عمومیمطالب کسب و کار

راهنمای خرید خودرو تصادفی

وقتی با ماشین‌مان تصادف می‌کنیم و ماشین آسیب می‌بیند، علاوه بر هزینه‌های تعمیر و بازسازی یکی از موضوعاتی که فکرمان را درگیر می‌کند، افت ارزش ماشین بعد از تصادف است. بیشتر افراد بعد از تصادف حس می‌کنند که بخش زیادی از سرمایه‌شان را از دست داده‌اند و نه‌تنها باید هزینه زیادی را برای تعمیر ماشین پرداخت کنند، بلکه ماشین‌شان دیگر یک ماشین تصادفی است و ارزش مالی قبلی را ندارد. از طرفی برای فروش آن دچار مشکل می‌شوند. افرادی هم که می‌خواهند ماشین بخرند نگرانند ماشین تصادفی باشد و بعدا دچار مشکل بشوند.

ماشین تصادفی | راهنمای خرید ماشین دست دوم سالم !!! - 663707

ما در این مقال می‌خواهیم نکاتی را درباره خرید و فروش ماشین تصادفی به شما بگوییم که می‌تواند ضررهای واردشده را تا حد زیادی کاهش دهد و به شما کمک کند تا در معامله فروش ماشین تصادفی هم سود خوبی را به دست آورید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

1- صداقت

متاسفانه بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند خیلی زودتر ماشین تصادفی را بفروشند، واقعیت را درباره اتفاقی که افتاده است به خریدار نمی‌گویند. این پنهان‌کاری یعنی مهم‌ترین اصل در معامله، یعنی اعتمادسازی نادیده گرفته می‌شود.

پس توصیه می‌کنیم که وقتی قصد فروش ماشین های تصادفی با وضعیت بدنه تصادفی را دارید، دقیقا به خریدار توضیح بدهید که چه حادثه‌ای برای ماشین اتفاق افتاده است. با این کار خریدار ماشین تصادفی راحت‌تر به شما اعتماد کند و می‌داند که چقدر می‌تواند روی ماشینی که می‌خرد حساب باز کند.اگر می‌خواهید بدانید که چه‌طور می‌شود رنگ‌شدگی بدنه ماشین را تشخیص داد می‌‌توانید مقاله را بخوانید.

2- بالا بردن اطلاعات درباره قوانین خرید و فروش ماشین تصادفی

خیلی وقت‌ها بدون اینکه هیچ اطلاعی درباره قوانین خرید و فروش ماشین تصادفی داشته باشیم، بعد از تصادف ماشین‌مان را تعمیر کرده و برای فروش آگهی می‌کنیم. اما نکته اینجاست که اگر ماشینی در تصادف بیشتر از 60 درصد آسیب دیده باشد، برای آن انجام نمی‌شود.

بنابراین معامله این دست از ماشین ممنوع است. اصلا شاید نیازی هم نباشد که هزینه زیادی برای تعمیر این ماشین‌ها خرج کنیم. علاوه بر این‌ها اگر ماشین تصادف شدیدی کرده باشد و اتاق آن به‌طور کامل تعویض نشده باشد، مجوز تعویض پلاک برای آن صادر نخواهد شد.

3- برطرف کردن آسیب‌های جزئی

بیشتر افراد زمانی که تصمیم به فروش ماشین‌شان می‌گیرند، توجهی به آسیب‌های ظاهری که در اثر تصادف‌های جزئی به وجود آمده است، نمی‌کنند. واقعیت این است که ظاهر خوب درواقع نشان‌دهنده سلامت فیزیکی و امنیت ماشین است. اصلا یک زدگی و خوردگی روی بدنه یا کاپوت، می‌تواند تا حد زیادی خریدار را تحت تاثیر قرار داده و او را از خرید ماشین تصادفی منصرف کند.

برای همین هم بهتر است در زمان خرید و فروش خودروی تصادفی، حتما ایرادهای ظاهری موجود بر روی بدنه مانند خط و خش، شکستگی چراغ‌ها یا فرورفتگی‌های جزئی را برطرف کنید تا ماشین در همان نگاه اول بتواند خریدار را به خود جذب کند.

4- تست خودرو توسط خریدار

اگر به یک مرکز خرید و فروش ماشین‌های تصادفی مراجعه کنید، می‌بنید که در بیشتر موارد به خریدار اجازه داده می‌شود که با ماشین دور بزند و آن را از نظر فنی امتحان کند. این کار، هم باعث می‌شود که خریدار  دید بازتری در خرید ماشین مورد نظرش داشته باشد و هم اینکه اعتمادش جلب می‌شود.

بنابراین اگر شما هم نمی‌خواهید ماشین‌تان را با قیمت پایین به اوراقی‌ها بفروشید، باید به خریدار اجازه بدهید تا آن را تست کند و آگاهانه در این‌باره تصمیم بگیرد.برای اینکه امن‌ترین ماشین‌های بازار ایران را بشناسید می‌توانید مقاله را بخوانید.

5- برطرف کردن آسیب‌های کلی به دست افراد کاربلد

در بیشتر موارد، صاحب ماشین، برای اینکه هزینه تعمیر ماشین تصادفی را کاهش پیدا بدهد، به سراغ افرادی می‌رود که از قطعات با کیفیت کمتر استفاده می‌کنند یا اینکه تجربه کافی را برای این کار ندارند. فراموش نکنید که سپردن کار حساسی مثل تعمیر ماشین به افراد بدون تجربه کافی باعث می‌شود در زمان خرید و فروش ماشین تصادفی دچار مشکل شوید.

درضمن فراموش نکنید که کیفیت قطعات به کار رفته در ماشین های فروشی با بدنه تصادفی، تاثیر زیادی بر روی قیمت‌گذاری دارند؛ پس اگر نمی‌خواهید به‌اصلاح توی سر قیمت ماشین‌تان بخورد حتما از قطعات باکیفیت در تعمیرهای اساسی، استفاده کنید. این‌طوری هم ایمنی ماشین و  هم ارزش قیمت آن تا حد قابل قبولی حفظ می‌شود.

6- نگهداری مدارک مربوط به تعمیرات

اگر برای تعمیر ماشین تصادفی به نمایندگی معتبر مراجعه کنید، احتمالا بعد از پایان کار مدارکی به شما تحویل داده می‌شود. روی این مدارک ثبت شده که کدام قسمت‌های ماشین تعمیر شده‌اند و چه آسیب‌هایی به هر بخش وارد شده است. ارائه این مدارک به خریدار کمک کمی‌کند که راحت‌تر بتوانید اعتماد او را جلب کنید. به‌علاوه اگر مدارک تعمیر ماشین های فروشی با بدنه تصادفی را داشته باشید، خریدار متوجه می‌شود که شما به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کرده و خودرو از نظر ایمنی مشکلی نخواهد داشت.

7- قیمت‌گذاری کارشناسانه

یکی از مهمترین نکات مهم در خرید و فروش ماشین تصادفی، قیمت‌گذاری آن است. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش یک کارشناس متخصص بروید که به‌خوبی همه قسمت‌ها را بررسی کرده و با معیارهای درست، قیمت نهایی را اعلام کند.

برخی افراد زمانی که تصمیم به فروش ماشین خود می‌گیرند، به مرکز خرید ماشین تصادفی می‌روند تا اطلاعاتی را درباره ارزش خودروی خودشان بگیرند؛ اما متاسفانه برخی از این مراکز غیر معتبر، یک قیمت غیر واقعی به شما می‌گویند. به همین دلیل حتما از کارشناسان خبره و معتبر در این زمینه کمک بگیرید.

قیمت خودروی تصادفی به قیمت صفر و کارنکرده‌ آن‌ها بستگی دارد. عرف کم شدن از ارزش خودرو به شرح زیر است:

  • آسیب‌دیدن قطعاتی مانند گل‌گیر و درها در صورت سالم‌بودن بخش‌هایی مانند شاسی، سقف و ستون، چهاردرصد از قیمت خودرو کم می‌کنند.
  • تصادف از عقب حدود پنج درصد قیمت خودرو را پایین می‌آورد.
  • خراب‌شدن شاسی‌ و سینی بغل شاسی هم کدام پنج درصد از ارزش روز ماشین کم می‌کنند.
  • آسیب‌ دیدن سقف خودروی افت  قیمت ده‌درصدی دارد.
  • ستون‌های بغل سقف پنج درصد از قیمت ماشین کم می‌کنند.
  • ماشین تمام رنگ شصت درصد ارزان‌تر است.

8- استفاده از عبارت‌های درست در آگهی‌های فروش ماشین تصادفی

دو نکته مهم را باید در معرفی ماشین رعایت کنید. اینکه خودروی شما جزو بازسازی‌شده‌ها است یا اوراقی‌ها! خودروی بازسازی‌شده از نظر عملکرد بهتر از ماشین اوراقی است. یعنی خودرویی که بازسازی‌شده کمتر از خودرویی اوراقی آسیب دیده است. هزینه‌ اصلاح و تعمیر خودروی تصادفی بازسازی‌شده هم از خودروهای اوراقی کمتر تمام می‌شود.

اگر ماشین شما  جزو اوراقی‌ها است، نباید نگران شوید. خودروهای اوراقی هم مشتری‌های مخصوص به خودشان را دارند. حتما عکس کامل ماشین و عکس قسمت‌های آسیب دیده را در آگهی‌های خود قرار دهید تا خریدار به شما اعتماد کند.

9- اهمیت بیمه بدنه در فروش ماشین تصادفی

به‌دلیل بالا بودن هزینه تعمیر ماشین‌های تصادفی، بسیاری از افراد اکثر مصرف‌کنندگان واقعی، هنگام ، به سراغ مدل‌هایی می‌روند که حداکثر چند لکه رنگ داشته باشند و اگر از میان آنها گزینه مناسب‌شان را پیدا نکردند، به سراغ خودروهای دور رنگ می‌روند. اما اگر بازهم مورد دلخواه‌شان را پیدا نکردند، فقط یک راه حل در جلوی پای آنها قرار دارد: خرید خودرو تصادفی.

خودرو تصادفی در ایران، آنقدر اما و اگر دارد که هر کسی حاضر نیست ریسک خریدنش را به جان بخرد. ولی با این حال اگر روزی مجبور به خریدن خودرو تصادفی شدید، باید چند نکته طلایی را بدانید، تا خرید مطمئن‌تری را تجربه کنید. مقاله امروز، درباره همین نکات مهم و حیاتی است.

خودرو تصادفی را از آشنا بخرید!

آنهایی که فروشنده هستند، معمولا دل‌شان نمی‌خواهد به دوستان یا نزدیکان یا اقوام‌شان، خودرویی بفروشند. البته تا حدودی حق دارند؛ فروش خودرو به آشنا یعنی اینکه تا مدت‌ها بعد از فروش خودرو، باید جوابگوی هزاران سوال ریز و درشت خریدار خودرو باشید. اما همین فروشنده‌ها، وقتی بخواهند خودرو تصادفی خریداری کنند، تغییر استراتژی داده و به سراغ نزدیکان‌شان می‌روند! اما چرا؟

خرید خودرو تصادفی، دقیقا شبیه خریدن تخم‌مرغ شانسی است؛ شما نمی‌دانید چه چیزی درون تخم‌مرغ شانسی منتظرتان است و فقط می‌دانید که یک‌چیزی هست! خودرو تصادفی هم تفاوتی با این موضوع ندارد؛ هنگام خرید خودرو تصادفی، شما نمی‌دانید چه تصادفی را پشت‌سر گذاشته.

نمی‌دانید شدت تصادفش چقدر بوده. نمی‌دانید بعد از تصادف، چگونه تعمیر شده و نمی‌دانید که همچنان نیاز به تعمیر دارد یا ندارد. حتی در صورت تعمیر، نمی‌دانید که این تعمیرات، توسط مکانیک‌های ماهر و کاربلد، انجام شده یا نه. تنها چیزی که می‌دانید، حرف‌های فروشنده خودروست که آن هم مشخص نیست که واقعیت دارد یا ندارد.

اما این فروشنده، هرچقدر که به شما نزدیک‌تر باشد، معمولا احتمال صحت حرف‌هایش هم بیشتر می‌شود. البته صرف آشنا بودن فروشنده خودرو تصادفی، به معنی حل‌شدن مشکلات‌تان نیست اما اگر خودرو تصادفی را از آشنا خریداری کنید، بعد از خرید خودرو، می‌توانید همچنان از فروشنده آن، راهنمایی یا مشورت بگیرید و این، فرصت بزرگی برای خریدار است.

بدون کارشناسی، خودرو تصادفی نخرید!

تصادف داریم تا تصادف! گاهی اوقات شدت آسیب وارده به خودرو، آنقدر زیاد و جدی است که مانند تصویر زیر، عملا چیز جالبی از خودرو باقی نمانده است. وقتی شاسی‌ها ضربه می‌خورند، عملا باید قید آن خودرو را زد و هیچ حرف و حدیث دیگری باقی نمی‌ماند.

اما همه تصادفات، مانند تصویر فوق نیستند و ممکن است گاهی اوقات، شدت تصادف، بسیار کم و قابل چشم‌پوشی باشد. در چنین شرایطی، چطور می‌توان خودرو تصادفی را خریداری کرد؟ جواب کاملا واضح است: با کارشناسی!

حتی اگر قصد خریدن خودرو تصادفی را از آشنا دارید، بازهم انجام مراحل کارشناسی خودرو کاملا الزامی است. همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم، از آشنا، فقط احتمال موفقیت‌تان را بیشتر می‌کند اما هیچوقت آنرا به 100% نمی‌رساند. پس خودتان را درگیر تعارف و رودربایستی با فروشنده نکنید و قبل از معامله خودرو، حتما به او بگویید که قصد انجام کارشناسی خودرو را دارید.

اگر فروشنده مخالفت کرد یا اصرار کرد که خودرو، فقط همان عیب‌ها و مشکلاتی که خودش گفته را دارد و هیچ ایراد و نقص دیگری ندارد، بازهم روی حرف‌تان باقی بمانید و بگویید که اگر همان نقص‌ها را داشت، هزینه کارشناسی را خودتان پرداخت می‌کنید. به این ترتیب، هم خیال خودتان راحت می‌شود و هم تکلیف خودرو تصادفی و حساب و کتاب‌تان با فروشنده، کاملا و شفاف و واضح می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا