فرهنگ و هنر

آغاز هفته فرهنگی با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی»

نازک نارنجی/اصفهان هفته فرهنگی شهر اصفهان با بودجۀ اولیۀ ۱۰ میلیارد تومانی و با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی» آغاز شد. در این هفته تلاش می‌شود تا درهای کارخانۀ ریسباف به روی عموم مردم گشوده شود.

کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار در آئین افتتاحیه و نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان که بعدازظهر روز یکشنبه (۲ اردیبهشت‌ماه) در شبستان مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان برگزار شد، گفت: بهترین توصیف از شهر اصفهان را مقام معظم رهبری داشته‌اند که فرمودند اصفهان، شهر زنده است.

او با اشاره به اینکه هفته فرهنگی شهر اصفهان از سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی» برگزار خواهد شد، افزود: هفته فرهنگی اصفهان با هفته سلامت هم‌زمان شده است که حائز اهمیت بسیار است. در باب کلیت برنامه باید بگویم که بزرگداشت مفاخر، هنرمندان، ایثارگران و بزرگانی که شهر را ساخته‌اند هدفی اساسی در این هفته است. البته تمرکز اصلی ما بر روی هنرمندان شهر قرار دارد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: امیدوارم افراد از گروه‌های مختلف، اعم از زن و مرد و کودک و نوجوان و جوان جذب برنامه‌های این هفته شوند. برای این هفته بودجۀ ۱۰میلیارد تومانی در نظر گرفته‌ایم که البته فقط هزینه اولیه محسوب می‌شود.

آغاز هفته فرهنگی با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی»

در این نشست میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی» شعار زیبای این هفته خواهد بود. برای ما بسیار اهمیت دارد که در این هفته، شهروندان و مسافران داخلی و خارجی با هویت فرهنگی شهر و شاخصه‌های آن آشنا شوند.

او در خصوص برنامه‌های بین‌المللی این هفته نیز چنین توضیح داد: در حوزه بین‌الملل، سومین دوره مسابقه نقاشی پوپک را خواهیم داشت که دستاوردی بزرگ برای اصفهان محسوب می‌شود. در این دوره از ۸۷ کشور و ۲۹۴ شهر دنیا شرکت‌کننده و اثر داریم. اختتامیه جشنوارۀ پوپک نیز در روز نهم اردیبهشت و در تالار هنر اصفهان برگزار خواهد شد.

بکتاشیان درباره برنامه‌های اصلی حوزۀ موسیقی در این هفته نیز بیان کرد: در حوزه موسیقی، ۵ شب در خیابان آبشار و با تمرکز بر مکتب اصفهان برنامه‌هایی خواهیم داشت. ۴ گروه در فرهنگسرای خورشید نیز اجرا خواهند داشت، رونمایی از ۳ آلبوم نیز جزو برنامه‌های موسیقی ما است، همچنین در چهارباغ نیز تکنوازی و دونوازی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول درباره دیگر برنامه‌هایی که قرار است در هفته فرهنگی اصفهان در چهارباغ برگزار شوند، گفت: تئاتر خیابانی، برنامه تاریخ شفاهی، هفته سینمای اصفهان، شهر فرنگ یا برنامه عکس، همچنین آتلیه عکس قدیم، بازی‌های محلی، شهدای شاخص و رادیو چهارباغ در شمار برنامه‌های این هفته قرار دارند.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: ۲ همایش‌ نیر پیش رو خواهیم داشت که همایش نخست با کمک خانه حکمت و با بررسی متقدمین اصفهان در حوزه اندیشه و فلسفه خواهد بود. در عصارخانه شاهی نیز با هدف بررسی نمادها و اسطوره‌های فرهنگی شهر برنامه‌ای دیگر ترتیب داده‌ایم.

او به اهمیت تئاتر خیابانی در این هفته اشاره کرده و گفت: در ۲۵ نقطۀ شهر، ۲۵۰ تئاتر خواهیم داشت و امیدوارم یک روز در اصفهان با تکیه بر سرمایه جشنواره خندستان به پایتخت کمدی ایران بدل شوم.

بکتاشیان اضافه کرد: پرده‌خوانی، خیمه‌شب‌بازی، نمایشگاه عروسک‌های ملل نیز با هدف آشنایی با فرهنگ و ملل مختلف جزو برنامه‌های این هفته است. در حوزه نشر نیز از کسانی که با این صنعت خدمتی بزرگ به شهر کرده‌اند، تقدیر خواهد شد، ضمن اینکه تازه‌های نشر نیز از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان است.

او یادآوری کرد: در ناژوان نیز برنامه‌های متنوعی با محور سلامت روان و جسم برگزار می‌شود. برپایی جشنواره غذاهای سالم نیز در ناژوان و هم در چهارباغ جزو برنامه‌ها خواهد بود.

بکتاشیان به حضور مدارس نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵۰ مدرسه نیز در این هفته و با عنوان طرح قاصدک حضور خواهند داشت. برای کودکان کلاس‌های چهارم تا ششم ابتدایی، برنامه‌ای موسوم به زنگ انشا و با عنوان «من و اصفهان ۱۴۱۰» برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه اجرای ورزش پهلوانی، زورخانه‌ای، چوگان و پیاده‌روی صبحگاهی جزو برنامه‌های اصلی میدان تاریخی نقش جهان خواهند بود، افزود: در ۱۵ منطقه اصفهان نیز ۳۵۰ برنامه‌ متنوعی برگزار خواهدشد که مفاخر و مشاهیر، وجه‌تسمیه محلات، برنامه‌های ویژه برای کودک و نوجوان، جشن‌ «نام‌ها و یادها» در محلات مختلف از آن جمله به شمار می‌آیند. 

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه در باب عبور و مرور شهروندان و دسترسی آسان آن‌ها به برنامه‌ها تلاش خواهیم کرد، گفت: در هفته فرهنگی، جشن روز اصفهان، معرفی شهدای کمتر شناخته‌شده نیز جزو برنامه‌های محلات هستند.

او درباره برنامه‌ای که قرار است در جوار آرامگاه کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی برگزار شود، چنین بیان کرد: در کنار مقبره شهید کمال و با حضور ادیبان و شعرای شاخص شهر برنامه‌ای متفاوت خواهیم داشت.

بکتاشیان با تأکید بر اینکه در هفته فرهنگی اصفهان و در هر ۳ حوزه شهری و ملی و فراملی برنامه‌های درنظرگرفته شده است، توضیح داد: گردشگری‌های گوناگون، جشنواره‌های غذا و اصفهان از منظر سیاحان نیز در شمار آیین‌ها و تصمیمات این هفته قرار دارند. 

او تصریح کرد: تقریب مذاهب و همزیستی ادیان نیز جزو برنامه‌ریزی‌های ما در این هفته است تا الگوی زیست مسالمت‌آمیز دین‌های مختلف را در شهر اصفهان به جهانیان نشان دهیم.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، به خدمات شهرداری در هفته اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: با همکاری موزه‌ها و شهرداری اصفهان اتفاقی خوب افتاده است که بر اساس آن، بلیت موزه‌ها با تخفیف ۵۰ درصدی به شهروندان فروخته خواهد شد. ضمن اینکه یادآور می‌شوم که هفته فرهنگی اصفهان ویترین برنامه‌های فرهنگی این شهر در طول سال است.

تلاش برای گشایش درهای کارخانۀ ریسباف در هفتۀ فرهنگی

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار نازک نارنجی دربارۀ اینکه آیا بنا بر اظهارات قبلی شهردار اصفهان، در هفتۀ فرهنگی اصفهان درهای کارخانه ریسبفا برای بازدیدبه روی عموم مردم گشوده خواهدشد یا خیر، توضیح داد: با توجه به پیگیری‌های شهردار و استاندار اصفهان، مباحث حقوقی و اداری این کارخانه حل و تقریباً کارشناسی‌های آن نیز انجام شده است. مقدمات تحویل آن نیز به شهرداری فراهم است. امیدوارم که مسائل اداری و امنیتی و نظارتی آن نیز به‌طور کامل محقق شود که مبادا ساختمانی آسیب ببیند یا مزاحمتی برای مردم داشته باشد.

او تأکید کرد: ما مصمم هستیم که در هفتۀ اصفهان حتی یک روز هم شده درهای کارخانه ریسباف را به روی مردم باز کنیم.

بکتاشیان در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز بانک ملی نسبت به این کارخانه ادعایی دارد، گفت: نمی‌دانم. خیر، فکر نمی‌کنم چون مراحل قانونی متعدد آن طی شده است.

انتهای پیام

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا