عمومیمطالب کسب و کار

بهترین کود پاییزه درخت گردو

روش و زمان مناسب نگهداری و کوددهی درخت گردو + قیمت نهال گردو

پبش از اینکه بهترین کودهای طبیعی، حیوانی و شیمیایی برای درخت گردو را بشناسیم، باید با روش های نگهداری و پرورش این درخت آشنا شویم. به طور مثال باید در کنار اطلاع از بهترین زمان هرس، باید علت بار ندادن درخت گردو و مراحل رشد آن را نیز بدانیم. در ادامه سعی می کنیم شما را با نکات مهم در این زمینه آشنا کنیم تا کوددهی بیشترین تاثیر را در درشت شدن میوه و بهره وری بیشتر داشته باشد.

پیش از کوددهی درخت گردو باید چه کاری انجام دهیم؟

اولین چیزی که باید برای انتخاب بهترین کود برای درخت گردو در نظر بگیریم این است که میزان و نحوه کوددهی به نوع خاک زمین بستگی دارد. برای اینکه این کودها بهترین تاثیر را بگذارند باید هر ساله  را تمدید کنید تا اطلاعات به روزتری در مورد زمین به دست بیاورید. همچنین لازم است  را به صورت دقیق از همه جای زمین و با فاصله مشخص از آخرین کوددهی انجام دهید.  توسط متخصصان و دریافت توصیه های کودی نیز می تواند بهترین راهکار برای پرورش بهتر این درخت باشد.

 بهترین روش کوددهی در پاییز و زمستان چیست؟

به دلیل اینکه یک نهال گردو در سال های اولیه بسیار ضعیف است و باید مواد غذایی لازم به آن برسد تا بتواند ریشه هایی قوی و شاخه و برگ های پر پشت داشته باشد، باید بهترین کودها برای درخت گردو به صورت چالکود مورد استفاده قرار بگیرد. همینطور به دلیل اینکه  باید مقاومت درختان و گیاهان را در برابر سرما و یخبندان بیشتر کند، باید از عناصر و مواد مورد نیاز برای این منظور بیشتر استفاده کرد. برای این منظور باید در کنار چالکود کودهای حیوانی، از کودهای شیمیایی نیز استفاده کرد. در فصل بهار و تابستان نیز می توانیم روی خاک را با خاک برگ و خاک های طبیعی بپوشانیم تا میزان نگهداری رطوبت نهال بیشتر شود.

بهترین کودهای مورد نیاز برای رشد درختان گردو

نهال گردو تا زمانی که به باردهی برسد به انواع کودها نیاز دارد. چرا که هر کدام از کودهای حیوانی از جمله مرغی و گوسفندی، و کودهای شیمیایی، مواد مفید مختلفی دارند که باید به خاک اضافه شود. همچنین در طول زمان میوه دهی نیز این عناصری که هر ساله به خاک اضافه شده اند، به رشد بیشتر میوه ها و درشت شدن آن ها کمک می کنند. بهترین کودهایی که برای رشد بیشتر درخت گردو مورد نیاز است را می توان به کودهای حیوانی و کودهای شیمیایی تقسیم کرد که در ادامه در مورد هر کدام از آن ها توضیح خواهیم داد:

 بهترین کود حیوانی برای رشد سریع درخت گردو

کودهای حیوانی از فضولات پرندگان و حیوانات تشکیل شده اند، و به همین دلیل حاوی مواد غذایی بسیار زیادی برای گیاهان و درختان هستند. بهترین کودها برای نهال درخت گردو، کودهای مرغی یا کبوتر و کودهای گوسفندی هستند. خواص کود مرغی و کبوتر برای درخت گردو به دلیل داشتن مقادیر زیادی از پتاسیم، نیتروژن، فسفر و منیزیم بسیار زیاد است. بهتر است از این کودها به میزان کمی برای نهال هایی که سال های اولیه خود را می گذرانند استفاده کرد.

از آنجایی که کودهای مرغی به خصوص کود کبوتر بسیار سخت پیدا می شوند، می توانیم کودهای گوسفندی و گاوی را جایگزین آن ها کنیم. خواص کود گوسفندی برای درخت گردو بسیار زیاد است. اما به دلیل اینکه این کودها سنگین تر از کودهای گاوی هستند، باید از این کودها نیز با احتیاط برای درختان جوان استفاده کرد.

بهترین کود شیمیایی برای درخت گردو چیست؟

کودهای شیمیایی انواع مختلفی از کودها هستند که در زمان های مختلف و برای بر طرف کردن کمبودهای مختلف گیاهان و درختان مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از آن ها نسبت به میزان عناصر موجود در آن ها، نقش مجزایی در بهره وری بیشتر محصول و سلامت آن دارند. به طور کلی می توان این کودها را به دو دسته کودهای ماکرو یا درشت مغذی و کودهای میکرو یا ریز مغذی تقسیم کرد. کودهای ماکرو حاوی عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند که به مقدار زیادی برای گیاه مورد استفاده قرار می گیرند. اما کودهای ریز مغذی مانند منگنز، منیزیم، روی، مس، بور و حتی آهن باید به مقدار کمتری به خاک اضافه شوند، چرا که گیاه به مقدار کمی به آن ها نیاز دارد. در ادامه به معرفی بهترین کودهای شیمیایی مورد نیاز برای رشد درخت گردو بر اساس مهمترین عناصر مورد نیاز برای این درخت می پردازیم:

کودهای نیتروژنی

نیتروژن یکی از عناصر بسیار مهم برای رشد تمامی گیاهان و درختان است. در واقع نیتروژن یا ازت یکی از عناصر اصلی کلروفیل در گیاهان است. کلرفیل نیز یک ترکیب شیمیایی در گیاهان است که باعث گسترش عملیات فتوسنتز، جوانه زنی، رشد برگ ها و شاخه ها و ریشه های گیاهان، و تولید قند و مواد مغذی در آن ها می شود. همچنین نیتروژن نقش اساسی و مهمی در تولید پروتوئین در گیاهان را دارد.

بنابر آنچه گفته شد خواص کود اوره برای گردو بسیار زیاد است و نیتروژن جزء بهترین کودها برای رشد مناسب درختان گردو است. البته اضافه کردن میزان کود اوره برای درخت گردو ، باید بر اساس نتیجه آزمایشات خاک باشد. در این صورت هم در میزان استفاده از کودها افراط نشده و هم با استفاده بیش از حد از این کودها، به بافت خاک و گیاهان آسیب وارد نمی کنیم. درختانی که مقدار مناسبی از ازت در طول رشد نهال یا میوه دهی دریافت می کنند، در زمان باردهی، بهره وری بیشتری دارند.

کودهای فسفردار

در کنار نیتروژن، فسفر نیز یکی دیگر از عناصر ماکروی مورد نیاز برای رشد بهتر و سلامت گیاهان و درختان است. از آنجایی که فسفر برای افزایش مقاومت ریشه ها، ساقه ها و برگ های گیاهان و استحکام دیواره سلولی آن ها بسیار مهم است، یکی از بهترین کودها برای محلول پاشی درختان گردو محسوب می شوند. علاوه بر این وجود فسفر در برنامه غذایی و کودی درختانی مانند گردو، باعث رشد بهتر و بیشتر ریشه نهال آن ها و سالم ماندن آن ها در طول رشد و در مسیر تبدیلشان به یک درخت کامل می شود.

یکی دیگر از تاثیرات  در رشد درختان گردو، افزایش مقاومت آن ها در برابر بیماری ها، سرما و گرمای هوا و تنش هایی است که در مواقع مختلف مخصوصا دورانی که درخت یک نهال می باشد است. همچنین رشد بهتر شاخه ها و برگ های گیاه و افزایش جوانه زنی و رشد بیشتر میوه آن بستگی به این عنصر مهم دارد.

کودهای پتاسیم

پتاسیم نیز یکی از عناصر بسیار مهم برای گیاهان است، مخصوصا آن جمله درختان و گیاهانی است که میوه و گل می دهند. کودهای حاوی این عنصر، بهترین کودها برای مقاومت درختان گردو در برابر سرما، گرما و خشکسالی است. پتاسیم باعث تولید بهتر و بیشتر سلولز و آنزیم های مناسب برای رشد بهتر درخت گردو است.

 درست است که به دلیل نقش زیادی که پتاسیم در رشد میوه و پر شدن بهتر آن دارد، بهتر است زمانی که میوه ها شروع به رشد می کنند به خاک اضافه شوند، اما این کودها را می توان از زمانی که درخت یک نهال است به خاک اضافه کرده تا کمبودهای خاک بر طرف شده و در زمان مناسب جوانه زنی درخت نیز بیشتر شود. همچنین  در انتقال قند و نشاسته در این درخت بسیار موثر است و تولید پروتوئین را نیز در گردو بالا می برد. به همین دلیل است که اضافه کردن آن به کودهای شیمیایی، باعث رشد بهتر محصول و بالا رفتن کیفیت آن ها و درشت شدنشان می شود.

 مشاوره باغبانی جهت تنظیم بهترین برنامه کودی برای درخت گردو

آنچه به نظر می رسد این است که نگهداری و پرورش یک درخت گردو بسیار کار سختی است و یک کشاورز یا باغدار باید تجربه و دانش کافی در این زمینه داشته باشد. اگر شما هم در طول کاشت این درخت احتیاج به مشاوره باغبانی داشتید یا به تازگی شروع به پرورش این درخت کرده اید، می توانید با مشاورین نهالستان ارغوان نهال در این مورد مشورت کنید. متخصصان این مرکز می توانند با پیشنهاد بهترین کودها برای رشد بهتر درخت گردو، میزان بهره وری محصولتان را بالا ببرند. همچنین می توانید برای خرید و مشاوره  انواع کود، سم و خاک می توانید با شماره های درج شده در سایت در زمان های مشخص تماس بگیرید.

به نقل از:

iwaponline.com

varadarajanps.me

دکمه بازگشت به بالا