عمومیمطالب کسب و کار

راهنمای خرید سانترال و نکاتی که قبل از خرید ان باید بدانید

دانستن اینکه سیستم سانترال چیست می تواند برای هر نوع کسب و کاری برای ارائه خدمات بهتر و صرفه جویی در هزینه مفید باشد. با کمک یک سیستم سانترال، سازماندهی و مدیریت یک سازمان یا انجام تجارت با مشتریان بسیار آسانتر و سریعتر است. برای بررسی اثربخشی و اهمیت این سیستم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سانترال چیست ؟

سانترال یک شبکه تلفن داخلی در یک شرکت یا سازمان ایجاد می کند که از طریق آن می توانید چندین خط زمینی را به تعداد زیادی خط داخلی تبدیل کنید و به این ترتیب چندین اپراتور با چندین خط تلفن در شرکت داشته باشید. به عنوان مثال اگر در شرکت یا سازمان خود سه خط تلفن دارید می توانید 8 خط داخلی با دستگاه سوئیچینگ 3 تا 8 داشته باشید و در واقع به این ترتیب 8 نفر به طور همزمان می توانند از طریق این سه خط ترانک پاسخگوی مشتریان باشند. به طور طبیعی راندمان کار را افزایش می دهد.

همچنین می‌توانید ویژگی‌ ها و سطوح دسترسی بسیار خوب و محدودیت ‌های بسیار جالبی را روی خطوط داخلی مربوطه تنظیم کنید، مانند عدم اجازه تماس‌ های تلفنی رمزگذاری شده یا مسدود کردن تماس‌ ها برای کارمندان خاص. در واقع یک سانترال یک مرکز ارتباط داخلی برای مرکز مربوطه ایجاد می کند. همین امر باعث شده تا بسیاری از شرکت ها و سازمان ها از این دستگاه بسیار کارآمد استفاده کنند.

انواع سانترال ؟

معیار طبقه بندی این سیستم ها ظرفیت بارگذاری خط و کارایی آنها می باشد.

1-سیستم سانترال براساس ظرفیت

-سیستم کم ظرفیت

یک سیستم سانترال با ظرفیت کم، همانطور که از نام آن پیداست، خطوط تلفن کمتری تحت کنترل دارد. معمولاً سیستم های کم ظرفیت در هنگام خرید از 6 خط شهری و 16 خط داخلی پشتیبانی می کنند که به موجب آن با ارتقای دستگاه تعداد خطوط تحت کنترل به 8 خط شهری و 24 خط داخلی افزایش می یابد.

-سیستم پر ظرفیت.

یک سیستم سانترال با ظرفیت بالا، بر خلاف همتای کم ظرفیت خود، می تواند 8 تا 640 خط اصلی و 16 تا 960 خط داخلی را پشتیبانی کند. سانترال پاناسونیک در مدل های مختلف از هر دو نوع کم ظرفیت و پر ظرفیت مدل های فراوانی را تولید و روانه بازار کرده است .

2- سیستم سانترال براساس کارایی

– تحت شبکه:

تلفن ها را می توان به یک سیستم سانترال متصل کرد که از طریق یک آدرس IP ارتباط برقرار می کند.

– خارج شبکه:

تلفن هایی که به سیستم سانترال خارج ازشبکه متصل هستند، قابلیت پشتیبانی از سه خط تلفن خطوط هیبریدی، خطوط داخلی آنالوگ و دیجیتال را دارند.

قابلیت های شبکه سانترال:

یکی از مهمترین ویژگی های اضافه شده به سیستم سانترال امکان مدیریت دقیق خطوط داخلی و شهری بدون کنترل انسانی است.

    در این سیستم ارتباط بین خطوط داخلی بسیار راحت تر از قبل است.

    هر گروه یک محدودیت زمانی برای ارتباط بین خطوط شهری اعمال کرد.

    ارتباط با تلفن های گویا بسیار ساده و راحت از طریق سیستم های سانترال انجام می شود.

    همچنین قابلیت ارتقاء محتوا با استفاده از کارت به این سیستم ها اضافه شده است.

    در سیستم های مرکزی هزینه های ارتباطی بسیار کاهش می یابد که بسیار مهم است.

مزایای استفاده از شبکه سانترال:

1-کارمندان مختلف شرکت از نقاط مختلف می توانند به صورت رایگان و آسان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

2-اگر خط مشغول است، تماس گیرنده می تواند پشت خط منتظر بماند.

3-امکان انتقال مشترکین به اپراتورهای مربوطه وجود دارد.

4-این سیستم ها دارای یک منشی تلفنی خودکار یا تلفن گویا هستند که بسیاری از کارها را آسان می کند و باعث صرفه جویی در وقت کارمندان می شود.

5-از نظر سخت افزاری بهینه و از نظر هزینه به صرفه است.

6- در  سیستم تلفن سانترال هر فرد دارای یک شماره داخلی است که نیازی به خط تلفن ندارد و به راحتی می تواند با سایر کارکنان ارتباط برقرار کند و در نتیجه از حجم زیاد رفت و آمدها و بی نظمی های درون شرکتی کاسته شود.

در واقع تابلو یک مرکز کوچک مخابراتی است که در اختیار گروه قرار می گیرد. به هر کارمندی که تلفن مرکزی دارد یک کد داده می شود و اگر تماس گیرنده بخواهد با یکی از کارمندان صحبت کند، کارمندان می توانند با شماره گیری کدی که مختص آن کارمند است، تماس را به تلفن خود منتقل کنند.

این تلفن ها قابلیت ایجاد منشی تلفنی، محدود کردن تماس، بلوک شماره صفر و شهر و … را دارند که این مرکز می تواند بدون نیاز به نیروی انسانی تماس گیرنده را به داخلی هدایت کند و فرد با شماره گیری داخلی به فرد مورد نظر دسترسی داشته باشد.

دلایل قیمت های متغیر در سیستم سانترال

سیستم های سانترال مانند سایر دستگاه ها با توجه به ویژگی های مثبت یا منفی که دارند با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند.

برخی از ویژگی هایی که باعث تغییر قیمت در سیستم های مختلف می شود به شرح زیر است:

–    امکان نمایش شماره تماس گیرنده در دستگاه های تلفن سانترال

–    امکان ارتباط با سیستم گویا در زمان استراحت و عدم حضور در سایت

–    امکان برقراری ارتباط با گوشی های مختلف. برخی از سیستم های مرکزی فقط می توانند با سیستم هایی با همان برند ارتباط برقرار کنند که باعث کاهش هزینه دستگاه می شود.

–    امکان برقراری ارتباط با خطوط تلفن مختلف. امکان ارتباط با هر یک از خطوط دیجیتال داخلی، خطوط شهری SIP و خطوط آنالوگ قیمت سیستم را تغییر می دهد.

–    امکان دریافت گزارش تماس روی قیمت و همچنین سایر موارد ذکر شده تاثیر خواهد داشت.

نحوه کار سانترال

ارتباط تلفنی همچنان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی بین گروه های تجاری و مشتریان است. یک مرکز سانترال با دریافت خطوط شهری و تقسیم آنها به چندین خط داخلی، این ارتباط را یکپارچه و تنظیم می کند. با راه اندازی مرکز تماس کلیه کارکنان به خطوط شهری مجموعه دسترسی خواهند داشت. از طرفی مدیران به راحتی می توانند تمامی ارتباطات تلفنی را مدیریت و کنترل کنند. دستگاه سانترال به عنوان قطعه اصلی در مرکز تماس استفاده می شود. از آنجایی که کلیه خطوط داخلی مجتمع از این دستگاه حذف شده و در دسترس کارکنان و بخش های مختلف مجتمع می باشد. بنابراین می توان گفت که سانترال یک شبکه ارتباطی یکپارچه را در اختیار شرکت ها، ادارات و سازمان ها قرار می دهد.

خرید دستگاه سانترال مناسب برای یک کسب و کار

با پاسخ به سوالات زیر شما می‌توانید بهترین سانترال را برای خود انتخاب کنید

چند خط شهری دارید؟

چند خروجی می خواهید؟

شناسه تماس گیرنده برای شما مهم است و می خواهید تعداد افرادی که تماس می گیرند را بدانید؟

آیا اپراتور می خواهید

نوع خط مخابراتی شما چیست؟

آیا پرینت مکالمات خود را می خواهید؟

در پایان با پاسخ به هر یک از سوالات زیر میتوانید دستگاه سانترال مناسب برای کسب و کار خود را خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با همکاران ما در تماس باشید.

کلام آخر:

ما در این مقاله ابتدا به تعریف سیستم سانترال و انواع آن پرداختیم. سپس در مورد مزایای استفاده از سیستم های سانترال و دلایل داشتن قیمت های مختلف در بازار بطور اجمالی پرداخته و در انتها نحوه کار سیستم سانترال راهنمای خرید دستگاه سانترال برای کسب و کار را بررسی کردیم.

منبع : ارتباط سازان رهنما

دکمه بازگشت به بالا