عمومیمطالب کسب و کار

ضرورت استفاده از دستکش ایمنی در کارهای مهندسی

بیش از 60 درصد حوادثی که در محل کار رخ می دهد به دلیل عدم استفاده از دستکش کار است. این دستکش انواع مختلفی دارد که هر کدام برای فعالیت خاصی ساخته شده و به کاربر ارائه می شود که عبارتند از:

دستکش نسوز

دستکش های محافظ در برابر برق

دستکش های محافظ در برابر مواد شیمیایی

دستکش محافظ در برابر بریدگی

اما دستکش کار ایمنی چیست و در هر صنعتی چه کاربردهایی دارد؟

دستکش ایمنی چیست؟

اثربخشی وسایل و تجهیزات ایمنی در حین کار بسیار مهم بوده و از بالاترین اولویت برخوردار است. دست ها در حین کار بیشتر از سایر قسمت های بدن در معرض خطرات مختلفی قرار دارند و مراقبت از آنها بسیار مهم است. این دست ها هستند که بیشترین کارها را بر عهده دارند و بیشترین کار را انجام می دهند، ممکن است اتفاقات جبران ناپذیری برای دست ها بیفتد که باعث شود فرد هزینه های درمانی زیادی را متحمل شود یا آسیبی که منجر به ناتوانی شود.

با این تفاسیر لزوم استفاده از دستکش های محافظ بیشتر مشخص می شود. در کارهایی مانند آتش نشانی، محیط شیمیایی، کارگاه های صنعتی که دارای دستگاه های فرز، حفاری و جوشکاری و … هستند اهمیت دستکش ایمنی کار بسیار بیشتر است.ممکن است از دستکش هایی استفاده شود که مناسب و موثر نیستند. این کار باعث پایین آمدن سطح ایمنی و کیفیت کار شما می شود، بنابراین برای انتخاب دستکش مناسب باید استفاده از انواع دستکش ایمنی را بدانید.

انواع دستکش کار محافظ

انواع دستکش ایمنی کار شامل موارد زیر است:

دستکش ایمنی نجاری
دستکش ایمنی نجار برای نجاری و برش چوب استفاده می شود. این دستکش ها برای جلوگیری از سایش، خط و خش، بریدگی و سایر آسیب های احتمالی از کتانی ساخته شده اند و دستکش های ایمنی نجاری به دسته های ساده و بادوام تقسیم می شوند. برای کارهای سبک و جلوگیری از خراشیدگی و سایش از دستکش هایی با طرح ساده استفاده می شود. اما نوع دیگر دستکش های ایمنی نجاری که بادوام هستند، دست را در برابر ضربه و بریدگی محافظت می کند و به همین دلیل امکان دارد دست در معرض آسیب ناشی از ابزار برش قرار گیرد. به همین دلیل هنگام کار با این ابزارها باید از استفاده از نوع مقاوم آن اطمینان حاصل کرد.

دستکش ایمنی ساختمانی یکی دیگر از انواع دستکش های کار و ایمنی است که در کارگاه های ساختمانی برای محافظت از دست ها در حین انجام کارهای ساختمانی مانند نوسازی، تخریب، نصب و غیره استفاده می شود.در واقع این دستکش ها محافظ در برابر آسیب دست در اثر ضربه و خط و خش محسوب می شوند و در کارهای ساختمانی سنگین و سبک مورد استفاده قرار می گیرند. این دستکش ها از الیاف مختلفی ساخته شده و می توان با توجه به کار مورد نظر از آن استفاده کرد.

دستکش محافظ در برابر بریدگی
این مدل از دستکش ایمنی برای افرادی که در قصابی ها و کشتارگاه ها، باغبانی، بسته بندی و مونتاژ محصولات و به طور کلی افرادی که با ابزارهای برش تیز کار می کنند مناسب است و از خطرات ناخواسته مانند بریدگی، پارگی و قطع عضو جلوگیری می کند. دستکش های مقاوم در برابر برش از مش فلزی، فولاد ضد زنگ بافته شده اند.

دستکش ایمنی برای باغبانی
همانطور که از نام این دستکش پیداست برای باغبانی استفاده می شود. دستکش ایمنی باغ در واقع یک لایه محافظ برای دست ها در صورت عدم وجود سموم گیاهی، تیغ و … می باشد. این دستکش ها را می توان برای باغبانی، گل فروشی و کارهای دیگر از این قبیل ساخت. دستکش ایمنی باغ از مواد مختلفی مانند پنبه، چرم و الیاف مصنوعی ساخته شده است که از دست ها در برابر خطرات، صدمات و موانع احتمالی محافظت می کند.این دستکش ها دوام قابل قبولی در برابر سوراخ شدن و سایش دارند.

دستکش نسوز
از دیگر انواع دستکش های ایمنی می توان به دستکش های آتش نشانی اشاره کرد که در عملیات امداد و نجات و اطفای حریق مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان یکی از پیش نیازهای لازم در این شغل پرخطر محسوب می شوند. این دستکش از الیاف مقاوم در برابر شعله ساخته شده و در برابر حرارت مقاوم است. دستکش های آتش نشانی ضد ضربه نیز هستند و به دلیل استفاده از این دستکش ها در هنگام جابجایی آوار، خاصیت ضد لغزش، عایق حرارتی و عایق سایش دارند و جنس آن بسیار ضخیم و بادوام است.

دستکش های جوشکاری محافظ
یکی از ضرورت های جوشکاری، دستکش های جوشکاری ایمنی است که باید بر اساس استانداردهای مرغوب تهیه شوند و این دستکش ها در سه سایز کوتاه، متوسط ​​و بلند در تولیدی لباس کار تولید می شوند و بلند دارای مقاومت بالایی می باشد. دستکش های محافظ باید مقاومت قابل قبولی در برابر حرارت و سایش داشته باشند. از چرم برای ساخت دستکش های جوش ایمنی استفاده می شود و مقاومت آن بسیار بالاست و در موقعیت های مختلف جوش استفاده می شود.این دستکش ها از دست و انگشتان در برابر شوک الکتریکی، اشعه ماوراء بنفش، گرمای شدید، قطرات مذاب و غیره محافظت می کند. این مدل از دستکش های ایمنی در روش های مختلف جوشکاری از جمله جوش MIG، جوش TIG، جوش الکترود و … استفاده می شود.

دستکش ایمنی کار
برای ایجاد ایمنی بیشتر در کار از دستکش کار استفاده می شود. در واقع تمام دستکش های ایمنی دستکش کار محسوب می شوند. همانطور که در کارهای مختلف و حفظ ایمنی از دستکش استفاده می کنند. دستکش ایمنی ابتدایی ترین و متداول ترین نوع دستکش ایمنی است که استانداردهای ایمنی آن در پایین ترین سطح بوده و مقاومت آنها نیز طبیعی است. از جمله مهم ترین ویژگی هایی که در دستکش های کار محافظ باید در نظر گرفت موارد زیر است:

مقاومت در برابر ضربه و آسیب ناشی از اجسام تیز
انعطاف پذیر و راحت
مقاومت در برابر استرس فیزیکی
دستکش ایمنی آنتی استاتیک
یکی از انواع دستکش ایمنی ضد برق بودن این محصول می باشد. این ابزار برای افرادی که با لوازم برقی کار می کنند مانند تکنسین سازمان برق و … که با محصولات برقی و شبکه برق سر و کار دارند مناسب و ضروری است.دستکش های محافظ ضد شیمیایی
یکی از انواع دیگر دستکش های ایمنی است که در برابر تماس با مواد شیمیایی و اسیدها مقاوم است. این نوع از موادی مانند لاستیک یا پلیمرهای نامحلول در اسید ساخته شده است. این نوع دستکش ایمنی به دلیل داشتن روکش PVC از مقاومت قابل قبولی در برابر مواد شیمیایی، پایه و مواد بیولوژیکی برخوردار است. همچنین آستر داخلی از کتان ساخته شده است. این محصول در کارگاه های صنعتی، بیمارستانی، حلال های روغنی، حلال های صنعتی و … کاربرد دارد. قابل اجرا است.

دستکش ایمنی ویتون
ویتون نوعی پلیمر است که قیمت بسیار بالایی دارد. اما در شرایط سخت مقاومت بالایی دارد و به خوبی از دستان شما محافظت می کند.دستکش ایمنی ویتون در برابر مواد شیمیایی نیز مقاومت بالایی دارد به همین دلیل در ابتدا برای استفاده در هوا و فضا استفاده می شد و این استفاده به دلیل مقاومت و مقاومت در برابر حرارت است.

لزوم استفاده از کفش ایمنی

مشخصات استاندارد دستکش های محافظ

ویژگی های دستکش ایمنی استاندارد در هر نوع و مدل عبارتند از:

مقاوم در برابر ضربه
سهولت عملیات
مقاوم در برابر گرما
ضد برق
لرزشگیر ناشی از کار
مقاوم در برابر نفوذ مواد شیمیایی
انعطاف پذیر و سبک وزن
ضد سایش
بدون عرق کردن
مواد دستکش محافظ
در وبلاگ طراحان خیاطی بخوانید: اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در مشاغل مختلف

چگونه دستکش ایمنی مناسب برای شغل خود انتخاب کنیم؟

با توجه به مشخصات و عملکرد دستکش ایمنی که در بالا معرفی شد، باید با توجه به نیاز و نوع خطرات احتمالی که در حین انجام کار ما را تهدید می کند، دستکش ایمنی مناسب را انتخاب کنیم.در عین حال نباید از دستکش ایمنی و کیفیت آن غافل شد. هرچه استاندارد محصول خریداری شده بالاتر باشد، محافظت بهتری برای دستان ما خواهد داشت.

اهمیت استفاده از دستکش ایمنی استاندارد در حین کار چیست؟

شاید در مورد برخی از حرفه ها اطلاعات کافی نداریم و نمی دانیم چه چالش ها و خطراتی در محیط کار فرد را تهدید می کند. اما داستان برای مشاغل سخت متفاوت است. همانطور که از نامش پیداست درجه سختی کار بسیار بالاست و در صورت وقوع حادثه در محیط، شدت آسیب بسیار زیاد است و ممکن است جان فرد را گرفته و یا فرد از کار افتاده شود.

افرادی که در مشاغل سخت کار می کنند زندگی خود را در معرض خطرات زیادی قرار می دهند و خانواده آنها همیشه نگران سلامتی خود هستند. اما در کنار این مشکلات استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش کار، کلاه ایمنی، عینک ایمنی و لباس کار همیشه توصیه می شود. این تجهیزات قادر خواهد بود تا در مواقع خطر کار بزرگی برای نجات افراد انجام دهد.پوشیدن لباس کار مردانه یکی از وظایف این افراد است، اما با دستکش کار، کار خیلی جدی تر است.

نتیجه
بسته به اینکه کار شما چقدر سخت است و چه تعداد از خطرات احتمال دارد باعث آسیب شود، باید از دستکش، لباس و تجهیزات محافظ مناسب استفاده کنید. هنگام خرید این لوازم باید مراقب خرید تجهیزاتی با استانداردهای مشخص باشید. در اینجا انواع دستکش ایمنی را به طور کلی بررسی کردیم و در مورد دستکش ایمنی به طور کلی توضیح دادیم و استانداردهای دستکش ایمنی را بررسی کردیم. پس با انتخاب دستکش ایمنی مناسب با نیازهای شغلی و استانداردهای بالا، به ایمنی خود در محل کار کمک کنیم.

دکمه بازگشت به بالا