان بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان عنوان کرد: از ابتدای برنامه تاکنون در گیلان بیش از ۹۵۰ بیمار مبتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان شناسایی و درمان شده‌اند؛ به طوری که در سال گذشته از هر یک‌هزار تولد زنده در استان، حدود سه نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا