علمی و پزشکی

آخرین وضعیت تعیین تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۲ / بیمه‌ها تقویت شوند تا سهم جیب مردم ثابت بماند

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با انتقاد از عدم تعیین به موقع تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲، گفت: پیشنهادمان این است که هیات وزیران افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌ها را که مصوب شورای عالی بیمه سلامت است، مصوب کنند.

دکتر علی سالاری در گفت‌وگو با نازک نارنجی، درباره آخرین وضعیت تعیین تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲، گفت: پیشنهاد سازمان نظام پزشکی در شورای عالی بیمه سلامت، ۶۰ درصد افزایش گلوبال و کلی تعرفه‌ خدمات پزشکی بود. زیرا گزارشاتی داشتیم مبنی بر اینکه تورم بالای ۵۰ درصد بوده و این موضوع را مردم در حوزه‌های مختلف لمس کردند. حال باید توجه کرد که بخش فنی حوزه سلامت وسیله محور است و وسایل نیز به قیمت ارز وابسته‌اند که امسال هم ارز افزایش قیمت بالایی داشته است. در عین حال در زمینه اجاره‌بها و خرید مطب، افزایش هزینه داشتیم که این افزایش هزینه‌ها در حوزه سلامت بیش از متوسط تورم بوده است و بر همین اساس سازمان نظام پزشکی پیشنهاد افزایش گلوبال تعرفه‌های پزشکی به میزان ۶۰ درصد را ارائه داد.

موافقت شورای عالی بیمه سلامت با افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی

وی افزود: منتها این پیشنهاد در شورای عالی بیمه سلامت تعدیل شد و به افزایش ۴۰ درصدی رسید و اکثر بیمه‌ها هم افزایش گلوبال ۴۰ درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی را پذیرفتند. علی‌رغم اینکه بیمه‌ها خریدار خدمت هستند و سازمان نظام پزشکی فروشنده خدمات است و می‌توان گفت که ترکیب فروشنده خدمت نسبت به خریدار خدمت در شورای عالی بیمه یک به هشت بوده، اما حتی خریداران خدمت هم معترف بودند که افزایش کمتر از ۴۰ درصد تعرفه‌های پزشکی، باعث می‌شود که کمیت و کیفیت خدمات سلامت کاهش یابد.   

سالاری همچنین گفت: در نهایت پیشنهاد افزایش گلوبال ۴۰ درصدی تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه تصویب و در آبان ماه سال قبل به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد. در این بخش تخلفی اتفاق افتاد؛ اولا رقم تعرفه طبق قانون باید تا قبل از سال جدید اعلام شود. زیرا تمامی مراکز و مطب‌ها دارند با قیمت‌ها و هزینه‌های جدید کار می‌کنند. با حقوق پرسنلی، اجاره و … جدید کار می‌کنند، اما متاسفانه بیش از چهار ماه بحث تعیین افزایش تعرفه نگه داشته شده و از طرف دیگر شنیده‌ها حاکی از این است که سازمان برنامه و بودجه افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌ها را به ۳۰ درصد تقلیل داده و به هیات وزیران ارسال کرده است. چرا عدد اعلام شده از سوی ۹ سازمان و نهاد در شورای عالی بیمه را۱۰ درصد کم کرده و به هیات وزیران ارسال می‌کنند؟

سالاری تاکید کرد: دولت وظیفه دارد به عنوان اساسی‌ترین و پایه‌ترین حقوق شهروندی، سلامت مردم را تامین و نگرانی‌ها را در حوزه سلامت رفع کند. بر این اساس پیشنهاد ما این است که سهم سلامت از تولید ناخالص ملی، سهم هر ایرانی را از درآمد کلی کشور در بخش سلامت افزایش داده، بیمه‌ها را تقویت کرده و پرداختی بیمه‌ها را به ارائه دهندگان خدمات سلامت بهتر کنند تا پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت ثابت بماند.

انتقاد سازمان نظام پزشکی به افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی

وی با بیان اینکه افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها غیرمنطقی بوده و سازمان نظام پزشکی قطعا نسبت به آن منتقد است، گفت: امیدواریم دولت برای این موضوع چاره‌جویی کرده چون می‌تواند منجر به افزایش تورم پنهان در حوزه سلامت شود، در عین حال باید به فوریت در زمینه تعرفه‌های پزشکی تصمیم‌گیری کرد؛ چراکه در حال حاضر همکاران ما دارند به نرخ سال ۱۴۰۱، ارائه خدمت می‌کنند که واقعا دشوار است و بعد از آن هم آشفتگی نرخ‌گذاری و هرج و مرج رخ داده و در نهایت باعث می‌شود که وحدت رویه و نظم این حوزه از بین برود. بنابراین پیشنهاد ما این است که هیات وزیران همان ۴۰ درصد مصوب شورای عالی بیمه سلامت را مصوب کنند. 

سالاری گفت: اگر افزایش مناسب و بر اساس واقعیت را برای تعرفه‌های پزشکی در نظر نگیرند، انگیزه‌ها کم می‌شود. در حال حاضر می‌پرسیم که چرا مهاجرت پزشکان زیاد شده، چرا صندلی‌های تخصص و فوق‌تخصص خالی مانده است و … همین موارد علت این اتفاقات است. در عین حال عدم افزایش مناسب تعرفه‌های پزشکی منجر به افزایش تورم پنهان در این حوزه می‌شود. به عنوان مثال وقتی به پزشکی بابت عمل جراحی آپاندیس در بیمارستان دولتی ۲۰۰ هزار تومان داده می‌شود، ممکن است که این چنین ارقامی باعث بی‌انگیزگی پزشک برای ارایه خدمت شود، دیر به محل کار آید و به موقع سر عمل حاضر نشود یا اینکه پول زیرمیزی بگیرد و پرداخت‌ها به طرق دیگر انجام شود. بنابراین اراده و انگیزه ارائه خدمت از بین می‌رود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا