علت ترکیدن باطری دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردی دارد؟

دیزل ژنراتور، دستگاهی است که با سوزاندن سوخت گازوئیل، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. معمولا در زمان اضطراری که به هر دلیلی برق اصلی قطع می شود، وظیفه تولید برق مورد نیاز را دارد و به عنوان یک نیروگاه کوچک برق محسوب می شود. اما سوال اینجاست که وظیفه باتری دیزل ژنراتور در این دستگاه چیست؟ دیزل ژنراتور، تولید کننده انرژی الکتریکی است.

 

این تولید کننده جریان الکتریکی، شامل یک موتور دیزلی است که با سوخت گازوئیل، انرژی مکانیکی تولید می کند. و دارای یک ژنراتور الکتریکی یا آلترناتور است که انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

این مولد برق معمولا به حالت اضطراری در هنگام اختلال یا قطعی برق اصلی و یا در مکان هایی که دسترسی به شبکه برقی غیر ممکن است، کاربرد دارند. بنابراین از دیزل ژنراتور ها عموما در برج ها، فروشگاه ها، مکان های ورزشی، بخش های صنعتی، کارخانجات، بیمارستان ها، پروژه های ساخت و ساز، قطارها، کشتی ها و مصارفی که نیاز به برق بدون قطعی هستند، کاربرد دارند. دستگاه های دیزل ژنراتور موتورسازان جهت تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز صنایع کوچک، متوسط و بزرگ طراحی و ساخته می شوند. بنابراین با توجه به کاربردهای متفاوت ذکر شده، در توان ها و ظزفیت های مختلف از 1 الی 2500 کیلو ولت آمپر تولید می شوند.

نقش باتری در دیزل ژنراتور

با توجه به این که دیزل ژنراتور خود مولد جریان الکتریکی است، این سوال به وجود می آید که چرا دیزل ژنراتور باید باتری داشته باشد و نقش باتری دیزل ژنراتور چیست؟

این دستگاه نیز مانند خودروها، برای استارت و گرداندن دیزل برای استفاده اضطراری نیاز به یک نیروی اولیه است که روشن شود. اما وقتی که دستگاه دیزل ژنراتور به کار افتاد، توان لازم مصرف کننده ها را خودش تامین می کند.

بنابراین باتری سیستمی است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریسیته تبدیل می کند و باتری منبع و مخزن برق برای راه اندازی و استارت تمام موتورهای دیزل، موتورهای بنزینی و از جمله دستگاه دیزل ژنراتورمی باشد.

نکته:دیزل ژنراتور های امروزی جهت کنترل هرچه بهتر وضعیت موتور و ژنراتور و تولید پیوسته برق، به کنترلرهای هوشمند دیجیتالی مجهز هستند.

این کنترل ها علاوه بر کنترل تمام قسمت های موتور و ژنراتور، خاموش روشن شدن خودکار و در مدار قرار دادن دستگاه را انجام می دهد که برای راه اندازی و هدایت آن دیگر نیازی به حضور نیروی انسانی نیست.

دیگر وظایف باتری دیزل

برد دیجیتالی باتری دیزلی

بنابرای علاوه بر تامین نیروی اولیه استارت دستگاه، باتری دیزل ژنراتور وظایف زیر را بر عهده دارد.

  • تامین انرژی کنترلرهای هوشمند دیجیتالی دیزل ژنراتور
  • تامین جریان DC مورد نیاز موتور های کوچک که به دیزل ژنراتور وصل هستند و به برق مستقیم نیاز دارند. مثل موتورهای دمپر هوای ۲۴ولتی
  • جهت استفاده در سیستم های کنترلی و رله های تابلو

باتری خودروهای سنگین و دیزل ژنراتور

باتری دیزل ژنراتور عموما از نوع سربی اسیدی است که می‌تواند از انوع قدیمی آن غیر سیلد (اسیدی) و سیلد که معروف به خشک یا اتمی است باشند. نوع اتمی یا سیلد آن نیاز به مراقبت ندارد ولی نوع اسیدی آن را باید به‌ طور مداوم چک و بررسی کنید.

البته نوع سومی از باطری دیزل ژنراتور وجود دارد که به نیکل کادمیوم معروف است.این نوع باطری ها عموما در صنایع حساس مانند نفت و گاز به کار می روند و قیمت باطری نیکل کادمیوم چند برابر نوع اسیدی می‌باشد و طول عمر آن خیلی بیشتر از انواع دیگر است.

 باتری دیزل از چند بخش تشکیل شده است؟

اجزای تشکیل دهنده باتری دیزلی

  1. روکش باطری که معمولا از جنس پلاستیک ،کائوچو یا پلی پروپلین می باشد
  2. صفحات عایق و صفحات داخلی باتری که از جنس سرب، دی اکسید سرب می باشند.
  3. در پوش باطری نیز از جنس پلاستیک و یا کائوچو که دارای سوراخ برای خارج کردن گاز های تولید شده تعبیه شده است.
  4. محلول الکترولیت باتری از ترکیب آب مقطر و اسید سولفوریک رقیق تولید شده است.

عملکرد صحیح کل این مجموعه باعث تولید جریان برق مستقیم مورد نیاز راه اندازی و روشن کردن موتور دیزل ژنراتور می شود.

مشخصات باتری ژنراتور

  • ولتاژ باتری: داخل هر خانه از باتری 2 ولت برق تولید می شود که باتری های معمولا شش خانه ای دارای ولتاژ 12 ولت هستند.
  • ظرفیت باتری: واحد ظرفیت باتری بر اساس آمپر ساعت می باشد که با علامت Ah روی باتری ها نوشته می شود به طور مثال 100Ah یعنی باتری با ظرفیت 100 آمپر ساعت است.
  • پلیت یا تعداد صفحات: به مجموع تعداد صفحات مثبت و منفی باتری پلیت (PL) گفته می شود. مثلا باتری 19PL دارای 10 صفحه منفی و 9 صفحه مثبت در هرخانه است. (تعداد صفحات منفی یکی بیشتر از صفحات مثبت است).

عوامل تاثیر گذار در سایزینگ باتری دیزل ژنراتور

موارد زیر را باید در هنگام سایزینگ باطری دیزل ژنراتور در نظر بگیرید.

  1. جنس روغن دیزل
  2. دمای اطراف دیزل هنگام راه اندازی
  3. تعداد دفعات استارت
  4. طول و مدت‌زمان هر استارت
  5. سایز باتری به نوع باطری اسیدی نوع سیلد یا غیر سیلد و نیکل کادمیوم بستگی دارد
  6. میزان انرژی که راه اندازی دیزل ژنراتور از باطری می‌گیرد.

نکته: توجه داشته باشید که اندازه باتری خیلی اهمیت دارد. چرا که احتمال دارد در هوای سرد نتواند جریان استارت را برای به کار انداختن دیزل تأمین کند.

معمولا در هوای سرد روغن موتور دیزل غلیظ تر و مانند گیریس می‌شود که باعث می شود به توان بیشتری برای به حرکت درآوردن قطعات داخل دیزل نیاز باشد چرا که روغن غلظت بیشتری دارد.

با توجه به اینکه باتری دیزل ژنراتور تفاوت چندانی با باتری خودرو معمولی ندارد، پشنهاد می شود مقاله ی راهکارهای استارت نخوردن خودرو در هوای سرد را نیز مطالعه کنید.

نکات مهم در نگهداری باتری های دیزل ژنراتور

نگهداری باتری های دیزل ژنراتور

باتری‌ها برای عملکرد درست دیزل ژنراتورها بسیار حائز اهمیت هستند. به همین دلیل عموما باتری، اولین موردی است که تکنسین در زمان مشکل استارت نزدن موتور بررسی می کنند. بنابراین حفظ و مراقبت درست از باتری دیزل ژنراتور یکی از مهمترین عوامل عملکرد صحیح دیزل ژنراتور به شمار می رود.

نگهداری باطری دیزل ژنراتور به نوع آن بستگی دارد ولی حفظ آن معمولا شامل موارد زیر می شود.

  1. در دیزل ژنراتور اضطراری حتما از باتری شارژر اتوماتیک استفاده کنید و از این که باطری شارژر همواره و به درستی به باتری متصل است مطمئن شوید.که علاوه بر کاملا شارژ نگه داشتن باتری دیزل ژنراتور، طول عمر باتری را نیز افزایش یابد.
  2. باتری باید به صورت دوره ای در حالت شارژ کامل (پر شدن) و دشارژ (خالی شدن) باشد تا از عمر مفید باتری دیزل ژنراتور کم نشود.
  3. طبهای مثبت و منفی باتری دیزل ژنراتور را با برس تمیز کرده و کابل های سر باتری را محکم کرده و برای جلوگیری از سولفاته شدن آن ها را گریسکاری کنید.
  4. از باتری بیش از حد توان کار نکشید به طور مثال در هنگام معیوب بودن دیزل ژنراتور، استارت های طولانی نزنید.
  5. وقتی که محلول الکترولیت باتری دیزل ژنراتور کم شده است، به مقدار لازم به خانه های آن آب مقطر بریزید. از اضافه کردن آب اسید و آب غیر مقطر به باتری دیزل ژنراتور خودداری کنید چرا که منجر به خراب شدن زود هنگام باتری می شود.
  6. از اشتعال هرگونه آتش در نزدیک باتری دیزل ژنراتور اجتناب کنید. زیرا گازهای خروجی از باتری دیزل ژنراتور اشتعال پذیر می باشد که باعث انفجار می شود. توجه داشته باشید که از استنشاق گازهای خروجی باتری دیزل ژنراتور نیز اجتناب کنید زیرا این گازها برای دستگاه تنفسی انسان مضر است و به ریه ها آسیب می زند

نگهداری باتری های دیزل ژنراتور

  1. در صورتی که به دلیل خراب بودن دینام، باتری شارژ نشود و یا به علت خراب بودن آفتومات، باتری زیادی شارژ و به جوش می آید. برای جلوگیری از خراب شدن باتری، قطعات مربوطه را تعمیر کنید.
  2. چند وقت یکبار باتری دیزل ژنراتور را بررسی کنید.
  3. تست جریان را بر اساس توصیه شرکت سازنده انجام دهید.
  4. همچنین پیشنهاد می‌شود در زمستان برای راه اندازی راحت تر دیزل ژنراتور دمای اتاق دیزل ژنراتور را حدود ۱۰ الی ۲۰ درجه نگه دارید. برای دیزل گرم کن آب نصب کنید تا جریان کمتر باطری برای راه اندازی نیاز باشد. نوع روغن هم در استارت تاثیر گذار است. سعی کنید دمای باطری مناسب باشد زیرا دمای پایین آمپر دهی باطری را شدیدا کم می‌کند.

اگر از باطری های دیزل را مانند اصول بالا نگهداری کنید، این باتری ها 3 تا 5 سال با توجه به مقدار استفاده عمر خواهند کرد. اهمیت باتری دیزل ژنراتور وقتی نمایان می شود که بدانیم باتری دیزل ژنراتور به جز راه اندازی موتور دیزل، باید برق برد های الکترونیکی(PLC) تابلو دیزل ژنراتور را تامین کند که اجزائ مختلف دستگاه دیزل ژنراتور به صورت دیجیتالی کنترل کند.

تست باتری دیزل ژنراتور

باتری های دیزل ژنراتور با ولتاژ پایین یا شارژ کم، یک عامل رایج خراب شدن سیستم برق اضطراری دیزل محسوب می شود. بنابراین باتری را باید به طور کامل شارژ نگه دارید و به خوبی نگهداری کنید. و تا قبل از تست و بازرسی منظم، و رفع عیوب وضعیت فعلی باتری، از هرگونه سوئیچ استارت ژنراتور خودداری کنید. همچنین باتری ها باید تمیز شوند و مقادیر ویژه و میزان الکترولیت آن بررسی شود.

مراحل تست باتری

  • تستر بار باتری: صرفا بررسی ولتاژ خروجی باتری ها نشان دهنده توانایی آنها در ارائه توان مصرفی  و سلامت باتری نیست. با افزایش سن باتری، مقاومت داخلی آنها نسبت به جریان جاری افزایش می یابد. و اندازه گیری دقیق ولتاژ پایانه باید فقط به صورت تحت بار انجام شود. در برخی از ژنراتورها، این آزمون تست بار، هر زمان که ژنراتور راه اندازی می شود، به طور خودکار انجام می شود. در سایر دستگاه های ژنراتور، از یک تستر بار باتری برای مشخص شدن وضعیت باتری استفاده کنید.
  • تمیز کردن باتری: زمانی که گرد و غبار بیش از حد روی باتری دیده می شود، با دستمال مرطوب، باتری ها را تمیز کنید. اگر خوردگی در اطراف پایانه ها وجود داشته باشد، کابل های باتری را جدا کنید و پایانه ها را با یک ترکیب از سودا و آب جوش (۱/۴ کیلوگرم نوشابه گازدار با ۱ کیلو آب) بشویید. مواظب باشید که این ترکیب وارد سلول های باتری نشود. و خود باتری را با آب تنها تمیز کنید. پس از قرار دادن اتصالات، قطب های باتری را با استفاده از نور لکه بر روی کاغذ پاک کنید.
  • بررسی وزن باتری:یک باتری سرب اسید باز که کاملا شارژ شده است، دارای وزن 1/260 کیلوگیرم است، باتری را در حالت شارژ کامل با استفاده از یک هیدرومتر وزن کنید، در صورتی که کمتر از 1/215 را نشان داد، باتری کامل شارژ نشده است.
  • بررسی سطح الکترولیت: سطح الکترولیت باتری های سرب اسید را حداقل باید هر 200 ساعت یکبار بررسی کنید، در صورت کم بودن آن سلول های باتری را تا انتهای گردن، با آب مقطر پر کنید.

فیلم حل مشکل استارت دستگاه دیزل با با شارژر و باتری دیزل ژنراتور

در این ویدئو نحوه نصب باتری به دستگاه دیزل را نشان می دهد. همچنین مشکل استارت نخوردن آن را با بررسی باتری و شارژر حل می کند.

چند نمونه از باتری های دیزل ژنراتور

در صورتی که اطلاعات کافی در زمینه انتخاب باتری مناسب برای دیزل ژنراتور را ندارید، با ما در سایت pinterest.com همراه باشید.

دکمه بازگشت به بالا