اقتصادیمطالب کسب و کار

موارد ایمنی در ساخت سوله

کلید یک پروژه ساخت سوله ایمن این است که قبل از شروع، به تمام جوانب آن توجه شود. تصمیماتی که قبل از شروع ساخت و ساز گرفته می  شود می تواند به محض شروع ساخت سقف سوله خطرات را برای افراد و کارگران به حداقل برساند. ایمنی در ساخت سوله دارای دو بخش است : یکی ایمنی جان افرادی است که بر روی پروژه و ساخت سوله کار می کنند، و دیگری مربوط به ایمنی و استحکام ساختمان است. بنابراین در زیر نکاتی ارائه می شود که در هر دو نوع ایمنی در ساخت سوله در اصفهان تاثیر دارند.

 

  1. بررسی محل احداث :

قبل از شروع کار، محل احداث باید کاملا بررسی شود. مواردی که باید به آن توجه کرد عبارت اند از : بررسی محل عبور کابل برق، بررسی زمین های اطراف و خاک زمین از نظر نرمی و نشست زمین، بررسی شیب زمین برای حمل وسایل و یا استفاده از نردبان و … . بررسی این عوامل گرچه ممکن است بی اهمیت جلوه داده شوند، اما می تواند به افزایش ایمنی در ساخت سوله کمک کرده و خطرات را کاهش دهد.

  1. حفاظت از سر و چشم:

دلیل اینکه چرا سازمان های نظارتی اغلب استفاده از وسایل حفاظتی را توصیه می کنند این است که پتانسیل نجات جان افراد را افزایش می دهد. با این حال ، بسیاری از عناصر در فرآیند ساختمان سازی وجود دارد که نیاز به دانش و تخصص دارند. هرچه افراد از خطرات و ویژگی های ابزار و مصالح بیشتر بدانند ، کمتر احتمال دارد که دچار آسیب شوند. صرف نظر از سطح مهارت افراد و کارگران، استفاده از کلاه سخت به عنوان وسایل محافظ سر ضروری است. آسیب به سر چیزی است که می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت شود. ناگفته نماند که در هر پروژه ساختمانی ، از جمله پروژه ساخت سوله ، باید از استفاده شود. عینک محافظ می تواند از ورود ذرات به چشمان افراد در طول پروژه جلوگیری کند.

  1. انتقال مواد :

در ساخت سوله مصالح مختلفی وجود دارد. داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع مصالح و مواد ساختمانی و همچنین آهن آلات مختلف و نحوه انتقال آنها می تواند در افزایش ایمنی در ساخت سوله موثر باشد. انتقال مواد با دقت و مطابق دستورالعمل های ارائه شده توسط شرکت سازنده، موجب هر دو نوع ایمنی در ساخت سوله می گردد. عدم ایجاد خوردگی در آهن آلات، عدم واکنش مواد با هم، عدم رطوبت رسانی به مواد حساس و … می تواند ایمنی ساختمان و سوله را افزایش دهد. نحوه انتقال مواد با وسایل و ابزار های مناسب موجب کاهش خطرات و حفظ جان افراد حاضر در پروژه ساخت سوله می گردد.

  1. لغزش و سقوط :

معمولاً هنگام ساخت سوله کارهای زیادی انجام می شود. اگر در فرآیند ساخت سوله زمان لازم برای سازماندهی کردن کارها و امور لحاظ نشود، می تواند فرآیند ساخت را  بسیار طاقت فرسا کند. وقتی کارها بر اساس نظم انجام شود، احتمال لغزش و سقوط کمتر است. متأسفانه ، لغزش و سقوط افراد از بیشترین صدمات وارده در محل ساخت و ساز به شمار می رود. یک راه آسان برای سازماندهی و ایجاد نظم در حین جابجایی مصالح و ابزار ها، تعیین فضایی برای همه مواد مورد استفاده در طول پروژه است.

  1. بریدگی و کبودی :

از جمله خطرات و آسیب های موجود در ساخت، ایجاد بریدگی و کبودی است. به دلیل اینکه برخی از مصالح و ابزار مورد استفاده در فرایند سوله سازی تیز هستند، می توانند میزان قابل توجهی خسارت ایجاد کنند. از آنجایی که اغلب بریدگی روی دست ها ایجاد می شود ، لازم است از دستکش های محافظ مناسب در طول پروژه استفاده شود. اغلب متخصصان پیشنهاد می کنند که بپوشید زیرا آنها دوام و حفاظت بیشتری ایجاد می کنند.

  1. خرابی ابزارها :

ابزارهایی که در ساخت سوله و پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند انواع مختلفی دارند که کار با هر کدام از آنها نیاز به دانش و تجربه خاصی دارد. بنابراین برای کار با ابزار ها نیاز است ابتدا دانش استفاده از آنها را آموخت و برای راه اندازی و استفاده از آنها از افراد متخصص در این امر کمک گرفت. همچنین از ابزار هایی که دچار نقص فنی، شکستگی و ترک، خرابی به هر نوعی ( ظاهری و داخلی) هستند باید پرهیز شود. زیرا ممکن است در حین انجام عملیات مانند بالا بردن مصالح شکسته شده و یا خراب گردد و خطرات جبران ناپذیری را بر جای بگذارد.

  1. آسیب های پشت :

فشار وارد شده به کمر در طول پروژه های ساخت و ساز می تواند طبیعی باشد. افراد با بلند کردن مواد و یا هندل کردن ابزار ها باعث ایجاد فشار و آسیب به کمر خود می شوند. برای جلوگیری از این اتفاق و ایجاد ایمنی در ساخت سوله، استفاده از کمربند مناسب می تواند موثر باشد. همچنین بلند کردن وسایل سنگین  و ابزار ها نباید به صورت تکی انجام شود و باید از دیگران درخواست کمک کرد.

  رعایت ایمنی در ساخت سوله موضوع مهمی است که بی توجهی به آن علاوه بر اینکه می تواند باعث شود یک سازه ناکارآمد و بدون کیفیت داشته باشیم می تواند باعث آسیب رسیدن به افرادی شود که از آن سوله استفاده می کنند. بنابراین برای اینکه یک سوله با دوام و ایمن داشته باشیم بهتر است از قبل به فکر آن باشیم و ایمنی ساخت سوله را جدی بگیریم.

اما برای اینکه یک سوله امن داشته باشیم باید در مراحل ساخت آن به چه مواردی توجه کنیم؟ قبل از هر چیز باید بررسی کنیم که شامل چه مراحلی است و در هر مرحله چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد تا سوله ساخته شده از ایمنی بالایی برخوردار باشد.

سوله ها ممکن است در مناطق مختلف که دارای شرایط آب و هوایی متفاوتی هستند ساخته شوند بنابراین باید از مقاومت و ایمنی لازم برخوردارباشند تا بتوانند در برابر شرایط بد جوی مانند طوفان، باد و باران، آفتاب شدید، گرد و خاک و حتی حوادث غیر مترقبه ای مانند سیل و زلزله مقاوم باشند. امروزه به لطف پیشرفت صنعت سوله سازی کشور و احداث شرکت های سوله سازی معتبر که از امکانات و تجهیزات به روز دنیا استفاده می کنند ایمنی ساخت سوله ها بیش از پیش مورد توجه است.

شرکت سوله مارکت از شرکت های پیشتاز در ساخت سوله است این شرکت تولید کننده انحصاری تیر ورق با جان موجدار است و ویژگی های منحصر به فرد تیر ورق های سینوسی این شرکت و روشی که در ساخت سوله استفاده می کنند باعث شده سوله هایی با مقاومت و ایمنی بالا را تحویل مشتریان خود بدهند.

رعایت ایمنی ساخت سوله در کلیه مراحل ساخت سوله الزامی است

برای ساخت سوله باید مراحل زیر طی شود:

  • طراحی سوله
  • تولید سوله
  • نصب سوله

رعایت ایمنی ساخت سوله در مرحله طراحی

برای اینکه یک سوله ایمن داشته باشیم باید در مرحله طراحی سوله موارد زیر را به درستی انجام دهیم و همه مواردی که مربوط به طراحی سوله می شود را بر اساس قوانین و استانداردهای ایمنی انجام دهیم. به عنوان مثال باید:

  • ابعاد دهانه سوله ها باید متناسب با اندازه کل سوله طراحی شود و با آن متناسب باشد.
  • جنس آلیاژی که برای پوشش سقف، دیوارها و کف سوله در نظر گرفته می شود باید دارای مقاومت لازم باشد و علاوه بر این وزن سبکی داشته باشد تادر برابر زلزله مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
  • بعضی از سوله ها در مناطق بارانی نصب می شوند این سوله ها معمولا دارای سقف های شیب دار یا شیروانی هستند. برای رعایت ایمنی ساخت سوله لازم است
  • شیب سقف سوله به خوبی محاسبه و طراحی شود.
  • نکته مهم دیگری که در ایمن بودن سازه نقش دارد تعیین ارتفاع مناسب برای سازه می باشد.
  • باید به بار گذاری بار مرده سوله شامل برف و باران و بادهای شدید توجه کرد.
  • بارگذاری جانبی سوله باید به دقت انجام شود تا سوله در برابر باران و برف و زلزله مقاوم و ایمن باشد.
  • بار دینامیکی جرثقیل باید به درستی محاسبه شود.
  • تعداد قاب هایی که در ناحیه ی طولی در سوله به کار می رود باید تعیین شوند.
  • تنش مجاز خاک منطقه بای به درستی تخمین زده شود.
  • موارد زیر باید به درستی طراحی شوند:
    – طراحی میل های مهار کننده
    -طراحی تیر حمال جرثقیل
    -طراحی پلین ها
    -طراحی اتصالات و بیس پلیت سوله

همه این موارد را می توان بوسیله نرم افزارهای مخصوص طراحی سوله و سازه های فلزی ساخت اسکلت فلزی به خوبی براورد کرد و سپس اجرا نمود تا در پایان یک سوله ایمن و مقاوم داشته باشیم.

رعایت ایمنی ساخت سوله در مرحله تولید و نصب سوله

بعد از اینکه مرحله طراحی سوله پایان پذیرفت نوبت به مرحله تولید سوله می رسد. بالا بودن ایمنی ساخت سوله تا حد زیادی مربوط به این مرحله می شود. در مرحله تولید بر اساس طراحی های صورت گرفته قطعات سوله ساخته و مونتاژ می شوند. برای داشتن یک سوله محکم و ایمن باید در مرحله تولید و نصب سوله به نکات زیر توجه نمود:

  • قطعات مورد نیاز برای ساخت سوله باید به خوبی برشکاری شوند و هرچه در این مرحله از دستگاه های پیشرفته تری استفاده شود قطعات برش داده شده با کیفیت تر هستند.
  • قطعات سوله بعد از برشکاری سر هم می شوند و به اصطلاح سوله مونتاژ می شود. این مرحله نیز بسیار حائز اهمیت است و باید به خوبی انجام شود.
  • بعد از مونتاژ سوله نوبت به جوشکاری سوله می رسد در این مرحله داشتن تجربه و تبحر بسیار مهم است.
  • بعد از جوشکاری نوبت به مرحله مونتاژ پایانی سوله می رسد و جزئیات سوله نیز نصب می شود.
  • در مرحله رنگ کاری سوله باید نهایت دقت به کار گرفت شود تا درزها به خوبی پوشش داده شوند و هیچ روزنه ای در پوشش رنگ سوله دیده نشود.

در مرحله تولید و نصب استفاده از مواد با کیفیت و همچنین افراد باتجربه که به خوبی با استانداردهای آشنایی دارند مهم ترین عوامل برای تأمین امنیت سوله است. باید به کیفیت تجهیزاتی که در ساخت سوله به کار می رود نیز توجه کرد. اجزایی مانند استرات، میلگرد، ورق های فولادی، قاب اصلی و حتی پیچ و مهره باید از بهترین آلیاژ ها ساخته شده باشند.

جمع بندی:

در این نوشته به اهمیت ایمنی ساخت سوله اشاره کردیم و مواردی که برای ساخت یک سوله ایمن باید رعایت شود را در تمامی مراحل ساخت سوله مورد بررسی قرار دادیم. طراحی و ساخت سوله بسیار مهم است و نباید آن را کم اهمیت دانست. برای ساخت سوله باید از روش های روز دنیا استفاده کرد و جدیدترین تجهیزات را برای ساخت سوله در نظر گرفت.

هر گونه بی توجهی در مراحل ساخت سوله می تواند منجر به ساخت یک سوله بی کیفیت شود که از ایمنی خوبی برخوردار نیست و در برابر ضربه و شرایط بد جوی دارای استکام لازم نمی باشد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا