عمومیمطالب کسب و کار

چگونه روغن کارواش خانگی را عوض کنیم؟

کارواش خانگی یکی از ابزارها و لوازم برقی است که این روزها در منازل، ویلاها، باغ ها، کارگاه های کوچک و سایر مکان ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی همونطور که میدونید موتور مهم ترین قسمت تمام برق، بازیافت و بنزین به حساب میاد، پس خرابی اون مساوی با خرابی کل تجهیزاته! این مشکل باعث می شود بسیاری از افراد پس از خرید خودرو به این فکر کنند که چگونه روغن موتور را پس از مدتی بررسی و تعویض کنند. زیرا روغن کاری یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از آسیب یا کاهش عملکرد موتور است!

اگر به تازگی یک کارواش خانگی خریداری کرده اید و مدتی است که از آن استفاده می کنید و اکنون می خواهید روغن موتور را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید، با ما  همراه باشید.

کارواش در منزل چیست؟

پمپ برتولینی کارواش خانگی نوعی وسیله نظافتی است که برای نظافت وسایل نقلیه مانند اتومبیل، دوچرخه، موتورسیکلت و فضاهای اطراف مانند حیاط ویلاها، نمای ساختمان ها، محوطه کارگاه ها، استخرها استفاده می شود. این دستگاه به لطف پمپ و موتور، آب را با فشار بالا پاشش می کند. به همین دلیل به سرعت آلاینده ها را از بین می برد و در مصرف آب صرفه جویی می کند.

روغن موتور در کارواش خانگی چیست؟!

احتمالاً شنیده اید که همه ابزارهای سنگین خودرو مانند ماشین لباسشویی خانگی شما نیاز به روغن کاری دارند. برخی از مدل های آنها حتی یک محفظه روغن موتور نیز نصب کرده اند. حال ممکن است این سوال ذهن شما را به خود مشغول کند که بازده روغن موتور در کارواش خانگی چقدر است؟!

موتور قطعه ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. هر قسمت از موتور در این فرآیند تبدیل نیرو دخالت دارد و در حالی که دستگاه در حال کار و آماده استفاده است، این قطعات در حال حرکت هستند تا فرآیند تبدیل نیرو به درستی انجام شود.

برخورد قطعات موتور و دنده هنگام رانندگی طبیعی است. روغن کاری با هدف حرکت روان چرخ دنده ها و کاهش اصطکاک قطعات انجام می شود تا این قطعات به مرور زمان نمی میرند و آسیب نمی بینند.

راهنمای انتخاب بهترین روغن موتور برای کارواش خانگی

همانطور که هنگام خرید کارواش نگاه کردید و تحقیق کردید تا بهترین مدل را انتخاب کنید، اکنون باید به دنبال خرید و استفاده از بهترین روغن موتور برای نگهداری آن باشید! امروزه مصرف و فروش بالای خودروهای داخلی باعث شده تا شرکت های زیادی اقدام به تولید و فروش روغن پمپ کارواش داخلی کنند. اما مهم این است که انتخاب کنید کدام یک از آنها کیفیت بالایی دارد و می تواند به خوبی کار کند.

اولین کاری که برای انتخاب بهترین روغن پمپ کارواش برای منزل خود باید انجام دهید، بررسی دفترچه راهنمای کارواش است. اکثر شرکت های ایرانی و خارجی در کاتالوگ محصولات خود روغن موتور یکسان را نشان می دهند.

نکته بعدی در انتخاب روغن پمپ مناسب توجه به دمای محیطی است که از ماشین شوی استفاده می شود. برای دمای +4.5 درجه سانتیگراد روغن موتور SAE 30 و برای دمای -4.5 درجه سانتیگراد روغن داخلی ماشین لباسشویی 10W-30 SAE مناسب است.

لطفا توجه داشته باشید که برخی از اتاق های لباسشویی در خانه فقط به روغن موتور نیاز دارند. البته در برخی مدل ها باید از روغن پمپ و همچنین روغن موتور استفاده کنید. حال اگر کارواش خانگی شما نوع اول است، توصیه می کنیم از روغن موتور شستشو برای آن استفاده کنید تا علاوه بر روغن کاری قطعات، آلودگی ها را نیز از بین ببرد. اما اگر دستگاه شما نوع دوم است، باید از روغن پمپ بدون مواد شوینده استفاده کنید.

چرا باید روغن موتور ماشین لباسشویی خانگی را تعویض کنیم؟

با مطالعه مطالب بالا به تاثیر روغن موتور و تاثیر آن بر افزایش عمر و سلامت موتور کارواش خانگی خود پی خواهید برد. این عملکرد و قدرت فقط برای روغن موتور سالم است! بنابراین باید روغن موتور کارواش را در فواصل زمانی مشخص تعویض کنید تا به موتور و پمپ آسیب نرسد.

شاید بپرسید اگر روغن کارواش را عوض نکنیم چه می شود؟! عدم تعویض به موقع روغن پمپ و خرابی تجهیزات و هزینه های بالای تعمیر بر عهده شماست! حالا به شما بستگی دارد اگر می خواهید کارواش هر بار که از آن استفاده می کنید گرم شود و موتور تمام شود، نمی توانید پمپ روغن را تعویض کنید.

زمان مناسب برای تعویض روغن موتور پمپ کارواش در منزل چه زمانی است؟

شستشوی خودرو در منزل از نظر تعویض یا عدم تعویض روغن به دو دسته تقسیم می شود.

دسته اول کارواش هایی که نیاز به تعویض روغن ندارند. سازندگان این واحدها پس از اتمام ساخت، مخزن روغن را پر و آب بندی می کنند. در نتیجه نمی توانید باک روغن را باز کنید چه برسد به تعویض روغن موتور.

این مدل های کارواش خانگی تنها در صورت بازگشت روغن نیاز به تعویض روغن دارند در آن مرحله، دیگر وظیفه شما تعویض روغن آنها نیست، باید دستگاه را برای تعویض روغن موتور به مکانیک ببرید.

دسته دیگر کارواش های معمولی هستند که نیاز به تعویض دوره ای روغن موتور دارند. اگر کارواش خانگی شما یکی از این مدل ها است، پس از گذشت 50 ساعت از اولین دوره استفاده، باید روغن پمپ را تعویض کنید. از دفعه بعد بعد از 500 ساعت کاری روغن موتور نیاز به تعویض دارد.

چند نکته مهم در مورد زمان تعویض روغن کارواش

نکته 1: در صورتی که شستشوی خودرو مرحله اول یا دوم باشد روی بدنه یا دفترچه راهنمای آن درج شده است. در واقع اکثر کارواش های خانگی در دسته دوم قرار می گیرند.

نکته 2: حتی اگر برای مدت طولانی از ماشین ظرفشویی خانگی خود استفاده نمی کنید، باید حداقل سالی یک بار روغن موتور پمپ را تعویض کنید.

نکته 3: اکثر ماشین های ظرفشویی خانگی فاقد روغن موتور هستند. بنابراین لازم است پس از خرید و حداقل 15 ساعت قبل از اولین استفاده، مخزن روغن با روغن مناسب پر شود.

نحوه تعویض روغن شیر آب سینک در خانه

وقتی زمان تعویض کارواش فرا می رسد. برای تعویض روغن باید روغن قدیمی را از پمپ خارج کنید. برای این کار، کارواش را در حالت OFF روی سطح صاف قرار دهید و شیلنگ تخلیه یا شیر تخلیه را باز کنید تا روغن کاملا تخلیه شود. در این مرحله باید به مقدار لازم روغن جدید اضافه کنید.

لطفا توجه داشته باشید که اگر شیر تخلیه روغن وجود ندارد، می توانید از پمپ یا تفنگ مکنده برای تخلیه روغن قدیمی داخل پمپ استفاده کنید.

توجه: مقدار روغن برای هر پمپ و کارواش متفاوت است. در دفترچه راهنمای محصول می توانید میزان روغن مورد نیاز پمپ ماشین لباسشویی خود را بدانید. این نکته را حتما بررسی کنید و مقدار صحیح روغن را به محفظه موتور اضافه کنید. زیرا اگر روغن از حد مجاز فراتر رود به قسمت های دیگر موتور می رود و یا به زمین می چکد. اگر مقدار روغن کمتر از حد مجاز باشد، قطعات به درستی روغن کاری نمی شوند.

دکمه بازگشت به بالا