عمومیمطالب کسب و کار

انواع سیم مفتولی براساس نحوه ساخت

این محصول از شمش‌های فولادی(جنس فلز از نوع هادی) که در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی از مقاومت بالایی برخوردار هستند، ساخته شده و به 2 صورت کلاف یا شاخه‌ای تولید و در بازار عرضه می‌شود. در صورتی که می‌خواهید در مورد مشخصات و کاربرد‌های سیم مفتول بیشتر بدانید تا انتهای متن با ما همراه باشید.

قیمت انواع سیم مفتول

یکی از مهم ترین موضوعات در هنگام تهیه این محصول بحث قیمت سیم مفتول است که یکی از پر اهمیت‌ترین آنهاست.

در واقع به عواملی مانند: وزن، مشخصات، ویژگی‌ها، ابعاد، سایز مفتول، نوع مفتول(گالوانیزه، ساده، روکش‌دار)، جنس مفتول فلزی شامل: آهنی، فولادی، استیل، مسی و مواردی مانند تعیین قیمت توسط کارخانه، قیمت ارز و … بستگی دارد.

مشخصات سیم مفتول

موارد مربوط به مشخصات فنی سیم مفتول را در جدول زیر شرح داده‌ایم:

انواع سیم‌های مفتولی؛ با توجه به جنس فلز: گالوانیزه، سیاه، مسوار،برنجی، آهنی، استیل و … و سایزبندی انواع سیم مفتول از نظر ضخامت: 04، 07، 1.5، 2.2، 2.5، 3 و …6 میلی‌متر شامل موارد زیر هستند:

لازم به ذکر است تمامی این موارد بر روی قیمت آن تاثیرگذارند.

انواع مفتول براساس جنس

در این قسمت از متن می‌خواهیم به مفتول‌هایی اشاره کنیم که براساس جنس تفکیک شده‌اند. این محصولات عبارت‌اند از:

سیم مفتول سیاه یا آرماتوربندی

در واقع سیم مفتولی سیاه مواد اولیه جهت تشکیل و تولید انواع دیگر سیم‌های مفتولی و توری‌ها است. در واقع این محصول حاصل مفتول آنیل شده(پخته شده) بوده که به رنگ سیاه می‌باشد، از این جهت به آن مفتول سیاه می‌گویند.

انواع سیم مفتول گالوانیزه

از آنجایی که این نوع از مفتول‌ها همراه با روکشی از جنس روی هستند به آنها مفتول گالوانیزه( ) یا مفتول سفید که از انواع سیم مفتول ضد زنگ هستند، می‎گویند. به دلیل این که مفتول روکشدار گالوانیزه از مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ‌زدگی یا پوسیدگی برخوردار است، بسیار پر فروش بوده، از انواع آن می‌توان به سیم گالوانیزه سرد و گرم اشاره کرد.

سیم مفتولی گالوانیزه سرد

نحوه ساخت این سیم به این صورت است که ابتدا مفتول سیاه تمیزکاری و اکسیدزدایی شده و سپس با استفاده از فرایند الکترولیزر لایه‌ای بر روی آن قرار می‌گیرد که نسبت به روش گرم از میزان ضخامت بسیاری کمی برخوردار است. در نتیجه بعد از انجام این فرایند، ویژگی‌هایی نظیر انعطاف پذیری، مقاومت در برابر شکستگی و … به مفتول اضافه می‌شود.

سیم مفتولی گالوانیزه گرم

در این روش ابتدا مفتول سیاه حرارت دیده و گرم می‌شود، سپس در وانی که از روی مذاب پر شده است رد می‌شود، در همین حین یک لایه روی(با ضخامت بیشتر از نوع سرد) بر روی مفتول سیاه قرار می‌گیرد در طی این فرایند(فرایند نوردگرم) سیم مفتول از ویژگی‌های نظیر انعطاف پذیری و مقاومت بسیار بالا، سطح صاف و … برخوردار خواهد شد.

انواع سیم مفتول استینلس استیل

سیم‌های استیل از انواع سیم مفتول ضد زنگ، که به آن مفتول نگیر هم می‌گویند، شامل دو نوع مفتول استیل فابریک و غیر فابریک می‌باشند که هرکدام از آنها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و روش ساخت متفاوتی هستند. به عنوان مثال در روش مفتول فابریک، میلگرد استیل کشیده می‌شود و در روش غیر فابریک، مفتول‌ از نوار با جنس استیل تولید می‌شوند. از ویژگی‌های این نوع محصول می‌توان به مواردی مانند قیمت بالا در برابر سیم مفتول سیاه، عدم جذب آهن، نداشتن خاصیت مغناطیسی اشاره کرد.

سیم مفتول مسوار (مسی)

در واقع مفتول مسوار(ترکیب آهن و مس)؛ به همان روش مفتول آهنی ساخته می‌شود به این صورت که میلگرد کشیده شده و به سایز مورد نظر می‌رسد حال در حالت سیم مسوار، همین مفتول تولید شده از وان اسیدشویی رد شده تا کامل تمیز شود و سپس وارد وان حاوی سولفات مس غوطه‌ور می‌شود. مفتول مسی جهت ساخت رخت‌آویز، قفس، صنایع مختلفی مانند صنایع آشپزخانه، خودروسازی و … به کار برده می‌شود.

انواع سایز سیم مفتول

سیم‌های مفتول در سایز و اندازه‌های مختلفی تولید شده‌اند و براساس همین ضخامت سیم‌ها به دو نوع نازک و ضخیم به شرح زیر تقسیم می‌شوند:

سیم مفتول نازک

این نوع از مفتول‌ها از وزن و ضخامت پایینی برخوردار هستند معمولا از سایز 0.4 میلیمتر تا سایز 3 میلیمتر جزو مفتول‌های نازک شناخته می‌شوند.از مصارف مفتول نازک می‌توان به ساخت توری مرغی، توری گابیون، توری پرسی، سیم قپان، سیم گلخانه، سیم اسکوپ بندی، سیم خاردار، سیم راسته، توری پرسی و … اشاره کرد.

سیم مفتول ضخیم

از طرفی دیگر همان مفتول‌ها با وزن و ضخامت بالایی ساخته می‌شوند، از سایز 3 میلی‌متر تا سایز 6 میلی‌متر که به عنوان مفتول ضخیم شناخته می‌شود. دلیل این سایزبندی مفتول‌ها از نازک به ضخیم نوع استفاده از آنها و کاربردهای متفاوت آنها است. به عنوان مثال برخی از افراد از توری مرغی با مفتول نازک با توجه به موارد استفاده می‌کنند. از موارد کاربرد سیم ضخیم می‌توان به ساخت کابل برق، آرماتوربندی، عایق بندی، بسته بندی کشاورزی و … اشاره کرد.

کاربرد انواع سیم مفتول

در ادامه به انواع سیم مفتول به همراه کاربرد آنها می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید مفتول‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم متفاوت است.

کاربرد مفتول سیاه

از این محصول به عنوان مواد یا محصول اولیه برای ساخت انواع دیگر مفتول‌ها استفاده می‌شود، همچنین از دیگر کاربرد‌های آن می‌توان به ساخت حصارکشی و ساخت قفس اشاره کرد.

کاربرد سیم مفتول گالوانیزه

کاربرد این محصول در تقویت کابل برق، صنعت کشاورزی و ساختمان سازی … می‌باشد.

کاربرد سیم مفتول استینلس استیل

از این محصول در صنعت، ساخت سازه، قسمت فونداسیون ساختمان و … استفاده می‌شود.

کاربرد مفتول مسوار (مسی)

سیم مسی یا مسوار در مواردی مانند ساخت سیم جوش برای جوشکاری استفاده می‌شود، همچنین از سیم مفتول مسوار نازک برای تولید سوزن منگنه، ساخت لوازم آشپزخانه، دوخت کارتن، آویز و چوب لباسی، قفسه‌های فروشگاه و … استفاده می‌شود.

خرید انواع سیم مفتول با قیمت مناسب

در صورتی که می‌خواهید سیم مفتول را خریداری نمایید با توجه به مقدار خرید و نوعی که می‌خواهید ممکن است قیمت آن متفاوت باشد از این رو اطلاع از قیمت آن قبل از خرید بسیار مهم است، از این جهت به شما پیشنهاد می‌کنیم به یک مرکز خرید معتبر یا کارخانه تولیدیانواع سایز سیم مفتول بر اساس کاربرد

با توجه به این که انواع سیم مفتول در اندازه‌های مختلفی بین ۰.۴ تا ۴ میلی‌متر تولید و روانه بازار شده است در ادامه به شرح چند مورد از آنها می‌پردازیم.

ردیف سایز مفتول(mm) کاربرد مفتول
۱ سیم مفتولی ۰۴ تا ۰۷ میلی‌متر ساخت توری مرغی، فرنگی، سقف سوله، گچ بری، ایزولاسیون سقف
۲ سیم مفتولی ۱.۵ میلی‌متر صنعت ساختمان و آرماتور بندی
۳ سیم مفتولی ۲.۲ تا ۴ میلی‌متر تولید توری حصاری
۴ سیم مفتولی ۲.۵ میلی‌متر آرماتور بندی، قالب بندی بنا و ساختمان سازی
۴ سیم مفتولی ۳ میلی‌متر تولید سیم خاردار، ساخت حصار، قالب بندی سازه
۵ سیم مفتولی ۴ میلی‌متر ایجاد قالب‌بندی، ساختمان، کشاورزی
۶ مفتول ۵.۱ میلی‌متر در ساخت و ساز
سیم مفتولی ۲ تا ۶ میلی‌متر ساختمان سازی، توری برای بتن ریز، مورد استفاده در کارخانه زغال سنگ

تقسیم بندی انواع سیم مفتول فلزی براساس جنس

سیم‌های مفتول به دلیل کاربرد‌های مختلف در صنایع مختلف از جنس‌های مختلفی ساخته شده‌اند که در ادامه به انواع آن می‌پردازیم:

  • سیم مفتول استیل
  • سیم مفتول فولادی
  • سیم مفتول برنجی
  • سیم مفتول طلا
  • سیم مفتول آهنی
  • سیم مفتول مسی
  • سیم مفتولی مسوار
  • سیم مفتولی آلومینیومی

در ادامه به شرح هر کدام از موارد گفته شده می‌پردازیم:

سیم مفتول استیل

برای ساخت این محصول شمش‌ها را در کوره تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌کنند سپس از دستگاه نورد عبور می‌دهند و سپس فرایند نورد سرد را انجام می‌دهند، در این مرحله مفتول آماده می‌شود اما جهت تعیین سایز مفتول آن را با استفاده از دستگاه‌های کشش، می‌کشند.

از انواع سیم مفتول نوع استیل آن از انواع پرکاربرد است، در صنایع مختلفی مانند تولید توری‌های حصیری، مرغی، سیم خاردار، صنعت ساختنمان(جهت آرماتوربندی) …کاربرد دارد به این صورت که از سیم مفتول CHQ جهت تولید میخ، پیچ استفاده می‌شود و از نوع EPQ در صنایع سبد سازی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

سیم مفتول فولادی

برای ساخت این محصول شمش‌های فولادی را طی فرایندی مانند ذوب کردن در حرارت بالا و برش به شکل مفتول میسازند، سپس با استفاده از دستگاه آن را سرد و بسته بندی می‌کنند.

از کاربرد سیم مفتول فولادی می‌توان به مواردی مانند ساخت انواع توری‌ها، ساخت انواع سیم‌ها، ساخت فنس فلزی و … اشاره کردو

سیم مفتول برنجی

فرایند تولید سیم برنجی مانند روند تولید مفتول فلزی است با این تفاوت که در این محصول، مواد اولیه از مس و قلع تهیه می‌شود.

از انواع مفتول برنجی ۲ میل، سه میل  … ضخیم یا نازک، جهت ساخت زیورآلات و موارد تزئینی استفاده می‌شود.

سیم مفتول طلا

برای ساخت سیم طلا از شمش طلا استفاده می‌شود، این محصول برای ساخت طلا کاربرد دارد.

سیم مفتول آهنی

این نوع از محصول با  شمش آهن ساخته می‌شود. از کاربرد آن می‌توان به مواردی مانند صنایع ساختمانی، صنایع جوشکاری و تولیدات و … اشاره کرد.

سیم مفتول مسی

شمش‌های مسی را طبق فرایند تولید مفتول، ذوب می‌کنند سپس به شکل مفتول در سایز‌ها یا قطر متنوع تولید می‌کنند.با توجه به قابلیت‌های مس از این مفتول در صنعت سیم کشی ، تابلو برق و … اشاره کرد.

سیم مفتول مسوار

روش ساخت این مفتول مانند مفتول استیل است اما اینبار سیم‌های مفتول با سولفات مس پوشیده می‌شوند.
از کاربرد این محصول می‎توان به صنایع جوشکاری، ساخت سوزن منگنه، دوخت کارتن اشاره کرد.

سیم مفتول آلومینیومی

یکی از انواع سیم‌های پر استفاده در صنعت ساختمان، سیم مفتول آلومینیومی است. روند تولید این محصول به این صورت است که ابتدا شمش آلومینیومی به شمش‌های کوچک تقسیم می‌شود، سپس به سمت مرحله شکل دهی می‌روند، در این مرحله اگر نیاز به اضافه کردن لایه‌ای مانند پی وی سی بود، ماده آن سطح مفتول را پوشش می‌دهد و مراحل تولید تا اماده سازی بسته بندی سیم مفتول ادامه می‌یابد.

از کاربردهای مفتول آلومینیومی می‌توان به مواردی مانند کابل سازی، صنایع الکترونیکی، ساخت و ساز، ساخت توری، اسکلت بندی، تولید سیم خاردار … اشاره کرد. همچنین جهت اطلاع از بر روی لینک کلیک کنید.

تقسیم بندی انواع سیم مفتول فلزی براساس کاربرد

به صورت کلی مفتول در صنایع مختلفی مانند بسته بندی، ریلی، عایق‌بندی، ساخت وسایل خانگی مانند یخچال سازی، کابینت سازی و … بسیار  پ کاربرد است، می‌توان کاربرد سیم مفتول را به شرح زیر بیان کرد:

  • برای تولید انواع توری‌ها
  • تولید فنر
  • تولید سیم جوش
  • تولید سیم خاردار
  • بستن محوطه بتن ریزی
  • تولید سیم جوش
  • جهت آرماتور بندی
  • جهت رابیتس بندی

شرح هرکدام از موارد بالا را در ادامه قرار داده‌ایم:

برای تولید انواع توری‌ها

از مفتول جهت ساخت انواع توری فلزی، پرسی، حصاری،  گابیون، مش، لوزی، فرنگی، زنجیری و … در حال حاضر انواع این محصولات در فولاد توفیفی ساخته می‌شود.

تولید فنر

همچین از این محصول در ساخت انواع فنر‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شود.

تولید سیم جوش

از نوع مفتول جوشی برای ساخت سیم جوش استفاده می‌شود.

تولید سیم خاردار

برای ایجاد امنیت از مفتول‌ها نیز برای ساخت سیم خاردار خطی و حلقوی استفاده می‌شود.

بستن محوطه بتن ریزی

بستن قسمت‌های مختلف قالب برای نگهداشتن محوطه بتن ریزی، از انواع مفتول استیل استفاده می‌شود.

جهت آرماتور بندی

برای بستن قسمت‌های مختلف آرماتور از انواع مفتول استفاده می‌شود.

جهت رابیتس بندی

جهت بستن رابیتس از مفتول استفاده می‌شود.

تقسیم بندی انواع سیم مفتول فلزی براساس ظاهر

مفتول‌ها با توجه به نیاز مشتریان از نظر ظاهری شامل موارد زیر هستند:

در ادامه به شرح هرکدام از موارد مربوط به ظاهر میلگرد می‌پردازیم:

میلگرد ساده

میلگرد آجدار

انواع سایز سیم مفتول

با این که سیم‌های مفتولی در بازه سایز ۰.۴ میلی‌متر تا ۴ میلی‌متر عرضه می‌شوند، اما خوده این سایز بندی هم به دو شکل زیر تفکیک می‌شود:

در ادامه به توضیح دو مورد بالا اشاره شده است:

مفتول ضخیم

انواع سیم مفتولی براساس نحوه ساخت

سیم‌های مفتولی از نظر نحوه تولید و مراحل آن به دودسته طبقه بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • فابریک
  • غیر فابریک
  • گالوانیزه گرم
  • گالوانیزه سرد

شرح موارد بالا توضیحات زیر است:

سیم مفتول فابریک

برای ساخت محصول مفتول فابریک، ابتدا میلگرد ۶.۵ را از دستگاه سنگین کششی رد شده و تبدیل به مفتول ۴.۵ میلی‌متر می‌شود سپس برای بار دوم نیز از دستگاه کششی رد شده و سایز مفتول ۲.۵ میلی‌متر می‌شود در مرحله سوم(مرحله آخر) با عبور میلگرد از دستگاه کششی سایز آن به ۱.۵ تغییر می‌یابد.

سیم مفتول غیر فابریک

برای ساخت مفتول غیر فابریک از تسمه فلزی  استفاده می‌شود.

سیم مفتول گالوانیزه گرم

در ساخت این محصول از مراحل گالوانیزاسیون گرم(ایجاد مقاومت آهن و فولاد در برابر زنگ زدگی) استفاده می‌شود، به این صورت که مفتول سیاه در معرض حرارت بالایی قرار گرفته می‌شود سپس مفتول را از وان روی رد کرده در این صورت یک روکشی بر روی مفتول سیاه قرار می‌گیرد. گرم شده مفتول سبب کاهش میزان کربن موجود در مفتول می‌شود در نتیجه این محصول از ویژگی‌هایی مانند انعطاف پذیر بالا برخوردار خواهد بود.

سیم مفتول گالوانیزه سرد

در این روش ابتدا فلز، آبکاری و آماده می‌شود همچنین لایه‌ای از روی، بر روی مفتول قرار می‌گیرد که بسیار نازک‌تر از روش گالوانیزاسیون گرم است. در نتیجه به اندازه آن مقاومت بالایی ندارد. از این جهت توصیه می‌شود در مواردی که نیاز به مقاومت بالایی نیست سیم مفتول گالوانیزه سرد استفاده شود.

تقسیم بندی انواع مفتول فلزی براساس نحوه عرضه

مفتول‌های فلزی پس از تولید و ساخت محصول نهایی توسط کارهانه به دو شکل عرضه می‌شوند، که عبارت‌اند از:

تقسم بندی مفتول‌ها براساس نوع مفتول سیاه

مفتول سیاه(مفتول آنیل شده)؛ این مفتول در طی فرایند گالوانیزاسیون ابتدا در کوره آنیل با دمای ۸۰۰ تا ۹۰۰ درجه حرارت داده می‌شود، سپس با رد شدن از وان اسید، اکسیدزدایی و عاری از هرگونه مواد ناخالصی می‌شود و در نهایت با عبور از کوره مذاب و سپس سیستم خنک کننده آماده عرضه خواهد شد.

از انواع روش ساخت مفتول سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنار ورق(باز پخت)

کشش میلگردسیم مفتول چیست و چه ساختاری دارد؟ معرفی انواع سیم مفتول برق و کاربرد آنها به همراه بیان ویژگی‌های انواع سیم مفتول و نحوه ساخت آنها.

یک محصول فولادی است که طی فرایند کشش و نورد تولید می‌شود و انواع مختلفی دارد. انواع سیم مفتول، ساختار و کاربردهای مختلفی دارند.
سیم مفتول فولادی در انواع مفتول سیاه، گالوانیزه، پی‌وی‌سی و استینلس عرضه می‌شوند. هرکدام از انواع سیم‌های مفتول فولادی ویژگی‌هایی دارند که آنها را برای مصارف مختلفی مناسب می‌کند. تولید سیم مفتول به دو روش صورت می‌گیرد که در ادامه به توضیح کامل همه‌ی این موارد می‌پردازیم. با همراه اعتماد کابل البرز باشید.

سیم مفتول چیست؟

سیم مفتول نازک یا اصطلاحا سیم خشک یکی از هست که سطح مقطع آن از 0.4 الی 4 میلیمتر متغیر است. این محصول فولادی با استفاده از فرآیند کشش و نورد گرم بدست می‌آید. عموما فولاد کم کربن برای ساخت مفتول مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم مفتول کاربردهای فراوانی خصوصاً در زمینه ساختمان‌سازی دارد. این سیم معمولاً از فولاد کم کربن ساخته می‌شود. بر اساس استانداردهای مختلف میزان مشخصی از کربن و سایر عناصر در ساخت انواع سیم مفتول استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که مفتول فولادی به دو صورت خام (مفتول سیاه ) یا گالوانیزه شده در موادی خاص تولید می‌شود. همچنین نوعی از این کابل که برای تولید محصولات یکپارچه‌تر به کار می‌رود، به صورت بازپخت شده (آنیل شده ) در بازار وجود دارد. در ضمن برخی از این تولیدات را با استفاده از PVC به حالت روکش‌دار عرضه می‌کنند.

یکی دیگر از انواع سیم مفتول نیز سیم مفتول مسی است. این نوع از محصولات کاربرد زیادی در صنعت به خصوص در فعالیت‌های مرتبط به برق دارند. به این گونه از مفتول‌ها مفتول مسوار گفته می‌شود.

مشخصات فنی سیم مفتول

هنگام بررسی مشخصات فنی سیم مفتول، جنس آن و در واقع مقدار فلزات و عناصری که در ساخت سیم مفتول استفاده شده‌اند بررسی می‌شود. باتوجه‌به کاربردی که سیم مفتول خواهد داشت، درصد کربن آن و میزان سایر عناصر و ترکیبات آن مشخص می‌شود.

برای مثال در یک نمونه از سیم مفتول برای بررسی مشخصات فنی آن؛ نوع گرید فولاد، حداکثر درصد کربن بکار رفته، میزان عناصر منگنز، فسفر، گوگرد و… که در سیم مفتول استفاده شده‌اند، درصد ازدیاد طول، درصد کاهش سطح مقطع و تنش تسلیم آن بررسی می‌شوند.

گرید فولاد ماکزیمم درصد کربن منگنز فسفر گوگرد سیلیسیوم کروم تنش تسلیم درصد ازدیاد طول درصد کاهش سطح مقطع
SAE 1006 0.08 0.4 0.04 0.05 360-450 37-45 65-75
SAE 1008 0.1 0.5 0.04 0.05 370-425 35-43 65-75
RSt34 0.16 0.8 0.04 0.05 0.04 0.01 360-420 38-45 67-78
RSt37 0.18 0.8 0.04 0.07 0.04 0.01 400-470 35-43 65-75
SG2 0.15 1.85 0.025 0.035 1.15 500-560 38-47 73-80
S2 0.15 1.25 0.03 0.03 0.1 420-460 37-48 73-80
S2MO 0.15 1.2 0.025 0.025 0.25
SG3 0.13 1.9 0.025 0.035 1.2

سیم‌های مفتول با توجه به جنس‌های متفاوت خود در انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند و در انواع مفتول سیاه، گالوانیزه، پی‌وی‌سی و استینلس تولید و عرضه می‌شود. در ادامه به بررسی هرکدام از انواع سیم مفتول و ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

سیم مفتول سیاه

مفتول سیاه قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد ولی مقاومت پایینی در برابر خوردگی دارد. این مفتول از فولادی کم کربن ساخته می‌شود. مفتول سیاه هیچ پوششی ندارد و به همین دلیل با قرار گرفتن در معرض هوا زنگ می‌زند. آثار زنگ زدن به‌صورت لکه‌های قرمز رنگ بر روی مفتول مشخص می‌شود. برای ساخت مفتول سیاه به روش آنیل، ابتدا میل‌گردها را در دستگاه کشش مفتول قرار می‌دهند.

سپس مفتول‌های ساخته شده را در کوره و در دمای بالا قرار می‌دهند تا پخته شوند و در نهایت به آرامی سرد شوند. مفتول سیاه بر اساس کاربرد، انواع مختلفی دارد. مفتول آرماتوربندی و مفتول قالب‌بندی از انواع مفتول سیاه هستند که با قطرهای مختلف عرضه می‌شوند.

مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه از طریق گالوانیزاسیون مفتول سیاه تولید می‌شود. این مفتول در دو نوع مفتول گالوانیزه سرد و گرم تولید می‌شود. برای تولید مفتول گالوانیزه گرم، مفتول سیاه را درون ظرف حاوی فلز روی مذاب وارد می‌کنند و فرایند گالوانیزه شدن با عمق زیادی در سطح سیم صورت می‌گیرد. مفتول گالوانیزه گرم به طور یکپارچه و براق تولید می‌شود که کیفیت بالاتری نسبت به مفتول گالوانیزه سرد دارد. برای تولید مفتول گالوانیزه سرد از روش الکترولیز استفاده می‌شود و مفتول سیاه آبکاری می‌شود. فرایند گالوانیزه شدن در گالوانیزه سرد با عمق کمتری نسبت به گالوانیزه گرم صورت می‌گیرد.پ

مفتول گالوانیزه برای تولید توری حصاری، توری گابیون، توری مرغی، توری جوشی، توری مش، توری پرسی، سیم خاردار و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. مفتول گالوانیزه با ضخامت 1.2 میلی‌متر برای رابیتس‌بندی و با ضخامت 1.5 میلی‌متر برای اسکوپ کردن پشت سنگ‌های گرانیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مفتول پی‌وی‌سی

مفتول پی‌وی‌سی از طریق پوشش‌دهی مفتول سیاه با روکش پی‌وی‌سی ساخته می‌شود. فرایند پوشش‌دهی با استفاده از دستگاه روکش مفتول انجام می‌شود. این پوشش، مقاومت مفتول را در برابر خوردگی افزایش می‌دهد. مفتول پی‌وی‌سی انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت بالایی دارد.

مفتول استینلس استیل

این مفتول از جنس فولاد زنگ نزن است و قیمت بالاتری نسبت به سایر مفتول‌های فولادی دارد. مفتول استینلس استیل خاصیت مغناطیسی ندارد و جذب آهنربا نمی‌شود به همین دلیل به آن سیم مفتول نگیر نیز می‌گویند. این مفتول مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدن دارد.

مفتول فنری

این سیم مفتول از فولاد پر کربن ساخته می‌شود و حدود 6 تا 9 درصد کربن دارد. قطر مفتول فنری معمولاً بیشتر از سایر سیم‌های مفتول است. قطر این مفتول بین 2 الی 12.5 میلی‌متر متغیر است. در مفتول فنری عنصر سیلیسیم وجود دارد و همین موضوع باعث خاصیت ارتجاعی این مفتول شده است. مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. از سیم مفتول فنری در صنایعی مانند خودروسازی، ماشین آلات، لوازم خانگی، مبلمان و… استفاده می‌شود.

کاربرد سیم مفتول

سیم مفتول از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود و همین موضوع باعث کاربردهای متفاوت آنها می‌شود. برای مثال برای قالب بندی موقت لزومی ندارد که از سیم‌های مفتول گالوانیزه استفاده شود یا برای تولید مش پرسی نمی‌توان از سیم‌های مفتول نرم و نازک استفاده کرد.

بر اساس نیاز، می‌توان از انواع مختلف سیم‌های مفتول استفاده کرد. در حالت کلی از سیم‌های مفتول می‌توان در کارهایی از قبیل؛ تولید توری، ساخت حصار، قالب بندی، آرماتوربندی، تولید سیم جوش، تولید فنر، تقویت سازه‌های بتنی، ساخت قفس و… استفاده کرد.

انواع سیم مفتول ضد زنگ

سیم‌های مفتول گالوانیزه به دلیل مقاومت بالای خود در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. برای مثال این نوع مفتول در ساختمان‌سازی و ایجاد حصار در باغ و همینطور زمین‌های کشاورزی کاربرد دارد. زیرا مفتول‌های گالوانیزه با قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی مختلف مانند رطوبت و باران فرسایش نمی‌یابند. در کل مفتول‌های روکش‌دار نیز در برابر زنگ‌زدگی مقاوم هستند.

یکی دیگر از انواع سیم مفتول استیل استنلس استیل است. این محصول با گریدهای مختلف از جمله گران‌ترین مفتول‌های ضد زنگ به شمار می‌روند. در واقع این نوع محصول یکی از مفتول‌های ضد زنگ با کیفیت بالا همراه با دوام زیاد در برابر کشش است. سیم مفتول استیل با گریدهای مختلف مصارف گوناگونی مانند ساخت و ساز محصولات مهندسی دارد.

همچنین این محصول در صنایع گسترده‌ای مانند کشتی سازی، پزشکی، کشاورزی، فنرسازی، نفت، خودروسازی، فرآوری مواد غذایی و بسیاری صنایع دیگر کاربرد دارد.

انواع سایز سیم مفتول

سیم‌های مفتول با ضخامت‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. شما در ادامه درمی‌یابید که انواع سایز سیم مفتول چیست؟

  • مفتول 0.4 تا 0.7 میلیمتر: سیم‌های مفتولی با این ضخامت برای ساخت انواع تور مرغی، سقف سوله، امور ساختمانی و گچ‌کاری استفاده می‌شوند. همچنین این نوع محصولات برای عایق کردن سقف و بسیاری کارهای دیگر نیز کاربرد دارند؛
  • مفتول 1.5 میلیمتری: از پرکاربردترین مفتول‌های موجود در بازار کابل‌های فولادی با قطر 1.5 میلیمتر هستند. این نوع سیم‌ها در ساختمان‌سازی و آرماتوربندی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛
  • مفتول 2.2 الی 4 میلیمتر: هر چقدر قطر سیم مفتولی بیشتر باشد، توری حصاری ساخته شده سنگین‌تر و مقاوم‌تر است. همچنین مفتول‌هایی با این ضخامت استحکام و عمر طولانی‌تری دارند؛
  • مفتول 2.5 میلیمتری: مفتول‌هایی با قطر بیان شده در صنعت ساختمان و در بخش آرماتوربندی و قالب‌بندی بنا استفاده می‌شوند؛
  • مفتول 3 میلیمتری: مفتول‌های 3 میلیمتری نیز در اغلب اوقات برای قالب‌بندی سازه ساختمانی به کار می‌روند. همچنین این محصول برای ساخت سیم خاردار به منظور ایجاد حصار امنیتی کاربرد دارد؛
  • مفتول 4 میلیمتری: مفتول‌هایی با این ضخامت علاوه بر استفاده در ساختمان‌سازی، قالب‌بندی و بسته‌بندی در کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛
  • مفتول 5.1 میلیمتری: مفتول‌های گالوانیزه‌ای با این قطر در بازار وجود دارد که در ساخت‌وساز استفاده می‌شوند؛
  • مفتول 2 الی 6 میلیمتری: توری‌های پرسی ضخامتی بین 2 الی 6 میلیمتری دارند. این نوع توری‌ها با بافتن سیم‌های فلزی تولید می‌شوند. بدین صورت که مفتول حرارتی با استفاده از دستگاه در هم می‌آمیزد.

توری‌های پرسی به طور معمول در طرح الماس بافته می‌شوند. اما طرح‌های شش ضلعی، مربعی و مثلثی آن‌ها نیز در بازار وجود دارند. از این توری‌ها به عنوان توری بتن‌ریز و سرند در معادن استفاده می‌شوند. این محصولات در ساخت و ساز و کارخانه‌های زغال سنگ نیز کاربرد دارند.

ساختار سیم مفتول

سیم مفتول از لحاظ ساختار در دو گروه سیم مفتول فابریک و سیم مفتول کششی قرار می‌گیرد. سیم مفتول فابریک از طریق فرایند نورد گرم تولید و عرضه می‌شود. سیم مفتول کششی از طریق دستگاه‌های نورد مخصوص و عملیات کشش سرد ساخته می‌شود. پس از اینکه بیلت‌هایی از فولاد نرم تهیه شدند، آنها را در دستگاه نورد مخصوص قرار می‌دهند و عملیات کشش سرد صورت می‌گیرد. بسته به ضخامت مفتولی که قرار است تولید شود، تعداد عملیات کشش سرد تعیین می‌شود.

خرید سیم مفتول

برای خرید سیم مفتول باید به کاربرد و ویژگی‌های آن توجه کرد. سیم مفتول باید از متریال مرغوب و باکیفیت تولید شود تا کارایی مناسب را داشته باشد. اعتماد کابل البرز، انواع سیم و کابل را با متریال مرغوب و به‌صورت استاندارد تولید و عرضه می‌کند. سیم مفتول باکیفیت و استاندارد را می‌توانید از تهیه کنید و از خدمات پس از فروش و مشاوره تخصصی آن نیز برخوردار شوید.

نکاتی درباره سیم مفتول

هنگام تهیه سیم مفتول باید در ابتدا به کاربرد آن توجه کنید. بر اساس نیاز خود بررسی کنید که به چه نوع سیم مفتولی احتیاج دارد. ویژگی‌هایی از قبیل انعطاف‌پذیری، استحکام، وزن، شفافیت، قیمت و… را باید در هنگام خرید بررسی کنید. سیم مفتول باید علاوه بر استحکام کافی، منعطف باشد و خاصیت شکل‌پذیری داشته باشد تا در مصارف مختلف قابل‌استفاده باشد.

معمولاً سیم‌های مفتول سبک پرطرف‌دار هستند و در مصارف مختلفی استفاده می‌شوند. یک حلقه سیاه سیم مفتول در شماره 1.5 حدود 20 تا 25 کیلوگرم وزن دارد و یک حلقه سیاه در شماره 2.5 و بیشتر حدود 30 کیلوگرم وزن دارد. در هنگام تهیه سیم مفتول باید بیش از هر چیزی به کاربرد آن توجه کرد که در چه مصارفی به کار گرفته خواهد شد و سپس بر اساس آن ویژگی‌های سیم مفتول را بررسی کرد.

در آخر
در پاسخ به این سوال که سیم مفتول چیست؟ می‌توان گفت که سیم مفتول محصولی فولادی است از طریق فرایند کشش و نورد تولید می‌شود. سیم مفتول انواع مختلفی دارد و بر اساس جنسی که دارد در مصارف گوناگون استفاده می‌شود. انواع سیم مفتول عبارت‌اند از سیم مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه، مفتول پی‌وی‌سی، مفتول استینلس استیل و مفتول فنری که در موارد مختلف به کار گرفته می‌شوند.

سیم‌های مفتول از لحاظ نحوه ساخت در دو گروه فابریک و کششی قرار می‌گیرند و سیم‌های فابریک پس از فرایند نورد به همان صورت به بازار عرضه می‌شوند. هنگام تهیه سیم مفتول باید به کاربرد آن و ویژگی‌هایی مانند انعطاف‌پذیری، وزن، شفافیت و… توجه کرد و بر اساس آنها سیم مفتول مناسبی تهیه کرد. بدانید.


لیست سایر محصولات شرکت سیم و کابل ادر بازار آهن

سیم مفتول آهنی یا Steel wire rod محصولی نیمه پایانی است که از بیلت فولادی تولید میگردد. بیلت فولادی پس از اعمال عملیات نورد به گونه ای  که در تصویر شماره 1 قابل مشاهده است تبدیل به سیم مفتول میگردد. سیم مفتول برای کارخانه تولیدی یک محصول نهایی بوده و برای کارگاه های تولیدی محصولات مفتولی یک متریال خام به حساب می آید. پس از عملیات نورد سیم مفتول به صورت کویل یا کلاف بسته بندی می شود لذا وزن سیم مفتول را به صورت وزن کلاف سیم مفتول بیان می کنند. قیمت سیم مفتول در قیمت محصولات تولید شده از سیم مفتول نظیر ، ، ، و تاثیر گذار می باشد.

در این دانشنامه قصد داریم تا علاوه بر ارائه تعریف مناسبی برای سیم مفتول، انواع سیم مفتول را معرفی نموده و کاربردهای آنها را شرح دهیم. همچنین با ذکر مشخصات فنی سیم مفتول دلیل تفاوت قیمت سیم مفتول های گوناگون را مد نظر قرار دهیم:

مدیران آهن با ارائه مطالب علمی، همراه با مخاطبان خود، تاثیر گذاری هرچه بیشتر در توسعه صنعت و اقتصاد را دنبال می نماید.

سیم مفتول چیست؟

محصولی فولادی که به طور متداول دارای سطح مقطع 0.4 تا 4 میلیمتر متغیر و با استفاده از فرآیند کشش و نورد گرم تولید می گردد سیم مفتول نام دارد. سیم مفتول عموما از فولاد کم کربن ساخته می شود. به عنوان مثال بر اساس استاندارد جنس C32D، بر اساس استاندارد جنس 1008 و یا بر اساس استاندارد GOST30136 جنس Ct0M گرید های فولاد به کار رفته در تولید سیم مفتول هستند. به عبارت دیگر هر کدام از گریدها محتوی میزان مشخصی از کربن و دیگر عناصر آلیاژی می باشند که به دلیل گسترده بودن انواع سیم مفتول تولیدی، گرید های مختلفی از این محصول وجود دارد. مفتول فولادی می تواند به صورت خام یا همان مفتول سیاه باشد و یا می تواند در مواردی گالوانیزه شود. نوعی مفتول فولادی که برای تولید محصولات یک پارچه تر به کار می رود به صورت آنیل شده در بازار وجود دارد. و نوعی از مفتول ها را با استفاده از پی وی سی روکش دار می نمایند.

موارد ذکر شده برای مفتول فولادی صدق می نماید در حالی که یکی دیگر از انواع سیم مفتول سیم مفتول مسی می باشد، تصویر شماره 2. اگرچه این نوع سیم مفتول نیز کاربرد بسیار زیادی در صنعت خصوصا صنعت برق دارد، در این دانشنامه مورد بحث قرار نمی گیرد. لازم به ذکر است این گونه مفتول را مفتول مسوار نیز می گویند.

بیشتر بخوانید:

انواع مفتول

همانگونه که گفته شد تنوع مفتول ها به لحاظ جنس مفتول می باشد. در این بخش انواع مفتول فولادی را با هم بررسی می کنیم:

مفتول سیاه یا مفتول آرماتور بندی سیم مفتول فولادی است که قابلیت خوبی برای خم و تابیده شدن دارد. این نوع سیم مفتول با مقاومت خوبی می تواند تابیده شود، بافته شود و یا دوباره به حالت اول باز گردد. مفتول سیاه از فولاد کم کربن تولید می شود، از این رو پلاستیسیته بالایی دارد. در کل می توان گفت شکل پذیری مفتول سیاه بسیار خوب و در عوض مقاومت آن در مقابل خوردگی ناچیز می باشد. در تصویر شماره 3 یک کلاف مفتول سیاه را مشاهده می کنیم.

با توجه به اینکه مفتول سیاه هیچ پوشش ندارد به شدت در معرض خوردگی می باشد. معمولا مفتول سیاه با قرار گرفتن در معرض هوا زنگ می زند. آثار زنگ زدگی همواره بر روی سیم مفتول سیاه به صورت لکه های قرمز رنگی مشخص میگردد.

مفتول گالوانیزه از گالوانیزاسیون مفتول سیاه به دست می آید. این نوع مفتول برای محیط های مرطوب قابل استفاده می باشد. مفتول گالوانیزه به دو صورت گالوانیزه گرم و یا گالوانیزه سرد تولید می گردد. مفتول گالوانیزه گرم کاملا یکپارچه و براق می باشد و به طور کل می توان گفت کیفیت مفتول گالوانیزه سرد نسبت به مفتول گالوانیزه گرم پایین تر می باشد.

هنگامی که سیم مفتول سیاه را در وان مذاب از فلز روی غوطه ور می کنند و گالوانیزاسیون با عمق زیادی در سطح فلز  اعمال میگردد این محصول را سیم مفتول گالوانیزه گرم می نامند.

در فرآیند گالوانیزاسیون سرد سیم مفتول، مانند دیگر محصولات فولادی که با فرآیند گالوانیزه سرد تولید می گردند، با استفاده از روش الکترولیز، سیم مفتول سیاه را آبکاری می کنند. عمق گالوانیزاسیون در این حالت کمتر از گالوانیزاسیون گرم می باشد. تصویر شماره 4 – سیم مفتول گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم را به تصویر می کشد.

مفتول پی وی سی همان مفتول سیاه می باشد که طی فرایند پوشش دهی با مواد پی وی سی پوشش داده شده است. عملیات پوشش دهی مفتول بوسیله دستگاه روکش مفتول انجام می گردد. این نوع مفتول مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی داشته در عین حال قابلیت شکل پذیری آن بالا می باشد.

در مدیران آهن

سیم مفتول استینلس نیز نوعی دیگر از سیم مفتول فولادی می باشد. این نوع سیم مفتول مقاومت بالایی نسبت به زنگ زدن دارد. قیمت سیم مفتول استینلس نسبت به قیمت سیم مفتول سیاه و یا قیمت سیم مفتول گالوانیزه بالاتر است. اصولا محصولات فولادی از جنس فولاد زنگ نزن قیمت بالاتری نسبت به قیمت محصولات فولادی تولید شده از فولاد کربنی دارند. از این رو استفاده از سیم مفتول استینلس استیل در جاهایی است که به لحاظ مهندسی و اقتصادی چاره ای به غیر از استفاده از این نوع محصول وجود ندارد. به سیم مفتول استینلس استیل سیم مفتول نگیر هم میگویند. دلیل این تسمیه این است که محصولات فولادی استینلس استیل به دلیل آرایش کریستالی مخصوص به خود، خاصیت مغناطیسی نداشته و جذب آهن ربا نمی شوند.

بیشتر بخوانید:

کاربرد سیم مفتول

در مورد کاربردهای سیم مفتول نمی توان به یک جمع بندی کلی رسید. به دلیل انعطاف این محصول کاربردهای زیادی برای سیم مفتول در نظر گرفته می شود. همچنین دامنه ی جنس سیم مفتول ها باعث گسترده شدن بیشتر کاربردهای آن می گردد. موارد زیر که در لیست کاربردهای سیم مفتول دیده می شوند به طور کلی ذکر شده است و هر کدام می تواند بسته به نوع سیم مفتول محدودیت هایی داشته باشد. به عنوان مثال در جایی که از سیم مفتول برای بستن قالب به صورت موقت استفاده می شود نیاز نیست سیم مفتول گالوانیزه انتخاب گردد. در جایی که تولید مش پرسی مد نظر باشد استفاده از سیم مفتول های بسیار نرم با ضخامت پایین مقدور نیست و به همین ترتیب نوع سیم مفتول متناسب با کارآیی آن می بایست در نظر گرفته شود. لیست زیر نشان دهنده ی رایج ترین کاربردهای سیم مفتول می باشد:

  • تولید اعم از توری حصاری، توری مرغی، توری گابیون، توری فرنگی و توری پرسی
  • تولید سیم خاردار های خطی و حلقوی به عنوان سیم راسته و یا خار مربوط متصل به آن
  • بستن قسمت های مختلف قالب برای محصور کردن محوطه بتن ریزی
  • بستن قسمت های مختلف آرماتور
  • بستن رابیتس گالوانیزه
  • تولید سیم جوش
  • تولید فنر

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی سیم مفتول

مهمترین مطلبی که در هنگام ذکر مشخصات فنی سیم مفتول می بایست در نظر گرفت جنس سیم مفتول می باشد. برای نمونه چند نوع مفتول متداول با جنس های مختلف را در جدول شماره 1 مشاهده می کنیم:

گرید فولاد ماکزیمم درصد کربن منگنز فسفر گوگرد سیلیسیوم کروم تنش تسلیم درصد ازدیاد طول درصد کاهش سطح مقطع
0.08 0.4 0.04 0.05 360-450 37-45 65-75
0.1 0.5 0.04 0.05 370-425 35-43 65-75
RSt34 0.16 0.8 0.04 0.05 0.04 0.01 360-420 38-45 67-78
RSt37 0.18 0.8 0.04 0.07 0.04 0.01 400-470 35-43 65-75
SG2 0.15 1.85 0.025 0.035 1.15 500-560 38-47 73-80
S2 0.15 1.25 0.03 0.03 0.1 420-460 37-48 73-80
S2MO 0.15 1.2 0.025 0.025 0.25
SG3 0.13 1.9 0.025 0.035 1.2

جدول شماره 1 – مشخصات فنی چند نوع مفتول متداول

نحوه تولید سیم مفتول

سیم مفتول از لحاظ نحوه تولید به دو نوع طبقه بندی می گردد که عبارتند از سیم مفتول فابریک و سیم مفتول کششی. سیم مفتول فابریک همانگونه که از نامش مشخص می گردد سیم مفتول تولید شده در کارخانه به صورت مستقیم می باشد. این نوع سیم مفتول با استفاده از فرآیند نورد گرم در کارخانه تولید می شود و به همان صورت در بازار ارائه میگردد. کلیپ شماره 1 نحوه تولید سیم مفتول فابریک را نشان می دهد.

کلیپ شماره 1 – نحوه تولید سیم مفتول فابریک ()

اما در خصوص سیم مفتول کششی، پس از اینکه بیلت هایی از فولاد نرم تهیه گردید، در دستگاه های نورد مخصوص مفتول کششی قرار گرفته و به تدریج عملیات کشش سرد بر روی آن اعمال میگردد. تعدد عملیات کشش سرد بستگی به ضخامت نهایی مورد نظر مفتول تولیدی دارد. هرچقدر مفتول نازک تری نیاز باشد میزان کشش سرد بیشتری لازم است. اگرچه فرآیند کشش سرد بی شباهت به اکستروژن یا خروج کاری نیست اما به دلیل اینکه از دستگاه قالب و پرس برای نورد کردن مفتول استفاده می شود عملا این محصول را مفتول نوردشده یا مفتول کششی می نامند. نحوه تولید نوعی سیم مفتول کششی را در کلیپ شماره 2 مشاهده می کنیم.

دکمه بازگشت به بالا