علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

روش امبو لاغری

امروزه افراد زیادی به سمت عمل لاغری روی آورده‌اند. به نظر می‌رسد راز داشتن یک بدن تراشیده و خوش استایل رژیم غذایی سالم، تمرین‌های مقاومتی، کاردیو و خواب شبانه خوب است. اما حقیقت این است که ژنتیک بیشترین تأثیر را در این مسئله دارد. حتی اگر شما همه چیز را درست انجام دهید، حتی به صورت مرتب گن شکمی ساعت شنی 9فنره، 6قزنه بپوشید، باز هم ممکن است استایل مورد نظرتان را نداشته باشید. در حال حاضر می‌توانید از انواع عمل لاغری مثل بای پس معده یا بادی اسکالپ برای کاهش چربی و افزایش عضله در برخی نقاط بدن مثل شکم و چربی‌های دور پهلو که از لاغر کردن آنها ناامید شده‌اید، استفاده کنید

علل چاق شدن بسیار زیاد است ولی پیش از آنکه به درمان چاقی به روش امبو (Embo) بپردازیم بهتر است بصورت کلی این علل را بررسی کنیم. در توضیح چاقی می توان گفت بیماری پیچیده ای می باشد که ممکن است تحت تاثیر ژنتیک، علل روانشناختی، سبک زندگی، علل هورمونی و… ایجاد شود. در صورتی که چاقی به دلیل ترشح هورمون باشد از روشی به نام Embo برای درمان چاقی استفاده می شود. این یکی از بهترین درمان های چاقی می باشد. در واقع درمان چاقی به روش امبو بر روی هورمون گرلین تاثیر می گذارد.

درمان چاقی به روش امبو (EMBO) چگونه قرار است موجب لاغری شود ؟

هورمونی در قسمت بالایی معده ترشح می شود که عامل ایجاد اشتهای زیاد و گرسنگی است. این هورمون گرلین (Gherlin) نامیده می شود. این هورمون توسط قسمت بالایی معده یا همان فوندوس معده ترشح می شود. یک علت لاغری در عمل های جراحی استاندارد چاقی مفرط مانند اسلیو معده این است که فوندوس معده خارج می شود. در نتیجه هورمون گرلین دیگر ترشح نشده و کاهش وزن بلا فاصله بعد از عمل آغاز خواهد شد.

مراحل انجام درمان چاقی به روش امبو:

۱- برای درمان چاقی به روش امبو ابتدا معاینات اولیه توسط پزشک و انجام آزمایشات مربوط به قلب و عروق صورت می گیرد.

۲- مشاور با پزشک تغذیه و دریافت برنامه رژیم غذایی برای ثابت نگه داشتن وزن

۳- پس از این که جواب آزمایشات حاضر شد باید توسط پزشک فوق تخصص غدد ویزیت گردید.

۴- انجام آزمایشات مانند سی تی آنژیوگرافی عروق شکمی و همچنین آندوسکوپی قبل از انجام جراحی

۵- در صورتی که تمامی آزمایشات بالا انجام شد و فرد مناسب برای انجام درمان چاقی به روش امبو شناخته شد. جراح فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی روز مناسب برای انجام عمل را به بیمار اطلاع می‌ دهد.

۶- سپس بیمار در روز معین در بیمارستان بستری شده و با استفاده از روش امبو جراحی بر روی آن انجام می‌ شود برای انجام این کار از ذرات خاصی استفاده می گردد.

۷- یک روز بعد از انجام درمان بیمار می تواند مرخص شود و به منزل بازگردد. بهتر است بعد از عمل از گن لیفت باسن آرتان به صورت مرتب استفاده کند.

عللی که درمان چاقی به روش امبو (EMBO) مورد توجه قرار گرفته چیست ؟

این روش در برخی موارد موفقیت هایی نشان داده است که در ذیل به آن ها اشاره خواهد شد:

  1. در مطالعات محدود و مختصری که انجام شده این روش یک روش قابل انجام برای درمان چاقی گزارش شده است.
  2. این روش در افراد محدودی که انجام شده، با عوارض همراه نبوده است.
  3. این روش موجب کاهش ۱۰ الی ۱۲ درصد از میزان افزایش وزن در یکسال شده است.
  4. افرادی که تحت این روش درمانی قرار گرفته بودند موجب کاهش در آزمایش قند خون سه ماهه ، کاهش کلسترول خون و افزایش چربی خوب خون گردید.و این اثر ها حتی قبل از کاهش وزن روی داد.

انواع عمل لاغری چیست و چگونه انجام می شود؟

انواع مختلفی از جراحی کاهش وزن وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل بای پس معده، اسلیو معده، باند معده و انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD/DS) و عمل جراحی سیکس پک هستند. هرکدام از روش‌های جراحی به روش لاپاراسکوپی و با استفاده از برش‌های کوچک و ابزار تخصصی یا در برخی موارد از طریق جراحی باز شکم و لیزر انجام می‌شوند.

انواع عمل لاغری معده

در حال حاضر چندین عمل لاغری معده در دنیا انجام می‌شود. از جمله این جراحی‌ها می‌توان به بای پس معده Roux-en-Y ، نوار معده قابل تنظیم و اسلیو معده اشاره کرد. در همه‌ی روش‌ها، لازم است رژیم و برنامه ورزشی منظمی داشته باشید تا نتایج خوبی داشته باشید. جراحی لاغری فقط ابزاری است که به روند کاهش وزن کمک می‌کند. اکثر عمل‌های لاغری مثل اسلیو معده و بای پس معده تغییراتی را در ساختار معده شما ایجاد می‌کنند. برای اینکه کاندید مناسبی برای عمل لاغری باشید، باید BMI (شاخص توده بدنی) بیشتر از ۳۵ داشته باشید. علاوه بر این داشتن بیماری‌های مزمن ناشی از چاقی مثل فشارخون، دیابت هم از جمله معیارهایی است که متخصص گوارش به آن توجه می‌کند.

 جراحی بای پس معده

بای پس معده چیست؟ بیش از ۵۰ سال است که جراحی بای پس معده به روش Roux-en-Y انجام می‌شود. بای پس یکی از رایج‌ترین انواع عمل‌های لاغری است و در درمان چاقی مفرط و بیماری‌های مرتبط با چاقی بسیار مؤثر است. عمل بای پس معده عمل ساده‌ای نیست و تغییرات همیشگی در ساختار معده و روده ایجاد می‌کند که با خطراتی همراه است.

جراحی بای پس معده مراحلی دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  1.     اولین مرحله برش و کوچک کردن معده است. در این روش اکثر حجم معده برداشته می‌شود و کیسه‌ای به‌اندازه یک تخم‌مرغ در بالای معده باقی می‌ماند. این کیسه حجم بسیار پایینی دارد در نتیجه مقدار غذای مصرفی شما بسیار کم خواهد بود.
  2.     در دومین مرحله قسمت ابتدایی روده کوچک بریده می‌شود و بقیه روده به کیسه‌ی جدید معده متصل می‌شود تا به مواد غذایی اجازه‌ی عبور بدهد. در واقع غذا بخش زیادی از معده و بخشی از روده را دور می‌زند یا به‌اصطلاح بای پس می‌کند.
  3.     در نهایت اسیدهای معده و آنزیم‌های گوارشی از معده‌ی بای پس شده و اولین قسمت روده‌ی کوچک، با غذای خورده شده مخلوط می‌شوند.

عمل بای پس معده چگونه باعث لاغری میشود؟

بای پس معده به چندین روش مختلف عمل می‌کند. تغییر نحوه‌ی عبور غذا از مجرای گوارش تأثیر چشمگیری در کاهش حس گرسنگی، افزایش احساس سیری و رسیدن به وزن سالم و حفظ آن دارد. تأثیر این عمل روی هورمون‌ها، حتی قبل از کاهش وزن، منجر به بهبود دیابت بزرگسالان می‌شود. این عمل همچنین به بیماران دچار رفلاکس (سوزش معده) کمک می‌کند و معمولاً علائم این بیماری به‌سرعت بهبود پیدا می‌کنند. علاوه بر انتخاب غذای مناسب، بیماران باید از مصرف محصولات تنباکو و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) همچون ایبوپروفن و ناپروکسن هم اجتناب کنند.

عمل لاغری اسلیو معده (عمل لاپاروسکوپی معده برای لاغری)

جراحی اسلیو معده که اغلب با عنوان عمل کوچک کننده معده شناخته می‌شود، با برداشتن ۸۰% از معده انجام می‌شود. در این عمل تغییری در روده کوچک داده نمی‌شود. این عمل باعث کاهش وزن چشمگیری می‌شود و برای کسانی مناسب است که شاخص توده وزنی BMI حداقل ۴۰ دارند. بیماران بعد از عمل باید گن اسلیپ دو لایه آرتان بپوشند تا روند درمان و لاغریشان سرعت بیشتری بگیرد.

عمل اسلیو معده عمل ساده‌ای نیست و تغییرات همیشگی در ساختار معده ایجاد می‌کند که با خطراتی همراه است. ازاین‌رو اگر متخصص گوارش شما را واجد شرایط این عمل نمی‌داند، اصراری بر انجام دادن آن نداشته باشید. برای دریافت مشاوره از متخصص گوارش می‌توانید از خدمات مشاوره دکترتو استفاده کنید و در کمتر از یک دقیقه از پزشک موردنطرتان نوبت بگیرید. در عمل اسلیو بخش زیادی از معده بریده می‌شود. قسمت باقیمانده‌ی معده اندازه و شکلی مشابه یک موز دارد. در طول جراحی، معده از اندام‌های اطراف خود جدا می‌شود. حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد معده برداشته شده و بخش باقی‌مانده با منگنه پزشکی بهم متصل می‌شود.

عمل اسلیو معده چگونه باعث لاغری میشود؟

این جراحی گرسنگی را کاهش می‌دهد، احساس سیری را افزایش می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد تا وزن مناسبی داشته باشد و همچنین قند خون را کنترل کند. ماهیت ساده‌ی این جراحی باعث شده که بی‌خطر باشد و بدون عوارض جانبی احتمالی ناشی از جراحی روده‌ی کوچک باشد. هر روشی معایب و مزایایی دارد که برای انتخاب بهترین نوع باید آنها را بررسی و سبک و سنگین کنید. مزایا و معایب عمل اسلیو معده شامل موارد زیر هستند؛

  • از نظر تکنیکی ساده است و سریع‌تر انجام می‌شود.
  • می‌تواند در بیماران خاص با اختلالات پزشکی پرخطر انجام شود.
  • می‌تواند به‌عنوان اولین مرحله درمان برای بیماران مبتلا به چاقی مفرط انجام شود.
  • می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی بین بای پس معده یا عمل‌های ساسی بای پس استفاده شود.
  • عمل غیرقابل‌بازگشت است.
  • باعث تشدید یا آغاز رفلاکس معده و سوزش معده می‌شود.
  • در مقایسه با عمل بای پس، تأثیر کمتری روی متابولیسم می‌گذارد.
  • . عمل لاغری بالن معده یا بادکنک معده

بالن معده برای لاغری را می‌توان جزء ایمن‌ترین عمل دانست، زیرا بدون هیچ برش و جراحی می‌توان آن را انجام داد. حتی بعضی از افراد می‌توانند بدون بی‌هوشی عمومی این عمل را انجام دهند. بالن معده برای افرادی با BMI بین ۲۷ تا ۳۵ مناسب است. این عمل برگشت‌پذیر است و بعد از ۶ ماه تا یک‌سال باید بالن برداشته شود. در صورت نیاز می‌توان عمل را مجدد تکرار کرد. در عمل لاغری بالن معده، با کمک یک لوله، بادکنکی از راه دهان وارد معده می‌شود. سپس این بادکنک با هوا یا مایع پر می‌شود. در نتیجه حجم عظیمی از معده توسط این بالن پر شده و فرد احساس سیری بیشتری می‌کند.

عمل بالن معده چطور باعث لاغری می‌ شود؟

همان‌طور که در بالا گفتیم بالن معده حجم زیادی از معده را می‌گیرد؛ یعنی جای کمتری برای غذا وجود دارد. غذای کمتر هم به معنای لاغر شدن در طولانی‌مدت است. بالن معده می‌تواند منجر به کاهش وزن ۱۰ تا ۳۰ کیلویی شود هر روشی بدی‌ها و خوبی‌هایی دارد که برای انتخاب بهترین روش باید آنها را بررسی و سبک و سنگین کنید. مزایای عمل لاغری بالن معده شامل موارد زیر هستند؛

  • عملی ساده است و در عرض زمان کمی به اتمام می‌رسد.
  • بیماران خاص که دارای اختلالات پزشکی هستند هم می‌توانند آن را انجام دهند.
  • برای افرادی که نمی‌خواهند تحت جراحی قرار بگیرند گزینه‌ی مناسبی است.
  • هزینه کمتری نسبت به انواع دیگر عمل لاغری معده دارد.
  • در صورت پشیمانی از عمل، می‌توان بالن را خارج کرد.
  • باعث حالت تهوع زیاد در ساعات اولیه پس از عمل می‌شود.
  • فرد کاهش وزن زیادی را تجربه نمی‌کند.
  • تأثیر کمتری روی متابولیسم بدن می‌گذارد در نتیجه فرد طی بلند مدت به کاهش وزن دست می‌یابد.
دکمه بازگشت به بالا