علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

صفر تا ۱۰۰ آبیاری درخت گردو

این روزها با توجه به افزایش میزان فروش نهال گردو در مناطق سردسیری و حتی مناطق گرمسیری، بحث آبیاری صحیح این ارقام نهال بسیار داغ و خبر ساز شده است؛ به گونه‌ای که برخی افراد اطلاعات غلطی در این باره دارند که به باغداران دیگر نیز منتقل می‌کنند که در نهایت این امر منجر به متضرر شدن باغداران بسیاری خواهد بود.

در این مقاله ما قصد داریم به شرح صفر تا صد آبیاری درخت گردو با شیوه‌هایی صحیح و مقرون به صرفه‌بپردازیم که مورد تایید کارشناسان بسیاری است و در نهایت امر نیز منجر به تولید محصولاتی با کیفیت و افزایش راندمان برداشت محصول خواهد شد، پس تا انتهای این مقاله با ماه همراه باشید.

مراقبت از نهال گردو با آبیاری صحیح

پس از کاشت نهال گردو اولین کاری که انجام می‌شود آبیاری نهال تازه کاشته شده است که این امر مسلتزم دانش کافی و تخصص در این حیطه خواهد بود و نشان دهنده اهمیت آبیاری نهال گردو در دوره‌های مختلف حیات این گونه خواهد بود. حال ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که چه اطلاعاتی در رابطه با آبیاری نهال گردو می‌تواند برای باغدار مفید و کاربردی واقع شود؟

کسب اطلاعات در حیطه:

  • بهترین زمان‌های آبیاری
  • بهترین شیوه‌های آبیاری
  • بهترین زمان برای قطع آبیاری
  • بهترین روش محاسبه نیاز آبی درخت گردو

و موارد بسیار دیگری که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

بهترین شیوه آبیاری درخت گردو

احتمالا تا کنون اطلاعات بسیاری در رابطه با شیوه‌های مدرنی همچون آبیاری قطره‌ای و بارانی شنیده‌اید که علاوه بر مقرون به صرفه بودن تا چه حد بر افزایش کیفیت مغز میوه درخت گردو موثر هستند، البته با توجه به قامت بلند درختان گردو نمی‌توان از آبیاری بارانی برای اندام‌های هوایی این ارقام استفاده کرد ولی بهره‌گیری از آبیاری بارانی برای زیر تاج درختان گردو شیوه‌ای مرسوم است که منجر به هدر رفت آب بسیاری خواهد شد و احتمال شیوع برخی بیماری‌های قارچی را نیز افزایش می‌دهد، پس به کار گیری این روش برای همه نواحی توصیه نخواهد شد.

احتمالا تا کنون در رابطه با شیوه آبیاری زیر سطحی درختان گردو شنیده‌اید! در این روش که یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های آبیاری درختان گردو است، بدون هدر دادن کوچک‌ترین مقدار نیاز آبی ریشه درختان به خوبی رفع شده است و در نهایت امر نیز سطح کیفی و کمی محصولات افزایش محسوسی خواهد یافت.

برای یافت بهترین شیوه آبیاری درخت گردو علاوه بر اقلیم منطقه، باید به عواملی همچون عوامل زیر توجه ویژه‌ای کرد:

۱. بررسی شیب زمین که اگر متمایل به جنوب باشد، درختان به آب بیشتری نیاز دارند.

۲‌. بافت خاک: خاک‌های سبک آب کمتری نیاز دارند.

۳‌. سن حیات درخت گردو: هر چه گونه مسن‌تر آب مصرفی کمتر خواهد بود.

آیا پرورش نهال گردو به روش دیم شیوه‌ای درست خواهد بود؟

متداول‌ترین سوال باغداران در هنگام خرید نهال گردو کسب آگاهی در رابطه با صحیح بودن کاشت این ارقام به روش دیم است؛ در پاسخ به این نوع سوالات کارشناسان نهالستان برتر نهال در ابتدا متقابلا از باغدار در رابطه با شرایط اقلیمی و میانگین بارش سالیانه منطقه سوال خواهند کرد و در صورتی که میانگین بارش سالیانه باران در این مناطق بیش از ۸۰۰ میلی‌متر باشد، کاشت نهال گردو با روش دیم توصیه می‌شود؛ در غیر این صورت به هیچ وجه امکان تضمین باردهی این روش وجود نخواهد داشت.

چه زمانی باید درخت گردو را آبیاری و چه زمانی آبیاری را قطع نماییم؟

بنا به توصیه کارشناسان کشاورزی و باغدار بهترین زمان برای آبیاری درختان گردو علی الخصوص اگر جوان باشند، قبل از موعد گلدهی، اندکی بعد از بیدارشدن گونه از خواب زمستانی است که با توجه به زودگل و دیرگل بودن گونه غالبا فصل بهار خواهد بود و موعد دیگر نیز در خرداد و تیر ماه خواهد بود که عدم آبیاری در این فواصل موجب ریز ماندن و یا چروکیده و سیاه شدن مغز میوه خواهد شد.

آبیاری در ماه‌های گرم مرداد و شهریور نیز باعث افزایش وزن مغز میوه و افزایش جوانه‌های زایشی در سال بعدی خواهد شد‌

توصیه می‌شود که همزمان با فرا رسیدن رسیدن فصول بارشی، آبیاری را تا حد امکان کاهش دهید و تنها در مواقعی که بیش از ۴۰ روز بارندگی صورت نگرفت، درختان گردو را در فواصل هر ۱۰ روز دو ساعت آبیاری نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله دریافتیم که آموزش کافی برای کاشت نهال گردو تمام آن چیزی نیست که بتواند باغدار را به بازدهی بیشتر نزدیک سازد بلکه کسب آگاهی در خصوص آبیاری صحیح درخت گردو می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

در صورتی که تمایل به خرید نهال گردو سازگار با مناطق خود را دارید می‌توانید به صورت حضوری و یا اینترنتی به نهالستان برتر نهال مراجعه نمایید و پس از کسب مشاوره رایگان از کارشناسان فروش نهال گردو، تصمیم خود را بگیرید و خرید خود را نهایی کنید، ضمنا قیمت نهال گردو در این مجوعه مطابق با تعرفه‌های مصوب جهاد کشاورزی خواهد بود و هیچ گونه نوسان قیمتی را نخواهیم داشت.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا