نماینده عراقی: آمریکا عامل اصلی مشکلات عراق است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی، عدنان فیحان رئیس فراکسیون پارلمانی «الصادقون» امروز پنجشنبه به شدت از توطئه‌های آمریکا علیه عراق انتقاد کرد و گفت که این کشور عامل اصلی بدبختی و مشکلات عراق است.

فیحان با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: از مهمترین نیازهای مرحله کنونی، آگاهی اجتماعی و سیاسی ملت عراق در برابر افکار منحرف و رقابت سیاسی است که برخی از آن به عنوان وسیله‌ای برای بقای خود در [قدرت] استفاده می‌کنند. این افراد، از مشکلات مردم سوء استفاده می‌کنند».

وی با بیان اینکه این افراد با طرح اظهارات و افکار مسموم در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای برای ایجاد اختلاف و فتنه‌افروزی بین عراق و جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند، تصریح کرد: این افراد چشم خود را به روی اقدامات آمریکا و دنباله روان آن بسته اند. این افراد عامل اصلی مشکلات و درد و رنج عراق هستند.

این نماینده عراقی ضمن طرح این پرسش که مستشاران عراقی برای عراق چه کاری انجام داده‌اند و چه تغییری ایجاد کرده‌اند، ادامه داد: تجربه جنگ داعش بهترین دلیل و گواه است. پس از صرف میلیاردها دلار از داراییهای ملت، نیروهای مسلح ما در برابر تروریستها فروپاشید و دروغ آموزش [آنان توسط آمریکا] برملا شد. زمانی که از آنان (آمریکاییها) خواستیم که توافق راهبردی را اجرا کنند، برای ما شرط تعیین کردند.

 

فیحان با بیان اینکه ایران اما در آن زمان، انبارهای مهمات خود را به روی عراق باز کرد و تمامی امکانات خود را در اختیار این کشور قرار دارد، تصریح کرد: عراق با پول خود از ایران گاز می‌خرد تا سیستمهای برق خود را فعال نگه دارد، نه با پول آمریکا. ولی آنان عراق را تهدید می‌کنند که اگر بدهیهای خود را [به ایران] پرداخت کنند، عراق تحریم خواهد شد. 

موضوع کاهش صادرات گاز ایران به عراق در روزهای گذشته به دلیل مشکل بلوکه شدن مبالغ گازبها نزد بانک تجارت عراق و در نتیجه آن کاهش تولید برق این کشور در صدر اخبار قرار داشت. «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق شامگاه سه شنبه خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.

دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد که بغداد و تهران توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن صادرات گاز ایران به عراق در ازای دریافت نفت خام و سیاه عراق از سر گرفته می‌شود.

فیحان در پایان از مواضع حمایتی ایران از عراق، و مقام معظم رهبری قدردانی کرد و گفت: زمانی که انسان بصیرت و آگاهی خود را از دست بدهد، خواسته یا ناخواسته به ابزاری برای اجرای برنامه‌های دشمنان خود بدل خواهد شد.

محمد نوری العبد ربه، رئیس کمیته برق و انرژی پارلمان عراق هم به تازگی گفت: ما از دولت خواستیم از طریق وزارت خارجه خود و از طرق دیپلماتیک و تماس با آمریکا برای حل این مشکل تلاش کند، زیرا مبالغ پول متعلق به ایران در بانک وجود دارد و از همین رو مشکل از جانب عراق نیست. 

عضو پارلمان عراق تأکید کرد: همه می‌دانند که آمریکا تحریم‌هایی را علیه بسیاری از کشورها تحمیل می‌کند و مانع تعامل با آنان می‌‍‌‌شود که ایران از جمله این کشورهاست و ما اکنون از طریق دیپلماتیک تلاش می‌کنیم تا این مشکل را حل کنیم و به نتیجه رضایت بخشی برای همه برسیم.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا