استان ها

ذات هر صنعتی با آلایندگی همراه است/ساخت درب فلکسیبل در ذوب آهن

به گزارش نازک نارنجی از اصفهان، در روش تولید کوره بلند که روش تولید ذوب آهن اصفهان است و بالغ بر ۷۵ درصد از فولادسازی های دنیا به این روش است، کک متالورژی جهت احیاء سنگ آهن، تولید گرما و همچنین حفظ ستون مواد در داخل کوره نقش حیاتی دارد؛ در ذوب آهن اصفهان سه باتری تولید کک وجود دار، باتری یک (کک مورد نیاز کوره بلندهای یک و دو) و (باتری ۳ کک مورد نیاز کوره بلند ۳ ) را برای تولید چدن به عنوان پایه اصلی تولیدات این مجتمع عظیم صنعتی تامین می کنند و همچنین (باتری دو) نیز در مرحله بازسازی قرار دارد.

ذوب آهن اصفهان برای دستیابی به تولید سازگار با محیط زیست، پروژه درب های فلکسیبل که جدیدترین تکنولوژی روز کک سازی های دنیا است را با دانش بومی در کارخانه پیاده سازی نمود و از این طریق (در مجموع برای باتری یک و سه تعداد ۲۶۴ درب فلکسیبل) در این کارخانه ساخته شد که تمیزکاری مکانیزه درب ها و همچنین پایش مستمر آنها جهت رفع نشتی های احتمالی و در صورت نیاز تعویض درب یا اجزای آن ها به صورت مستمر انجام می گیرد.

تولید کک با هدف خروج ناخالصی های موجود در زغالسنگ

سرپرست کارگاه کک واحد یک ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه در باتری شماره یک تعداد ۵۸ سلول وجود دارد که هر سلول نیز دو درب دارد و در مجموع تعداد ۱۱۶ درب فلکسیبل در این باتری نصب شده اند، اظهار داشت: فرایند تولید کک با هدف خروج ناخالصی های موجود در زغالسنگ و افزایش عیار کربن آن صورت می گیرد.

امیر رحمتی ادامه داد: در طی این مراحل گاز خام کک نیز خارج شده و پس از جمع آوری در لوله های مخصوص به پالایشگاه گاز کک ارسال می شود و در آن کارگاه بر اساس تصفیه‌های متعددی که بر روی آن انجام می گیرد به عنوان گاز مصرفی وارد خطوط گاز کک کارخانه شده و به عنوان سوخت در واحدهای کک سازی، آگلومراسیون، نیروگاه ، نورد و …. مورد استفاده قرار می گیرد و از این طریق کاهش مصرف گاز طبیعی و به دنبال آن صرفه اقتصادی چشمگیری برای کارخانه محقق می شود.

وی ساخت درب های فلکسیبل باتری های کک سازی را از جمله مهمترین دستاوردهای بومی سازی ذوب آهن اصفهان برای تولید سازگار با محیط زیست معرفی نمود و خاطرنشان کرد: همان طور که همه می دانیم، ذات هر صنعتی در دنیا با آلایندگی همراه است اما نحوه کنترل این آلایندگی و به خدمت گرفتن آن وجه تمایز صنایع به شمار می رود و در این راستا همان طور که اشاره شد ذوب آهن اصفهان در اولین گام با ساخت درب های فلکسیبل و سپس تعمیر و نگهداری مستمر آنها و در مرحله بعد نیز استفاده از گاز کک در چرخه تولید کارخانه این آلایندگی را به میزان بسیار زیادی کنترل نموده است.

رحمتی در پاسخ به این سوال که تخلیه و شارژ هر سلول در باتری یک، روزانه چه میزان است این چنین گفت : بر اساس شرایط تولید در حال حاضر تخلیه و شارژ در باتری یک، طی هر شیفت ۸ ساعته با تخلیه و شارژ ۲۱ سلول (هر سلول به طور متوسط ۱۵ دقیقه یکبار) انجام می گیرد که این تعداد تخلیه و بارگیری سلول به عدد ۲۹ سلول هم در هر شیفت می رسد و همچنین کلیه مراحل آن نیز با دقت بسیار بالا رصد می شود و بنابراین هر گونه نشتی با آب بندی درب و در صورت لزوم با جایگزینی درب سالم که به صورت رزرو آماده شده، برطرف می شود.

کاهش آلایندگی باتری ها کمک به سلامتی کارکنان ذوب آهن است

وی اذعان داشت: بنده و همکارانم که در محیط کک سازی کار می کنیم، هر چه میزان آلایندگی باتری را کاهش دهیم به سلامت خود و سایر همکاران شاغل در این قسمت کمک کرده ایم. وظیفه اصلی ماست که این آلایندگی را به حداقل ممکن برسانیم و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

ابراهیم کاظمی مهندس ارشدتعمیرات مکانیک باتری ۳ گفت: با توجه به اینکه در دو ضلع غربی و شرقی باتری ۳ کک سازی، ایستگاه مجهز تعمیرات این باتری قرار گرفته است و همچنین پایش درب های باتری نیز به صورت کاملاً مستمر انجام می شود لذا در صورت مشاهده حتی اندکی از نشتی گاز کک، درب رزرو در محل حاضر شده و بلافاصله جایگزین می شود و سپس بارگیری باتری مانند قبل انجام می گیرد و درب تعویض شده نیز به ایستگاه تعمیرات ارسال می شود.

46

دکمه بازگشت به بالا