عمومیمطالب کسب و کار

دلایل استفاده از لوله مسی در کولر گازی

6 دلیل استفاده از لوله مسی در دستگاه تهویه مطبوع

لوله‌های مسی یکی از اجزایی است که در انواع مبدل‌های حرارتی و سیستم‌های تهویه مطبوع به کار می‌رود. قطر کوچک لوله‌های مسی به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید هنگام استفاده از دستگاه تهویه مطبوع خودتان از کارایی بیشتری برخوردار شوید و میزان هدر رفت انرژی سیستم تهویه مطبوع را به حداقل برسانید.

کاهش هدر رفت انرژی باعث می‌شود تا سیستم تهویه مطبوع شما با طبیعت سازگار‌تر باشد و به محیط اطراف شما کم‌تر آسیب بزند. این ویژگی‌ها باعث کاربرد فراوان لوله‌های مسی در سیستم تهویه مطبوع شده است. به همین دلیل و برای آشنایی بیشتر با کاربرد این لوله‌ها در دستگاه‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع، در این مقاله 6 کاربرد مهم لوله مسی در سیستم تهویه مطبوع را به شما می‌گوییم تا بتوانید با آگاهی و اطلاعات کامل‌تری اقدام به خرید سیستم تهویه مطبوع خودتان کنید.

چرا از لوله مسی استفاده می‌شود؟

مس به دلیل ویژگی‌های زیر برای لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • انتقال حرارت بالا
  • هدر رفت کمتر مبرد

خصوصیات ذاتی مس به صورت دقیق، نیازهای تهویه مطبوع را برآورده می‌کند. افزایش استفاده از لوله مسی کولر گازی در پاسخ به الزامات کاهش و یا حذف گازهای مضر بوده است. اگرچه مس از زمان‌های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما امروزه محبوبیت و استفاده از آن دوچندان شده است. در نتیجه سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی قدیمی جای خود را به تجهیزات جدید سازگار با محیط زیست داده‌اند.

استفاده از لوله مسی در دستگاه تهویه مطبوع به جای آلومینیم

در گذشته لوله‌های مورد استفاده در دستگاه‌های تهویه مطبوع از آلومینیم ساخته می‌شد. این محصولات برای تولید کنندگان سودمند بود. چون قیمت کمتری داشت و دارای خاصیت انتقال بالایی بود. بعدها مصرف کنندگان متوجه شدند که استفاده از لوله‌های آلومینیومی کار اشتباهی است. لوله‌های از جنس آلومینیوم هزینه نگهداری بالایی داشتند و استفاده از آن‌ها در دراز مدت مقرون به صرفه نبود. از طرف دیگر، تعمیر آلومینیوم هم تقریبا غیرممکن بود و لوله‌ها در صورت خرابی می‌بایست به صورت کلی تعویض گردند.

چرا از لوله مسی در سیستم گرمایش و سرمایش استفاده می‌شود؟

دلایل استفاده از لوله‌های مسی در سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع زیاد است. در ادامه برخی از مهمترین دلایل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

·         رسانای گرمایی بالا در لوله‌های مسی

مس بعد از الماس و نقره دارای بیشترین رسانش گرمایی است.

·         مس قابل اطمینان است

لوله‌های مسی از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان خطوط انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گرفته و از این بابت مطمئن هستند.

·         سهولت در تعمیر

لوله‌های مسی به راحتی قابل جوشکاری هستند.برای جوشکاری لوله‌های مسی موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتصالات

سیم جوش

مشعل جوشکاری

برس داخل لوله

دستمال تمیز برای پاک کردن اضافات سیم جوش

برقو، برای از بین بردن براده‌های لبه لوله مسی

ورق سمباده برای پاک کردن قسمت بیرونی لوله مسی

·         مس قابل بازیافت است

لوله و اتصالات مسی استفاده‌های متفاوتی در تجهیزات و سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع دارند. لوله‌های مسی دارای مزیت‌های محیط زیستی هستند و تجدید پذیر می‌باشند.

·         لوله‌های مسی متنوع هستند

بر خلاف لوله‌های PVC لوله‌های مسی در فرم‌های مختلف (نرم، سخت) و ضخامت و متراژهای متفاوتی تولید و عرضه می‌گردند.

·         بهره مندی از استانداردهای لازم

به طور کلی می توان ضریب اطمینان بالا و بهره مندی از طیف وسیعی از استانداردها را مهم ترین علت استفاده از لوله مسی در کولر گازی دانست. به این صورت که روند تولید این لوله و اتصالات به نحوی هستند که کلیه قوانین و شرایط مورد تایید نهادهای کنترل کیفیت کشور برای آنها کاملا به اجرا رسیده است.

·         برخورداری از ایمنی بالا

ایمنی و امنیت بالا از جمله مواردی هستند که برای استفاده از هر محصولی مورد توجه واقع می شوند. این لوله های مسی نیز به دلیل بهره مندی از چنین مشخصه ای در اکثر صنایع و برای اهداف گوناگون دارای کاربری گسترده می باشند. مقاومتی که لوله های مسی در برابر حریق و آتش سوزی از خود نشان می دهند یکی از این مواد به شمار می رود که در صورت بروز حوادث احتمالی، مانع از انتشار آتش سوزی خواهند شد. بنابراین بهترین گزینه برای استفاده در لوله کشی کولرهای گازی محسوب می شوند چراکه هیچ نوع ماده قابل اشتعالی در ساختار و همچنین نصب آنها به کار نمی رود و کاملا قابل اعتماد می باشند.

کاربرد لوله مسی در صنعت

از جمله کاربرد لوله مسی در صنعت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم های گرمایش و سرمایش
  • گرمایش آب خورشیدی
  • خطوط گاز
  • سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی
  • سیستم های هوای فشرده
  • حمل و نقل نفت و مواد شیمیایی
  • اتصال به زمین الکتریکی
  • هنر و دکوراسیون

سیستم های گرمایش و سرمایش

هدایت حرارتی عالی مس آن را برای استفاده در سیستم های گرمایش و سرمایش ایده آل می کند. لوله‌های مسی می‌توانند گرما یا سرما را به طور مؤثر انتقال دهند و آنها را به انتخابی رایج برای رادیاتورها، واحدهای تهویه مطبوع و مبدل‌های حرارتی تبدیل می‌کنند.

گرمایش آب خورشیدی

یکی دیگر از کاربرد لوله مسی در سیستم های آب گرمایش خورشیدی برای انتقال گرما از کلکتورهای خورشیدی به مخازن ذخیره آب استفاده می شود. رسانایی حرارتی مس امکان انتقال حرارت کارآمد را فراهم می کند.

خطوط گاز

لوله های مسی برای حمل گاز طبیعی یا پروپان مناسب هستند. آنها کمتر مستعد نشت و آسیب هستند و گزینه ایمن تری برای توزیع گاز ارائه می کنند.که از دیگر کاربرد لوله مسی می باشد.

سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی

لوله های مسی به دلیل مقاومت در برابر حرارت، اغلب در سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی استفاده می شوند. آنها می توانند در برابر دمای بالای آتش سوزی مقاومت کنند و آب را به موقع به مناطق لازم برسانند.

سیستم های هوای فشرده

لوله های مسی در کاربردهای صنعتی برای سیستم های هوای فشرده مورد استفاده قرار می گیرند. آنها به اندازه کافی قوی هستند که فشارهای زیاد ایجاد شده در این سیستم ها را تحمل کنند و در برابر خوردگی مقاوم هستند و کیفیت هوای ثابت را تضمین می کنند.

حمل و نقل نفت و مواد شیمیایی

در برخی از کاربرد لوله های مسی در صنعت به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و سازگاری با مواد خاص، برای انتقال برخی روغن ها و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصال به زمین الکتریکی

لوله های مسی همچنین می توانند به عنوان الکترود اتصال زمین برای اطمینان از ایمنی سیستم های الکتریکی عمل کنند. آنها رسانای عالی الکتریسیته هستند و می توانند به طور موثر بارهای الکتریکی را در زمین پخش کنند.

هنر و دکوراسیون

لوله های مسی گاهی اوقات در هنر و طراحی داخلی برای ایجاد عناصر منحصر به فرد و زیبایی استفاده می شود. رنگ قرمز مایل به قهوه ای و چکش خواری آنها امکان کاربردهای خلاقانه و تزئینی را فراهم می کند.

دکمه بازگشت به بالا