علمی و پزشکی

راه‌اندازی خطوط وزوز در اروپا! | نیاز فوری به افزایش جمعیت این حشرات

از هر سه گونه زنبور عسل، پروانه و مگس گلزار، در حال حاضر یکی در اتحادیه اروپا ناپدید می‌شود و مسئولان اتحادیه می‌گویند نیازی فوری وجود دارد که این روند تا سال ۲۰۳۰ معکوس شود.

طبق توافق جدیدی که روز گذشته اعلام شد، زنبورها می‌توانند از پرواز ایمن در سراسر اروپا از طریق «خطوط وزوز» برخوردار شوند. ایجاد شبکه‌ای از کریدورهای زیست محیطی، یکی از اقدامات تازه در توافق جدید برای گرده‌افشان‌ها در کمیسیون اروپا است.

این توافق، با انگیزه هدف گرفتن دشمنان اصلی این حشرات یعنی آفت‌کش‌ها، آلودگی‌ها، گونه‌های مهاجم بیگانه، تغییر کاربری زمین و تغییرات آب و هوایی تهیه شده است.

ویرجینیوس سینکویچیوس، کمیسر اتحادیه اروپا برای محیط زیست، اقیانوس‌ها و شیلات، در این باره می‌گوید: «امور کوچک می‌توانند تغییرات بزرگی را در دنیای ما ایجاد کنند. در مورد گرده‌افشان‌ها، این حشرات کوچک آینده طبیعت و امنیت غذایی درازمدت ما را مشخص خواهند کرد.»

او اضافه کرد: «ما به اقدامات فوری و هدفمند برای نجات گرده‌افشان‌ها نیاز داریم چرا که آن‌ها برای اکوسیستم، جوامع و اقتصاد ما ارزشمند هستند.»

زنبورها ستون فقرات اکوسیستم‌های پر رونق هستند. بدون تلاش آن‌ها برای بارور کردن گل‌ها، بسیاری از گونه‌های گیاهی رو به کاهش خواهند گذاشت و در نهایت ناپدید خواهند شد. در این چرخه فقط زنبورهای عسل و پروانه‌های محبوب حضور ندارند؛ زنبورهای عادی، سوسک‌ها، مگس‌ها و مورچه‌ها نیز بخشی کلیدی از این فرآیند حیاتی محسوب می‌شوند.

از آنجا که حدود ۸۰ درصد گیاهان زراعی و گلدار وحشی به گرده‌افشانی حشرات وابسته هستند، کمیسیون اروپا از دست رفتن آنها را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای طبیعت اتحادیه و رفاه انسان و امنیت غذایی درنظر می‌گیرد. چرا که نبود آن‌ها، تولیدات کشاورزی درازمدت را به خطر می‌اندازد.

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا