عمومیمطالب کسب و کار

ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل ؟

ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل کدام درست است؟

تا به امروز بارها کلمه ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل را شنیده ایم اما به راستی کدام یک از این دو درست هستند و آیا با یکدیگر تفاوتی دارند یا نه؟.ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل به انواع دیوارها و سقف های پیش ساخته ای اطلاق می شود که از ترکیبات بسیار سبک تشکیل شده اند و استفاده از آنها باعث می شود وزن کلی سازه به طرز چشمگیری کاهش یابد. پانل ساندویچی یا ساندویچ پنل سازه هایی پیش ساخته و آماده هستند که به عنوان بهترین جایگزین برای مصالح سیمانی و آجری شناخته شده اند.

ساندویچ پانل یا پانل ساندویچی ساختاری منحصر به فرد دارد و متشکل از دو لایه ورق فلزی به همراه یک فوم عایق میانی می باشد.به منظور ساخت ساندویچ پانل از موادی مانند پشم سنگ، پشم شیشه و پلی استایرن استفاده می شود که البته هر کدام از این مواد برای ساخت ساندویچ پانل یا پانل ساندویچی مخصوص به کار میرود و انتخاب آن به سلیقه و درخواست مشتری بستگی دارد.

ساندویچ پنل یا ساندویچ پانل ها به منظور پوشاندن سقف و دیوار سازه هایی مانند سردخانه ها، سالن های ورزشی، بیمارستان ها، کارخانه ها، کانکس ها، انبارها و سوله ها قابل استفاده است و استفاده از این مصالح پیش ساخته برای ساخت سازه کانکس ساندویچ پانل علاوه بر اینکه از وزن نهایی سازه به میزان زیادی می کاهد بلکه موجب شده استحکام و دوام سازه به طرز فوق العاده ای افزایش پیدا کند.

ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل؟ کدم یک درست است؟

بسیاری از افراد که با این نوع از مصالح پیش ساخته آشنایی ندارند گمان می کنند ساندویچ پانل و ساندویچ پنل مصالحی پیش ساخته هستند که از نظر ظاهر و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند. دسته ی دیگری از افراد این نوع مصالح پیش ساخته را پانل ساندویچی یا پنل ساندویچی می نامند. در این مقاله قصد داریم به این سوال که آیا کلمه ساندویچ پانل درست است یا ساندویچ پنل بپردازیم. لذا در ادامه مقاله با ما در قفنوس کانکس همراه باشید.

معنی کلمات و ریشه ساندویچ پنل یا ساندویچ پانل

همانطور که در مقالات قبل ذکر شد ساندویچ پانل از یک فوم عایق میانی تشکیل شده است که توسط دو لایه ورق فلزی از جنس های گالوانیزه، آلوزینک، آلومینیوم پوشانده شده است. ساندویچ پانل بسته به اینکه برای ساخت آن از چه موادی ساخته شده است برای مکان های خاصی قابل استفاده است. به عنوان مثال ساندویچ پانل آلوزینک در مکانهایی با رطوبت بسیار بالا قابل استفاده است و این به این دلیل است که ورق آلوزینک نوعی ورق با دوام بسیار بالا است که به دلیل موادی که برای ساخت آن استفاده شده است میتوان در مکان های مرطوب از آن استفاده نمود و از پوسیدگی و خوردگی سازه به میزان زیادی جلوگیری می نماید.

پنل به چه معناست؟

واژه پنل در واقع از یک کلمه انگلیسی برگرفته شده است و با دریچه یا درگاه مترادف می باشد.

پانل به چه معناست؟

کلمه پانل یک سازه پیش ساخته بزرگ است و برای پوشاندن سقف یا دیوار سازه ها می توان از آنها استفاده نمود.در صورتی که بخواهیم دو کلمه پانل یا پنل را مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت واژه پانل تلفظ درست تری برای این نوع از سازه های پیش ساخته است و عملکرد و معنی این کلمه را به درستی نشان می دهد.

اشتباه در تلفظ و نوشتن کلمه به چه دلیل است؟

اشتباه در تلفظ این دو کلمه فقط مختص به مردم عادی نیست یعنی فقط مردمان عادی نیستند که اشتباهاتی در تلفظ این دو کلمه دارند بلکه شرکت هایی که وظیفه ی فروش و نصب ساندویچ پانل را بر عهده دارند، از کلمه پنل برای پانل های ساندویچی یا ساندویچ پانل استفاده می کنند.البته یکی از اشتباهاتی که در تلفظ کلمه پنل به جای پانل رخ می دهد به دلیل کلمه انگیسی این واژه است. واژه sandwich panel به معنی پانل خورشیدی است و شاید به این دلیل است که بسیاری از افراد به جای تلفط پانل از کلمه پنل استفاده می کنند.

پس یکی از دلایل اشتباه تلفظ کردن این واژه به دلیل شکل نوشتاری آن است چراکه بسیاری از افراد کلمه panel را به صورت پنل خوانده و به خواندن این کلمه به این شکل عادت کرده اند.در این میان عده ای کلمه panel را پانل تلفظ کرده و همین امر باعث شده افراد به این موضوع فکر کنند که آیا واژه پانل درست است یا پنل؟

متریال سازنده انواع ساندویچ پنل ها

همانطور که پیش تر اشاره کردیم ساندویچ پنل ها از مواد عایقی تشکیل شده اند .این مواد یا بهتر است بگوییم هسته درونی ساندویچ پنل ها از متریال های مختلفی می تواند ساخته شود. متریال بکار رفته در ساندویچ پنل حتما بایدعایق بوده و وزن سبکی داشته باشد. این هسته درونی  باید در برابر شکافی های وارده مقاومت بالایی داشته باشد. در نتیجه  برای هسته میانی ساندویچ پنل متریال های متعددی استفاده می شود که جنسشان نسبت به کاربردی که دارند متفاوت است. انواع جنس هسته درونی ساندویچ پنل هاعبارتند از :

ساندویچ پنل پلی یورتان

این نوع ساندویچ پنل از پرکاربرد پر استفاده ترین ساندویچ پنل ها محسوب می شود.چراکه دارای عایق بندی بسیار خوبی  دربرابر حرارت و صوت می باشد. پلی یورتان  در انواع ساندویچ پنل های سقفی ودیواری استفاده می شود. این ساندویچ پنل ضدآب و ضدرطوبت می باشد وباکتری ها و گیاهان به هیچ عنوان روی آن رشد نمی کنند.در نتیجه این نوع ساندویچ پنل برای محیط هایی که رطوبت بالایی دارند کاملا مناسب است.

ساندویچ پنل پلی استایرن

این نوع ساندویچ پنل قیمت پایین تری نسبت به سایرساندویچ پنل ها دارد.اما باید گفت که دارای عایق بندی قابل توجهی نیست. ساندویچ پنل  پلی استایرن برای ساخت و ساز هایی  که عایق بندی در آن ها اهمیت زیادی دارد توصیه نمی شود. اما از مزایای آن می توان به داشتن وزن سبک که موجب سهولت در اجرا می شود اشاره کرد.

ساندویچ پنل پشم سنگ

این نوع ساندیچ پنل نیز در برابر شعله  و آتش سوزی مقاومت بسیار بالایی دارد و ضد حرارت می باشد.

انواع ورقه های ساندویچ پنل

ساندویچ پنل ها دارای ورقه هایی در دو طرف می باشند که این ورقه ها نیز از انواع مختلفی از متریال ها ساخته شده اند که دارای کاربرد های متفاوتی می باشند.

ورق آلوزینک

در ساختن ورق آلوزینک از روی ، آلومینیوم،سیلیکون و گالوانیزه نورد شده استفاده شده است.این ورق انعطاف پذیری بالایی دارند وهمچنین رنگ زدن و جوش کاری اش بسیارآسان می باشد. این نوع ورق به علت عایق بندی خوب  و دوام زیادی که دارد بسیار پر کاربرد بوده و در انواع ساندویچ پنل های  دیواری برای کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. از ورق های آلوزینک اغلب در ساخت سردخانه ها ،کارگاه ها، تولیدی ها، سوله و ساختمان های مسکونی استفاده می شود.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه ازآغشته شدن آهن به فلز روی به دست می آید.وساندویچ پنل دارای ورق گالوانیزه به دلیل جنس فولادی که دارد از مقاومت خوردگی زیادی بهره می برد و به همین خاطر دارای کاربرد زیادی در صنایع مختلف  می باشد. ساندویچ پنل های گالوانیزه به صورت سقفی و دیواری تولید می شوند، از این ورق ها در ساخت قطعات و دیواره ها ی کارخانه ها، سقف شیروانی ساختمان ها، کانال های کولر ، و موارد دیگری استفاده می شوند.

ورق آلومینیومی

این نوع ساندویچ پنل ها دارای وزن بسیار پایینی بوده و قیمت مناسبی دارند. منعطف بودن ورق آلومینیوم موجب محبوبیت و کاربرد زیاد آن شده است. از دیگر ویژگی های این نوع ورق می توان به مقاومت بالا در برابر انواع آب و هوا ، خوردگی و زنگ زدگی  اشاره کرد.

نتیجه گیری

امروزه بسیاری از افراد فارغ از اینکه دو کلمه ساندویچ پنل با ساندویچ پانل متفاوت است از هر دو واژه ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل استفاده می کنند اما با ارزیابی لغت نامه و ریشه یابی کلمه به آسانی می توان دریافت که واژه sandwich panel پانل خورشیدی است و نه پنل خورشیدی. در هر صورت اگر قصد استفاده از ساندویچ پانل برای پوشش دهی سقف یا دیوار سازه های خود را دارید بهتر است در وهله ی اول از تلفظ دقیق ساندویچ پانل آگاه شوید.در غیر اینصورت ممکن است ساندویچ پانل با سازه های دیگری اشتباه گرفته شود.

دکمه بازگشت به بالا