عمومی

وزش شدید باد در استان سمنان / تاخت‌وتاز تندباد تا جمعه شب – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند که استان سمنان از امروز پنجشنبه میزبان تند باد خواهد بود. وزش باد شدید به خصوص در دامغان پیش بینی شده و اداره کل هواشناسی استان سمنان در این باره هشدار زرد رنگ را صادر کرده است.

ورود سامانه کم فشار بارشی علاوه بر وزش باد شدید در اقصی نقاط استان سمنان، رگبار پراکنده و رعد و برق را نیز به دنبال دارد. همانطور که هواشناسی استان سمنان نیز اعلام کرده احتمال وزش باد شدید و تند بادهای لحظه‌ای و گرد و خاک، برای امروز و فردا وجود دارد.

ضرورت اجتناب از سفر به ارتفاعات

رگبار پراکنده و رعد و برق به خصوص در نیمه شمالی و ارتفاعات استان سمنان تا شامگاه آدینه ادامه خواهد داشت لذا از مردم خواسته شده تا در تعطیلی پایان هفته به ارتفاعات سفر نکرده و در مصب رودخانه‌ها نیز اسکان موقت پیدا نکنند. در برخی نقاط به ویژه نواحی شمالی تا شامگاه جمعه شاهد رگبارهای شدید خواهیم بود.

وزش باد شدید سبب شده تا هواشناسی استان سمنان طی اطلاعیه‌ای از مردم بخواهد که حین تردد در محورها احتیاط و از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی پرهیز کنند همچنین به دلیل وزش باد شدید، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد از مردم و عابران پیاده می‌خواهیم تا از حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال عبور نکنند.

برای مرکز استان سمنان و روز پنجشنبه آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش شدید باد و گرد و خاک پیش بینی شده است. بیشینه و کمینه دمای هوای شهرستان سمنان ۲۶ و ۱۲ درجه بالای صفر است همچنین دمای هوای سمنان طی روزهای آتی تغییر چندانی نخواهد داشت.

دامغان و وزش شدید باد

برای دامغان نیز آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش شدید باد پیش بینی شده است. هنوز سامانه کم فشار بر دامغان مسلط نشده، سرعت وزش باد از ۲۰ کیلومتر در ساعت بیشتر شده است. به نظر می‌رسد طی امروز و فردا این شهرستان مرکز وزش تندبادهای استان سمنان باشد.

در شاهرود ابرها آسمان را فرا گرفته‌اند. سرعت باد ۱۴ کیلومتر بر ساعت برآورد شده و بیشینه و کمینه دمای هوای ۲۳ و ۱۱ درجه بالای صفر اعلام شده است از فردا بر شدت باد در این شهرستان افزوده خواهد شد. در میامی نیز شاهد وزش باد خواهیم بود بیشینه و کمینه دمای هوای این شرقی نشین دیار قومس برای امروز ۲۱ و شش درجه بالای صفر اعلام شده است.

در گرمسار و ایوان کی وزش باد و گرد و خاک پیش بینی شده است. نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که دمای هوای گرمسار طی امروز و فردا تقریباً بدون تغییر خواهد بود. بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان ۳۳ و ۱۵ درجه بالای صفر اعلام شده است.

مردم مراقب طبیعت باشند

پیش بینی هواشناسی نشان می‌دهد که در شهمیرزاد و مهدی شهر نیز از امروز افزایش ابر و وزش باد شدید را خواهیم داشت اما دمای هوا چندان افتی نخواهد کرد. آنطور که نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد سامانه کم فشاری که وارد استان سمنان شده تا اواخر وقت روز جمعه فعال است و با تغییر دادن فشار هوا در مناطق مختلف سبب وزش باد شدید و گرد و خاک می‌شود.

از مردم استان سمنان خواسته شده تا اگر در طبیعت حضور پیدا می‌کنند حتماً نسبت به خاموش کردن آتش و فقدان حتی یک شعله کوچک، اطمینان حاصل کنند چرا که ترکیب وزش باد شدید و یک شعله کوچک می‌تواند در طبیعت، فاجعه به بار بیاورد و آتش سوزی‌های گسترده‌ای را رقم بزند همچنین از مردم خواسته شده تا چادرهای مسافرتی برپا نکنند چرا که خطرهای خود را دارد.

در اطلاعیه هواشناسی در ارتباط با هشدار زرد همچنین آمده است: به علت افزایش دمای هوا احتمال آتش سوزی در مراتع و مناطق جنگلی وجود دارد از مردم می‌خواهیم تا از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی پرهیز یا از خاموش شدن آن پس از استفاده اطمینان حاصل کنند.

دکمه بازگشت به بالا