عمومی

نجات جان انسان‌ها با اینترنت

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۶ ریشتر جنوب کشور ترکیه را لرزاند. این مهمترین خبر دیروز تمام رسانه های جهان بود. تصاویر منتشر شده از کهرمان مارش، آدانا و شانلی اورفا تصاویری آخر الزمانی بود. خانه هایی که هنگام وقوع زلزله دچار ریزش شده بودند و آپارتمان هایی که در زلزله‌های بعدی مقابل چشم ساکنین فرو می ریختند. 

بنا بر اعلام دولت ترکیه تاکنون ۳ هزار نفر کشته شدند و بیش از ۱۵ هزار نفر مجروح و امداد رسانی همچنان ادامه دارد. 

اما یکسری فیلم ها و ویدیوها از حواشی این اتفاق تلخ منتشر شده که با باور ما زمین تا آسمان فرق دارد. آن هم اینکه بسیاری از افرادی که زیر آوارها مانده‌اند، با انتشار یکسری استوری و توئیتهایی از مکان محبوس شده خود، به نیروهای امداد کمک می کنند تا راحت تر آنها را پیدا کنند و نجات دهند. 

همچنین اپلیکیشنی در ترکیه به نام AFAD طراحی شده که به تمام ارگان ها وصل و در شرایط اضطرار می توان به وسیله آن به نزدکیترین نیروی امداد اطلاع داد. این اپلیکیشن با ضعیفترین اینترنت هم کار می کند و می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

حال شما تصور کنید این زلزله خدایی ناکرده در تهران و یا یکی از شهرهای ایران رخ می داد. اول اینکه چه اتفاقی می افتد از تصورات ما خارج است اما در همین لحظه که هیچ حادثه غیر مترقبه ای رخ نداده، وضعیت دسترسی به اینترنت برای مردم بسیار مشکل است و آنها به سختی می توانند با دنیای مجازی ارتباط برقرار کنند. حال اگر زبانم لال اتفاقی رخ دهد، اولین چیزی که قطع خواهد شد اینترنت است.

همین دو هفته پیش بود که به خاطر برگزاری کنکور دو روز اینترنتها را قطع کردند و دیدیم شهر به چه حالت فلج گونه ای در آمده بود. 

این روزها بیشتر از قبل نشان می دهد که دنیا با تکنولوژی پیش می رود و این پیشرفت علم چقدر می تواند در زندگی انسان و نجات آنها موثر باشد.

۳۵۳۵

دکمه بازگشت به بالا