کاشت ۱۵میلیون درخت در کهگیلویه و بویراحمد

نازک نارنجی/کهگیلویه و بویراحمد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵ میلیون درخت در این استان طی چهار سال کاشته می شود.

علی‌محمد روستا روز چهارشنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۲ در دومین نشست استانی کاشت یک میلیارد درخت افزود: کاشت یک میلیارد درخت یک طرح کشوری است و سهم استان کهگیلویه وبویراحمد در این طرح کاشت ۱۵ میلیون درخت طی چهار سال است.

وی با بیان اینکه این میزان درخت باید از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ کاشته شود، اظهارکرد: با توجه به فرسایش سالانه ۲۰ تن خاک در هکتار، کاشت این تعداد درخت در کاهش مخاطرات فرسایش خاک، عوامل زیست محیطی و امنیت غذایی موثر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۵۶ درصد وسعت استان را جنگل و ۳۲ درصد را مراتع تشکیل داده است، خاطرنشان کرد: سرانه جنگل استان ۱.۲۳ هکتار است که بالاترین سرانه در سطح کشور است لذا حفاظت و حراست از جنگل ها و مراتع وظیفه همه آحاد جامعه است.

روستا تصریح کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور و استان با توجه به کاهش سرانه جنگل به دلیل افزایش جمعیت از ضروریات است.

وی با بیان اینکه حوزه زاگرس ماندگارترین نقطه برای کاشت انواع گونه درخت است، ادامه داد: کنترل آلودگی آب، هوا و خاک، کنترل ریزگردها، جلوگیری از وقوع سیل و جلوگیری از فرسایش خاک از دیگر مزایای کاشت درخت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه لرزش و ریزش زمین موجب از دست رفتن پوشش جنگلی شده است، عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ روستا در معرض رانش و ریزش هستند.

همچنین سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط خاص و جنگلی میزان بذر جهت کاشت گونه های جنگلی به صورت مستقیم در عرصه و نیز به منظور تولید نهال جمع آوری و تامین شده است.

وی افزود: این میزان بذر شامل انواع بادام، گلابی وحشی، بنه، زالزالک، بلوط، کنار، مهلو، داغداغان، زبان گنجشک، ارس، ارغوان، افرا، سنجد، ابریشم و…است.

به گزارش نازک نارنجی به نقل از روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، جاویدبخت اظهارکرد: یک هزار و ۸۹۰ مورد اصله نهال گلدون گیری شده که از این تعداد یک هزار و ۴۶۰ مورد درخت کاشت شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا