اقتصادیعمومیمطالب کسب و کار

الگوهای برگشتی پرایس اکشن

پرایس اکشن چیست؟

به نقل از وب سایت حسینی پرایس اکشن یک نوع روش تحلیل تکنیکال است که اصول اصلی آن بررسی حرکت قیمت در واحد زمان است. پرایس اکشن را می‌توان یکی از معروف‌ترین روش‌های تحلیلی در ایران دانست؛ زیرا این نوع تحلیل نسبت به دیگر روش‌های تحلیل تکنیکال سریع‌تر به شما سیگنال ورود و خروج را خواهد داد. در این مقاله قصد نداریم در مورد تحلیل پرایس اکشن صحبت کنیم؛ اما اگر هنوز با این سبک تحلیل آشنا نشده‌اید، می‌توانید مقاله را مطالعه کنید.

الگو‌های پرایس اکشن چیست؟

در مورد پرایس اکشن کمی صحبت کردیم و متوجه شدیم که در این تحلیل به دنبال بررسی رفتار قیمت در واحد زمان هستیم؛ اما گاهی اوقات اشکال یا الگوهایی در پرایس اکشن شکل می‌گیرند که تحلیل‌گران معتقدند، این الگو باعث یک واکنش خاص در بازار خواهد شد.

باید تاکید کنم که در تحلیل تکنیکال، تحلیل‌گران معتقدند که قیمت رفتاری تکرارشونده دارد و این موضوع باعث شده برخی از معامله‌گران به بررسی چارت پترن‌ها (Chart Patterns) روی آورند، پس می‌توان گفت که تحلیل‌گران به‌واسطه رفتار تکرارشونده قیمت، الگوهایی را به وجود آوردند که به آن‌ها الگوهای پرایس اکشن می‌گویند.

انواع الگوهای پرایس اکشن

الگوهای پرایس اکشن با توجه به حرکتشان نسبت به روند قبلی، به دو نوع الگوهای پرایس اکشن ادامه‌دهنده و الگوهای پرایس اکشن برگشتی، دسته‌بندی می‌شوند.

  • الگوهای پرایس اکشن ادامه‌دهنده (Continuation patterns): به الگوهای پرایس اکشنی که پس از آن قیمت به روند قبلی خود باز می‌گردد، الگوهای ادامه‌دهنده می‌گویند.
  • الگوهای پرایس اکشن برگشتی (Reversal patterns): به الگوهایی که پس از آن بازار روند خود را تغییر می‌دهد، الگوهای برگشتی می‌گویند.

به‌صورت خلاصه به انواع الگوهای پرایس اکشن پرداختیم، حال وقت آن رسیده که به معرفی معروف‌ترین الگوهای پرایس اکشن و تفسیر آن‌ها بپردازیم.

الگوی مثلث صعودی (Ascending Triangle Pattern)

الگوی مثلث صعودی، یک الگو ادامه‌دهنده محسوب می‌شود. این الگو در یک روند صعودی شکل می‌گیرد و در آن قیمت پس از یک رشد وارد یک مثلث می‌شود که در این مثلت قله‌ها در یک خط افقی و دره‌ها بالاتر نسبت به هم تشکیل می‌شوند.

 نکات ممی که در این الگو پرایس اکشن باید به آن توجه داشته باشید، به شرح زیر است:

  • در این الگو کلاسیک باید منتظر شکسته‌شدن مقاومت به شکل معتبر بود.
  • در پولبک و با مشاهده تضعیف کندل‌ها وارد معامله شوید.
  • یکی از اهداف قیمتی در این الگو به‌اندازه ضلع عمودی مثلث خواهد بود (در تصویر با خط چین مشخص شده).
  • امکان شکسته‌شدن خط روند در این الگو و کاهش قیمت نیز وجود دارد، پس حتما منتظر شکسته‌شدن یکی از نواحی باشید و پس از آن وارد معامله شوید.

تفسیر الگو مثلث صعودی: این الگوی پرایس اکشنی در اصل یک واکنش منطقی به خط روند و شکسته‌شدن مقاومت است، برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید.

 همان‌طور که در تصویر بالا هم مشخص‌شده، الگو مثلث صعودی که یک الگوی پرایس اکشن و ادامه‌دهنده است، در اصل نوعی خاص از واکنش به نواحی حمایت و مقاومت است که در آن قله‌ها توانایی شکست را در چند تلاش اول ندارند؛ اما به‌واسطه تشکیل شدن دره‌های بالاتر نسبت به هم می‌توان متوجه شد که تمایل کلی قیمت به ادامه روند صعودی است و قیمت پس از شکست مقاومت خود به روند قبلی ادامه می‌دهد.

الگو مثلث نزولی (Descending Triangle Pattern)

این الگو دقیقا معکوس الگو مثلث صعودی است؛ اما در این الگو پرایس اکشن باید منتظر شکسته‌شدن حمایت و ادامه روند نزولی بود.

 لازم به ذکر است که این الگو مانند الگو مثلث صعودی ممکن است که با شکست خط روند، الگو باطل (Fail) شود، به همین دلیل باید منتظر شکست صحیح و پولبک به حمایت شکسته شده باشیم.

تفسیر الگو مثلث نزولی: الگو مثلث نزولی نیز یک واکنش به ناحیه حمایتی است، در این الگو سطح حمایت به دلیل فشار فروش شکسته شده و قیمت به روند نزولی خود ادامه داده است.

 الگو پرچم صعودی

الگو پرچم صعودی یکی دیگر از الگوهای ادامه‌دهنده است که به‌واسطه نوع شکل‌گیری آن به سه نوع ریز تقسیم می‌شود.

  • الگو پرچم (Flag): در این الگوی کلاسیک قیمت در داخل یک کانال قرار گرفته و پس از شکسته‌شدن این کانال در جهت شکسته‌ شدن حرکت می‌کند.
  • الگو پرچم سه گوش (Pennant): یک الگو کلاسیک است که در آن قیمت بین دو خط نزولی قرار گرفته است که شیب خط بالایی کمتر از خط پایینی است.
  • الگو کنج نزولی (Falling Wedge): یک الگو پرایس اکشنی یا الگو کلاسیک است که در آن قیمت بین دو خط نزولی قرار گرفته است که شیب خط بالایی کمی بیشتر از خط پایینی است.

احتمالا کمی گیج شده باشید؛ اما نگران نباشید کافی است که برای درک این سه الگو پرچم به تصویر زیر نگاهی داشته باشید.

 در مورد الگوهای پرچم باید به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • احتمال شکسته‌شدن الگو پرچم صعودی در جهت روند قبلی بیشتر است؛ اما این موضوع به معنی آن نیست که الگو پرچم صعودی از پایین نمی‌شکند، پس برای واردشدن به معامله باید منتظر شکسته‌شدن الگو پرچم بود و پس از آن وارد معامله شد.
  • پس از شکست پرچم منتظر یک پولبک به ناحیه شکسته شده باشید و پس از آن وارد معامله شوید.
  • اگر الگو‌های پرچم صعودی به سمت بالا بشکنند، می‌توان انتظار داشت که قیمت به‌اندازه میله پرچم حرکت کند، این میزان حرکت در تصویر با خط چین مشخص شده است.

تفسیر الگو پرچم: تفسیر الگوهای پرایس اکشن شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، به همین دلیل در این بخش فقط به تفسیر الگوی کنج نزولی می‌پردازیم.

 همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص شده است، پس از یک روند صعودی قیمت وارد یک روند نزولی کوتاه مدت شده است، این روند نزولی یک اصلاح قیمت برای روند صعودی قبلی است و همان‌طور که قابل مشاهده است، دره‌ها در حال نزدیک‌شدن به یکدیگر هستند که نشان از عدم توانایی کاهش بیشتر قیمت توسط فروشندگان دارد، حال قیمت خط روند نزولی خود را می‌شکند (خط رسم شده از دو قله متوالی)، پس می‌توان انتظار داشت که قیمت وارد یک روند صعودی یا خنثی شود. اگر روند بخواهد صعودی شود اولین هدف قیمت سقف روند قبلی و دومین هدف عدد ۱ در فیبو اکستنشن است که برابر طول حرکت قبلی یا همان اندازه میله‌ی پرچم است.

الگو پرچم نزولی

الگو پرچم نزولی مانند الگو پرچم صعودی است با این تفاوت که این الگوی پرایس اکشن در یک روند نزولی تشکیل شده و پس از یک اصلاح قیمت باعث ادامه روند نزولی می‌شوند.

 الگوها پرچم نزولی نیز به‌واسطه شکل ظاهرشان به سه نوع تقسیم‌بندی می‌شوند، اما به دلیل تشابه با الگوهای پرچم صعودی از توضیحات اضافه خودداری می‌کنیم.

تفسیر الگو پرچم نزولی: در الگوی پرچم صعودی به تفسیر کنج نزولی پرداختیم، به همین دلیل در این بخش برای آشنایی با نوع دیگر الگو پرچم به بررسی و تفسیر Pennant یا همان پرچم سه گوش خواهیم پرداخت.

 در یک روند نزولی قیمت کمی اصلاح می‌کند و وارد یک پرچم سه گوش می‌شود که در تحلیل پرایس اکشن نشان از عدم تصمیم‌گیری بازار برای ادامه حرکت نزولی یا برگشت قیمت دارد، حال قیمت این پرچم سه گوش را به سمت پایین می‌شکند که نشان از فشار فروش و آماده‌شدن قیمت برای ادامه روند نزولی است.

الگو سر و شانه  بالا (Head and Shoulder Top)

الگو سر و شانه بالا یکی از معروف‌ترین الگوهای پرایس اکشن است که یک الگوی برگشتی محسوب می‌شود و در انتهای یک روند صعودی تشکیل خواهد شد. این پترن از سه قله پیاپی تشکیل شده و دارای سه بخش است.

دکمه بازگشت به بالا