اجتماعیمطالب کسب و کار

از علل رایج کم شدن لایک اینستاگرام کدام است؟

شادوبن چیست ؟

شادوبن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما عمده دلیلش این است که از هشتگ ها به درستی استفاده نکرده اید.

  • استفاده بیش از حد از هشتگ
  • استفاده تکراری از هشتگ ها
  • استفاده از هشتگ های غیر مرتبط با پست
  • استفاده از هشتگ های دیگران برای تقلب یا هایجک کردن
  • استفاده از هشتگ زبان های دیگر به صورت غیر اصولی
  • ریپورت شدن روی بعضی از هشتگ ها

اما از کجا بفهمم که دچار جریمه شادوبن شده ام؟ آیا بخاطر Buy instagram likes است؟ ساده ترین راه این است که اگر از صفحه تجاری اینستاگرام استفاده می کنید بعد از گذشت حدودا ۱۲ ساعت از گذاشتن پست، سراغ قسمت insight همان پست بروید و ببینید چند نفر از طریق هشتگ وارد صفحه شما شده اند، اگر این عدد صفر است مطمئن باشید که شادوبن شده اید. البته یک نکته نیز وجود دارد و ممکن است شما در بعضی از هشتگ ها دچار شادوبن شده باشید.

شما در صورتی به اطلاعات آماری (قسمت insight) یک پست دسترسی دارید که صفحه اینستاگرام خود را Business Page یا تجاری کرده اید. تجاری کردن صفحه کاملا رایگان است و به راحتی با اتصال به یک Page فیس بوک که ایجاد کرده اید می توانید این کار را انجام دهید. در خصوص تجاری کردن یا بیزنس کردن صفحه اینستاگرام من مطلبی نمی نویسم چون با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید آموزش های این کار را پیدا کنید.

کم شدن تعداد لایک و بازدید پست در اینستاگرام

اما چه کارهایی باعث می شود که بازدید پست های شما کم بشود ؟ بطور خلاصه به سرتیترهای آن ها اشاره می کنم.

  • استفاده بی رویه و بی حساب و کتاب از هشتگ ها
  • گذاشتن محتوای تکراری
  • نداشتن دانش کافی درباره نسبت ابعاد تصویر Aspect Ratio
  • ساعات پست گذاری
  • پست گذاشتن بی رویه و با تعداد بالا
  • از کار افتادن ربات ها توسط الگوریتم های هوشمند اینستاگرام
  • استفاده نکردن از تمام امکانات اینستاگرام مثل استوری، لایو و IGTV اینستا
  • عدم توجه به رفتارهای مخاطب تان در دایرکت یا کامنت ها
  • محبوب نبودن تصاویر یا ویدئوهایی که به اشتراک میگذارید
  • تغییر دادن username و اسم صفحه
  • پاک کردن تعداد زیادی از پست های قبلی
  • تغییر شماره تلفن و ایمیل ریکاوری در قسمت Edit profile
  • شادوبن شدن
  • و البته بعضی موارد مثل افزایش تولید محتوا و ازدیاد کاربر در سال جدید

این ها کلیاتی بودند که می توان به عنوان مهم ترین دلایل کم شدن بازدید پست ها از آن ها اسم بُرد. اما به صورت تک به تک به این موارد بپردازیم. اگر از اینستاگرام برای کسب و کار خود استفاده می کنید و نیاز به تولید محتوای جذاب و دایمی دارید از صفحه و یا از قسمت و برای اطلاع از تعرفه ها، صفحه را مشاهده کنید.

هشتگ زدن در اینستاگرام حساب و کتاب دارد

فکر نکنید که هر چقدر هشتگ بیشتر بزنید افراد بیشتری پست شما را می بینند. من یک مطلب جامع در خصوص نوشته ام که پیشنهاد می کنم اون رو بخونید.

هشتگ در یک جمله باعث میشه مطلب شما در اون دسته بندی ها قرار بگیره، هر هشتگ را یک دسته بندی مهم در نظر بگیرید. استفاده زیاد از هشتگ به نوعی باعث میشه ارزش اون متن پایین بیاد و در رتبه های پایین تری در صفحه هشتگ دیده بشه و شانس دیده شدن پست شما کم میشه. البته نوع محتوایی که تولید کردید (عکس یا ویدئو) و رتبه اون پست در میزان محبوبیت سنجی اینستاگرام تاثیر بسیار بالایی در رتبه هشتگ شما داره و همه این ها در صورتی هست که شما هشتگ مرتبط استفاده کرده باشید.

اگر از هشتگ های غیر مرتبط استفاده کرده باشید، اینستاگرام با بررسی متن و ارتباط متن با هشتگ ها و همینطور بررسی سایر پست های قبلی صفحه و هشتگ هایی که قبلا استفاده کردید متوجه تقلب شما میشه و صفحه تان را در معرض جریمه شادوبن قرار دادید.

محتوای تکراری باعث کمتر لایک شدن پست می شود

خیلی ساده است، من هر بار که می بینم یکی از دوستانم یا حتی شرکت های تجاری که در اینستاگرام فالو کرده ام از پست های تکراری و تکراری و تکراری استفاده می کنند به راحتی و سرعت از روی آن پست رد می شود و هیچ واکنشی نشان نمی دهم. چرا که قبلا آن پست را دیده ام و شاید برای غش و ضعف هم کرده باشم.

این مساله در اخلاق و رفتارمان هم دیده می شود، فرض کنید دوست شما در یک گفتگوی حضوری یک داستان را چند بار برایتان تعریف کند! یا مثلا در تعریف کردن، آن داستان را مدام کِش بدهد و این باعث می شود که علاقه شما نسبت به آن کم شود.

اگر محصول شما در اینستاگرام هنوز نفروخته است، مجددا عکس قبلی را بصورت تکراری پست نکنید، سعی کنید عکس یا ویدئوی جدید با شکل و شمایل جدیدتری از آن تهیه کنید.

نسبت ابعاد تصویر در پست چه اهمیتی دارد ؟

تقریبا می شود گفت که کمتر کسی به نسبت ابعاد تصویر اهمیت می دهد با وجود اینکه یک مساله به شدت مهم است!

بهترین نسبت ابعاد تصویر برای اینستاگرام

نسبت ابعاد تصویر یک موضوع تقریبا تخصصی است اما رعایت کردن آن کار سختی نیست، به عنوان مثال در تصویر بالا دو عدد ۱۶:۹ و همینطور ۱:۱ را می بینید. در تصاویر و ویدئوهایی که شما در اینستاگرام هر روز می بینید معمولا یکی از این دو نسبت رعایت شده است. حال اینکه تولید کننده محتوا از این ابعاد اطلاع داشته باشد یا نداشته باشد.

واضح است که تصویر سمت چپ با نسبت ابعاد تصویر ۱:۱ که یک تصویر مربع شکل است، فضای بیشتری از صفحه نمایش گوشی موبایل را اشغال کرده و به همین خاطر تصاویر بزرگتری را می توان روی آن نشان داد و این باعث می شود کاربر احساس بهتری نسبت به تصویر سمت چپ پیدا کند و ارتباط بهتری با آن برقرار کند و طبعا آن پست احتمال گرفتن لایک بیشتری خواهد داشت.

اگر به پست هایی که به قسمت ذره بین اینستاگرام یا اکسپلور رسیده باشند دقت کنید می بینید بیشتر ویدئوهایی که به اکسپلور رسیده اند دارای چنین نسبت ابعادی هستند بنابراین می توان گفت که تولید کردن پست با این نسبت ابعاد تصویر (۱:۱) به کمک می کند.

بهترین ساعت پست گذاشتن در اینستاگرام

ساعت پست گذاشتن در اینستاگرام اهمیت دارد اما معجزه نمی‎کند! بهترین ساعات پست گذاشتن در اینستاگرام زمان شلوغی و اوج ترافیک اینستاگرام است اما در عین حال همین ساعات هم می تواند به ساعات مرگ یک پست و دیده نشدن پست در اینستاگرام تبدیل شود، چگونه؟! به این دلیل که در همین ساعات اوج تعداد پست گذاری ها زیاد می شود و چند اتفاق می افتد:

  1. باعث می شود پست شما بین پست های سایر دنبال شوندگان کاربر هدف شما گم شود.
  2. تعداد زیاد پست در بعضی ساعت ها باعث خسته کردن کاربران می شود و به سرعت از روی تعدادی از پست ها به صورت رندوم رد می شوند.
  3. به علت پست گذاری کاربران و صفحات اینستاگرامی قوی تر، پست شما احتمال رشد سریع برای رسیدن به قسمت های بالای اکسپلور و همینطور تاپ ترند هشتگ ها را از دست خواهد داد.

خب این یک بُعد از این مساله است و من قصد نداشتم که بگویم ساعات اوج ترافیک و شلوغی اینستاگرام برای پست گذاشتن خوب نیست، این مورد را با آزمون و خطا بسنجید.

در عین حال بعضی ساعات بسیار خلوت اینستاگرام مثل ساعت های ۳ تا ۷ صبح هم می تواند ساعت های خوبی برای پست گذاشتن باشد. چرا که بعضی افراد شب زنده دار کاری به جز اینستاگرام گردی ندارند و منتظر هستند یکی از فالوئینگ هایشان پست بگذارد و اگر شما پست جذابی تولید کرده باشید شانس زیادی دارید که اگر مثلا صد نفر در آن ساعت (از بین فالوئرها شما) بیدار هستند، همه آن افراد ببینید و لایک بیشتری از بین این صد نفر نسبت به روز بگیرید. این مساله باعث می شود میزان Engagement آن پست شما بالا برود.

بیش از حد پُست نگذارید! مسابقه که نیست…

متاسفانه بعضی شرکت ها یا افراد چند روز فعالیت نمی کنند و زمانی که به اینستاگرام سر می‎زنند می خواهند تمام این مدت را جبران کنند و در یک روز و شاید در یک ساعت چندین و چند پست و استوری می گذارند و بدتر از آن اینکه این پست ها خیلی شبیه به هم هستند.

پست گذاشتن زیاد، کمکی به فروش بیشتر یا علاقه مند شدن مردم به صفحه شما نمی‎کند بلکه با این کار روی اعصاب مخاطب‎تان راه خواهید رفت. مردم دوست دارند پست های جذاب و متنوع ببینند و درحال حاضر بیشتر از اینکه تایملاین یا صفحه پست های دوستان خودشان را ببینند به سراغ قسمت اکسپلور یا ذره بین یا همان سرچ اینستاگرام می‎روند چون در آن قسمت تمام پست هایی که دیده می شود غالبا پست های محبوب و جذابی هستند.

به عنوان مثال اگر شما یک برند تجاری هستید سعی کنید روزانه بین ۱ تا ۲ پست بگذارید. البته این یک مساله کلی نیست و اگر شما محصولات زیاد و متنوعی دارید ممکن است لازم باشد روزانه ۱۰ پست هم بگذارید و این بستگی به نیاز مخاطب شما دارد.

ربات های اینستاگرام از کار افتاده اند !

البته این خبر خوبی هست حتی به قیمت کمتر لایک خوردن پست ها، چون لایک و کامنت های فیک و تقلبی به هیچ دردی نمی خوردند و زیر پست ها را بی اندازه کثیف و شلوغ کرده بودند.

زمانی که شما با یک هشتگ خاص پست می گذاشتید، اگر آن هشتگ در لیست اهداف یک ربات بود سریع شما را پیدا می کرد و پست شما را لایک و همینطور برایتان کامنت می گذاشت که به لطف الگوریتم های جدید اینستاگرام، ربات ها از کار افتاده اند یا به درستی مثل قبل کار نمی کنند، خب کمی لایک پست ها و صفحات کم شده اما در این مورد ارزشش را دارد چون از شدت آلودگی فضای اینستاگرام در ابعاد قابل توجهی کم شده است.

از استوری، لایو اینستاگرام و همینطور IGTV استفاده کنید

مثل این می‎ماند که سر سفره مهمانی نشسته اید و فقط  یکی از غذاهای مختلفی که زحمت زیادی برایش کشیده شده است را بخورید، قطعا صاحب خانه ناراحت خواهد شد و احتمالا اصرار هم می کند که از فلان غذا و فلان دسر هم میل کنید. همین اتفاق در اینستاگرام می افتد، امکانات زیادی مثل لایو، استوری و تلویزیون IGTV در کنار امکان پست گذاشتن وجود دارد و شما احتمالا از آن استفاده نمی کنید یا تمایلی به استفاده مستمر از آن ندارید.

و قانون نانوشته و غیر رسمی “امکانات جدید اپلیکیشن ما را استفاده و محبوب کنید” را جدی بگیرید.

البته این یک قانون و قائده نانوشته است که در مورد بسیاری از شبکه های اجتماعی هوشمند صدق می کند که شما هر چه از ابزارهای مختلف آن پلتفرم در راستای انتشار پست هایتان استفاده می کنید، تاثیر مثبتی روی گسترش و ترند شدن پست ها در بخش های همگانی مثل هشتگ ها و اکسپلور دارد.

تغییر دادن یوزرنیم و ایمیل اینستاگرام

اگر شما یک صفحه تجاری یا حتی صفحه شخصی محبوب بصورت Public و با فالوئر بالا دارید، تغییر یوزرنیم و ایمیل و همینطور تغییر محتوای تخصصی صفحه مثل یک خود کشی برای پیج شما می‎ماند!

با این کار این پالس را به اینستاگرام می‎دهید که این صفحه احتمالا به فروش رفته است چرا که با تغییر ایمیل و شماره تلفن گو اینکه مالک این صفحه عوض شده و با تغییر یوزرنیم صفحه حتی اگر توسط خود شما نیز اتفاق افتاده باشد به اینستاگرام می‎گویید که شکل و محتوای صفحه نیز قرار است عوض شود، پس شما در رقابت با اینستاگرام برای کسب درآمد قرار گرفته اید.

هدف اینستاگرام از تشکیل چنین پلتفرم گسترده ای کسب درآمد است و توقع دارد که شرکت ها برای داشتن فالوئر بیشتر اقدام به خرید تبلیغات اسپانسری یا همان تبلیغ رسمی اینستاگرام بکنند و اگر متوجه شود یک صفحه با فالوئر بالا تغییر ماهیت داده، این احتمال را می دهد که این پیج بین دو نفر خرید و فروش شده است، پس عملا خواهید دید که پس از تغییراتی که انجام داده‎اید دیگر پست هایتان مثل قبل دیده نمی شود و لایک نمی‎خورد.

البته اگر واقعا صفحه شما نیاز به تغییر یوزرنیم یا ایمیل و شماره تلفن دارد این کار را با احتیاط و به درستی انجام دهید ولی سعی کنید پست های قبلی را پاک نکنید و قائدتا پست هایی که در آینده می‎گذارید باید محتوایِ شبیه به مطالب قبلی و هشتگ هایتان نیز باید در همان خانواده هشتگ‎ها باشد.

شرکت ها چه بلایی سر اینستاگرام درآوردند؟!

به دلیل مقبولیت زیاد اینستاگرام بین مردم، شرکت های تجاری نیز علاقه زیادی به اینستاگرام نشان دادند و سعی می کنند به هر روش ممکن تبلیغات خود را به سیل انبوه جمعیت در اینستاگرام برسانند، به همین خاطر تبلیغات غیر رسمی و آزارنده در اینستاگرام زیاد شده است و همین باعث شده تا میزان لایک و بازدید پست ها در اینستاگرام شود. چرا که خیلی ها با دیدن پست های تبلیغاتی تمایلی به لایک کردن آنها ندارند و این به مرور زمان باعث تبدیل شدن به یک عادت در رفتار کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام می شود.

منابع :

goread.io

famoid.com

دکمه بازگشت به بالا