علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

شگفت انگیزترین اثراتی که زمان آبیاری بر کیفیت درخت گردو دارد

یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری از درختان گردو آبیاری صحیح و اصولی آن است، نه تنها شما موظف هستید مقدار آبیاری باغ گردو را به خوبی رعایت کنید باید زمان آبیاری را نیز به خوبی شناسایی کنید بعد از مدتی که آبیاری باغ گردو را به صورت اصولی و استاندارد انجام دادید مطمئن باشید تاثیرات شگفت انگیز آن را بر روی کیفیت و کمیت محصول سالانه باغ گردو مشاهده خواهید کرد، منظور ما از آبیاری منظم و اصولی در زمان تعیین شده در واقع تامین نیاز آبی درخت گردو و رفع تشنگی آن قبل از صدمه به ریشه و شاخه آن است.

مخصوصاً در فصل بهار بخاطر آغاز رویش درخت گردو و فصل تابستان به خاطر گرمای این فصل باغداران باید نسبت به آبیاری درختان گردو توجه و رغبت بیشتری داشته باشند، آبیاری مناسب مانع از آفتاب سوختگی درخت گردو و گرمازدگی آن می‌شود همچنین سرسبزی و عمر طولانی درخت گردو را به همراه دارد، از همه مهمتر میوه‌هایی که تولید می‌کند دارای ارزش غذایی و کیفیت بالا هستند، کاملاً مشخص هست درختانی که از کم آبی رنج برده‌اند میوه‌های تولید شده آنها دارای مغز سیاه و یا پوک بودند، همچنین سیستم دفاعی این درختان در برابر آفت زدگی بسیار ضعیف و شکننده است، در ادامه بهترین زمانبندی آبیاری درختان گردو را برای شما معرفی می‌کنیم.

بهترین زمان آبیاری درخت گردو در بهار

کارشناسان نهالستان زمان فروش نهال گردو تاکید زیادی بر فاکتور آبیاری باغ گردو دارند چون باعث تضمین کیفیت و عمر طولانی این درخت است، آبیاری در فصل بهار کمی متفاوت‌تر از آبیاری در فصول دیگر است، معمولاً در فصل بهار فرایندی به نام آب استارت وجود دارد ولی منظور از آب استارت چیست؟ معمولا در فصل زمستان آبیاری باغ گردو را به طور کامل قطع می‌کنند چون فعالیت درختان در زمستان به صفر رسیده و احتیاجی به آبیاری ندارند، با بیدار شدن ریشه‌ها در خاک اولین آبیاری باغ گردو آغاز می‌شود به این اولین آبیاری آب استارت می‌گویند، نه تنها زمان اولین آبیاری فصل بهار بسیار مهم است بلکه نحوه آبیاری آن نیز تاثیرگذار است در اولین آبیاری درختان باید نکات زیر رعایت شود:

  1. آب استارت را زمانی انجام می‌دهند که ریشه درختان هنوز به طور کامل از خواب زمستانی بیدار نشده‌اند، کشاورزان باید توجه داشته باشند که شاخساره درختان گردو هنوز متورم نشده باشد، یعنی به یک زبان ساده‌تر هیچ فعالیتی رشدی را آغاز نکرده باشد، گاهی هوا خیلی سریع‌تر از موعد مقرر گرم می‌شود یا گاهاً اتفاق می‌افتد که بهار دیررس است، پس باغداران در اواخر فصل زمستان حتماً تمام تمرکز و حواس خود را بر روی درختان و فعالیت آنها متمرکز کنند.
  2. معمولاً در فرایند آب استارت از کودهایی استفاده می‌کنند که به روش آبیاری باید به درختان رسانده شود پس باغداران کودهای مورد نیاز که در اواخر فصل زمستان یا اوایل بهار باید باغ خود را آبیاری کنند با همین آب استارت انجام می‌دهند.
  3. مهمترین نکته در مورد اولین آبیاری فصل بهار این است که میزان اولین آبیاری درختان گردو زیاد نیست.
  4. همانطور که اشاره کردیم نمی‌توان تاریخ دقیقی برای اولین آبیاری درختان بعد از خواب زمستانی اشاره کرد، چون گرمای هوا و شرایط اکوسیستم منطقه تاثیر زیادی بر روی بیدار شدن درختان گردو از خواب زمستانی دارند، گاهی کشاورز مجبور است اولین آبیاری درختان گردو را در اواخر فصل زمستان انجام دهد.

به خاطر همین نکات ریز است که توصیه می‌شود قبل از خرید نهال گردو و احداث باغ آن مطالعه عمیقی بر روی فرایند آبیاری درخت گردو داشته باشید زمان آبیاری باغات گردو بسیار مهم و ضروری است چون با اینکه به طور میانگین گفته می‌شود انواع نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده نیاز آبی کمتری دارند و در ماه دو بار آبیاری عمیق برای آنها کافی است، ولی قبل از خرید نهال گردو باید بدانید، نژاد نهال گردو (دیرگل و یا زودگل بودن) و مدت زمانی که نهال گردو به خواب زمستانی فرو می‌رود، همچنین شرایط اقلیمی و اکوسیستم منطقه تاثیر زیادی بر روی زمان آبیاری باغ گردو دارد.

تاثیر زمان گلدهی و نژاد درخت در زمان آبیاری باغ گردو

کشاورزان عزیز بهتر است به هنگام تهیه نهال گردو بجای تمرکز در قیمت نهال گردو، تمام تمرکز خود را بر روی کیفیت نهال گردو بگذارند، آشنایی با ویژگی‌های نهال گردو کمک زیادی به نگهداری و مراقبت آنها می‌کند، همانطور که می‌دانیم دوره گلدهی درختان گردو بسیار حساس است رعایت نکردن این موضوع باعث ریزش گلبرگ‌های درخت گردو می‌شود معمولاً بهترین زمان نهال گردو در فصل بهار بعد از ریزش گلبرگ‌های آن در نظر می‌گیرند.

تاثیر اقلیم و اکوسیستم منطقه بر روی زمان آبیاری درختان گردو

یکی از فاکتورهای مهم فروش نهال گردو شرایط اکوسیستم منطقه است، مطمئناً زمان آبیاری نهال گردو بر اساس میزان رطوبت هوا، بارش باران و وزش باد متفاوت خواهد بود، گاهی منطقه‌ای که باغ گردو در آن احداث می‌شود به اندازه‌ای خشک و گرم است که درخت گردو دچار تنش‌های خشکی می‌شود بنابراین فاصله بین دو آبیاری را کاهش می‌دهند.

 کلام آخر

تاثیر زمان آبیاری بر کیفیت و کمیت میوه گردو کاملاً ثابت شده است شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت پالیز نهال مراجعه کرده و از مقالات علمی این سایت نهایت استفاده را ببرید، جهت آگاهی از آخرین قیمت نهال گردو و آشنایی با انواع نهال گردو برای مناطق مختلف کشور بهتر است با کارشناسان نهالستان در تماس باشید تا آنها کاتالوگ این شرکت را به صورت اینترنتی برای شما فرستاده و مشاوره تخصصی داشته باشند.

تماس با پالیز نهال:

 09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا