علمی و پزشکی

شلغم قاتل یبوست است

به گزارش شفاف، منصور رضایی، دکترای تغذیه و رژیم غذایی در گفت و گو با رادیو سلامت با بیان این که سبزیجات در علم تغذیه جایگاه خاصی دارد که متاسفانه در عامه مردم اغراق گویی‌ها در این زمینه وجود دارد، گفت: این را بگویم که شغلم مفید است و در این باره شک نکنید. در فصل زمستان، تمایل بدن انسان، به خوراکی‌های چرب زیاد است و افراد تحرک زیادی هم ندارند از این رو، همین امر موجب می‌شود اواخر اسفند ماه افراد، دچار چاقی می‌شوند.

وی ادامه داد: از این رو، در فصل زمستان مصرف سبزیجات همچون شلغم، گل کلم و هویج  خوب است، زیرا که خواص زیادی دارند. به طور مثال، شلغم نشاسته هم ندارد و خود شلغم، قاتل یبوست است. 

این دکترای تغذیه و رژیم غذایی ادامه داد: همچنین، بوی شلغم باعث می‌شود تا خشکی هوای زمستان گرفته شود. همان طور که می‌دانید، هوای خشک برای ریه خوب نیست و شلغم قاتل بیماری‌های تنفسی است. سرفه‌های افرادی که مشکلات تنفسی دارند با شلغم کمتر می‌شود. فواید دیگری هم شلغم دارد که بعد‌ها در طول تاریخ کشف خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: نفخ دستگاه گوارش، به خاطر کربوهیدرات است که توصیه می‌شود افراد شلغم را خوب بجون و خوب بپزن و همچنین در کنار شلغم، از سبزیجات معطر مثل نعناع، ترخون و … که نفخ شلغم را می‌گیرد و خودشان هم خیلی مفید هستند، استفاده کنند. حبوبات هم باید قبل از مصرف خیسانده شوند تا ارزش غذایی آن‌ها بیش‌تر شود و نفخ شان کمتر گردد.

رضایی در پاسخ به این پرسش که شلغم برای تیرویید بد است؟، گفت: بله، کلم، ترب، سویا، گردو، شلغم، هنگامی که خام مصرف شوند، مشکلی ایجاد می‌کنند؛ اما اگر پخته شود، احتمال بدتر کردن تیرویید را فراهم نمی‌کند.

وی در پایان با بیان انیکه شلغم فشار را بالا نمی‌برد مگر آنکه نمک بیش از حد به آن زده باشند، اظهار کرد: شلغم، یک سبزی بسیار مفید برای دیابتی هاست؛ اما نه به خاطر انسولین بلکه به خاطر فیبر و ویتامین ها؛ شلغم خام، ضد سرطان است؛ اما برای نفخ و تیرویید خوب نیست.

دکمه بازگشت به بالا