عمومی

شکستگی شبکه توزبع آب در دهدشت/ زخم کهنه ای که زمین لرزه باز کرد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، شکستگی های سریالی دهدشت معضلی است که سالهاست شهر دهدشت را با چالش روبرو کرده و سالانه درگیر ترمیم این لوله های از مدار خارج شده است.

برای قسمتی از شبکه توزیع آب شهرستان کهگیلویه بعد از صدها بار شکستگی و حفر کانال و پیگیری رسانه ها بالاخره آب و فاضلاب استان با تخصیص ده میلیارد اعتبار کار تعویض بخشی از این لوله ها در خیابان پارک جنگلی را شروع کرد.

اما در جدیدترین شکستگی های این شهر در اثر زمین لرزه ۴ ریشتری که کانون اصلی آن با شهر دهدشت حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشت شبکه توزیع آب در ۱۶ نقطه از انشعاب ها دچار شکستگی شده است. قطعاً اگر شهر دهدشت در فصل تابستان با تکانه شدیدتری روبرو شود، با بحران شدید بی آبی روبرو خواهد شد.

زخم کهنه ای که زلزله نمایان کرد

زخم کهنه ای که زمین لرزه باز کرده، به معظلی برای شهروندان تبدیل شده است.

در همین راستا فرماندار کهگیلویه در بازدید شبانه از این شکستگی ها در گفتگو با خبرنگار آنلاین افزود: از مجموع ۱۰۰ درصد شبکه توزیع آب در شهرستان، ۵۲ درصد لوله های آزبست سیمانی و بی کیفیت است که عمر آنها بعضاً بیش از ۴۰ سال است.

سید عبدالعزیز موسوی با اشاره به ۲۰۰ کیلومتر لوله انشعاب آب در شهر دهدشت، تصریح کرد: ۱۴۵ کیلومتر از لوله ها آزبست و فلزی بی کیفیت است که از رده خارج شده اند.

وی با ابراز نگرانی از ترکیدکی لوله های شهر دهدشت در ۱۶ نقطه از این انشعاب ها گفت: اگر زمانی با زمین لرزه و یا پس لرزه ای شدیدتر روبرو شویم، شهرستان دچار بحران جدی خواهد شد.

موسوی شکستگی در فصل گرما را بسیار ناخوشایند دانست و ابراز داشت: در حالی که در آستانه سال نو و همچنین دهه فجر هستیم، باید حفاری ها جمع شوند، اما مجبور شدیم بسیاری از خیابان های اصلی شهر را بخاطر این شکستگی ها حفاری کنیم.

وی عنوان کرد: این حجم از حفاری ها علاوه بر خطراتی که در این وقت از شب برای مردم و خودروها دارد، چهره بسیار زشتی در آستانه عید نوروز به شهر خواهند داد.

شکستگی شبکه توزبع آب در دهدشت/ زخم کهنه ای که زمین لرزه باز کرد

فرماندار کهگیلویه با اشاره به شرایط کاری و حقوق و مزایای کارگران بیان کرد: کارگران در این موقع از شب و سرمای طاقت فرسا از شب گذشته تا به حال در گل و لای بدنبال پیدا کردن محل های شکستگی و ترمیم آنها هستند.

موسوی با استمداد از استاندار و مسئولین استانی گفت: متولیان با درخواست اعتبار از وزارت کشور این شبکه توزیع را نوسازی کنند.

فرماندار کهگیلویه با اشاره به پیگیری ها و دلسوزی های استاندار کهگیلویه و بویر احمد در بحث اقدام به تعویض و اصلاح شبکه های آب بیش از صدها روستا با اعتبار بالای صدها میلیارد تومان، افزود: قبل از چالش وبحران در کهگیلویه برای تعویض شبکه آب شرب شهرستان تدبیری اساسی نیز اندیشیده شود.

شکستگی در ۱۶ نقطه

رئیس آب و فاضلاب دهدشت نیز در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: لوله های آزبست شبکه توزیع آب دهدشت در اثر زمین لرزه دیروز در چهار نقطه از همین مکان شکسته شده است.

قلندر حبیبی تعداد شکستگی های اطلاع رسانی شده در دهدشت را ۱۶ نقطه عنوان کرد و گفت: شکستگی ها از لوله ۳ اینچ تا ۲۱ اینچ هستند.

حبیبی با بیان اینکه لوله های آزبست با قدمت بالا هستند، گفت: این لوله ها از مدار خارج شده و هیچ کارخانه ای این لوله ها را تولید نمی کنند و اتصالات بوسیله کلمپ است که هر کلمپی با قیمت ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریداری می شود.

رئیس آب و فاضلاب دهدشت با تقدیر از فرماندار کهگیلویه، هلال احمر و کارکنان زحمتکش آب و فاضلاب شهرستان، گفت: امیدوارم که مسئولین استانی و شهرستانی با تخصیص اعتبار برای تعویض لوله های آزبست از نگرانی مردم کهگیلویه برای قطعی آب در تابستان و زمستان بکاهند.

دکمه بازگشت به بالا