اقتصادی

هر یک درصد صرفه‌جویی، سه درصد تخفیف!

بی ثباتی تولید و مصرف گاز، وزارت نفت را مجبور به اجرای طرح های مدیریت مصرف کرده است که در این راستا برای مصرف خوب پاداش نیز تعریف شده است که طبق اعلام وزیر نفت، هر یک از مشترکان گاز یک درصد دارند. کاهش مصرف، 3 درصد تخفیف در هزینه های مصرف. بنزین دریافت کردند.

به گزارش نازک نارنجی، در حال حاضر مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری 60 میلیون مترمکعب در روز معادل 2 دور پارس جنوبی نسبت به پارسال افزایش یافته است و روز جمعه علیرغم تعطیلی، 766 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی افزایش یافته است. گاز طبیعی مصرفی کشور که رقم بالایی است، از این میزان 592 میلیون مترمکعب در بخش خانگی و تجاری، 90 میلیون مترمکعب در صنایع غیر عمده و صنایع بزرگ و 84 میلیون مترمکعب برق مصرف می‌شود. گیاهان

میزان گاز مصرفی در بخش خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 20 میلیون متر مکعب در حالی که کل گاز انتقالی به خطوط سراسری با احتساب استفاده از بخش‌های مختلف، سوخت جایگاه‌ها و صادرات 848 میلیون مترمکعب بوده است.

200 میلیون متر مکعب نترازی در میدان گازی

با توجه به تامین و تولید گاز در فصل سرد سال حدود 200 میلیون مترمکعب نارضایتی در میدان گاز است. همانطور که وزیر نفت در ساعت 1400 اعلام کرد، این کمبود حدود 240 میلیون متر مکعب است و به دلیل مسائلی که پیش آمده، از ترکمنستان گاز وارد نمی کنیم. همچنین در ابتدای کار دولت سیزدهم حدود 4000 تانکر از چرخه حمل تانکرهای سوخت نیروگاهی حذف شد. سال گذشته در ابتدای فعالیت وزارت نفت دولت جدید توانستیم با تعمیر و تامین تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه ها، خطوط انتقال گاز به بالاترین میزان تولید دست یابیم.محاسبه گاز به این صورت است که حدود 705 برای اولین بار میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی به دست آمد. سال گذشته با افزایش تولید گاز، حدود 25 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه شد. در زمینه تقاضا نیز مدیریت و بهینه سازی را در دستور کار قرار دادیم، موضوع 19 نیز تصویب شد و موضوع تعرفه مشترکان پرمصرف نیز در دولت تصویب و اجرا شد.

برنامه ها و طرح های ویژه وزارت نفت برای بهینه سازی مصرف انرژی

وی با بیان اینکه روزانه حدود 630 میلیون مترمکعب گاز در بخش های خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می شود، گفت: به نظر ما بخشی از این مقدار به خوبی مصرف نمی شود و این در حالی است که وجود دارد. قوانین خوب در این زمینه امیدواریم با طرح ها و برنامه ها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی وزارت نفت و همچنین اخذ موافقت دولت و شورای اسلامی، انگیزه مضاعفی برای سرمایه گذاران و مشترکان طرح ها برای بهینه سازی مصرف سوخت ایجاد شود.

اوجی برنامه وزارت نفت را برای مشترکانی که مصرف خوبی دارند بازگو کرد و گفت: هر یک از مشتریان میدان گاز باید یک درصد از مصرف خود بکاهند. سه درصد تخفیف با هزینه مصرف گاز دریافت کردند که قصد داریم این مبلغ تخفیف را در پایان ماه به حساب مشترکان گاز واریز کنیم.

امسال برای مشترکانی که در محدوده الگوی مصرف قرار دارند که 60 تا 70 درصد مشترکین را شامل می شود، وجود ندارد. افزایش قیمت به طور نامحسوس افزایش قیمت بنزین فقط برای صاحبان پرمصرف هایی دیده می شود که سقف الگوی مصرف را رعایت نمی کنند. بر اساس مصوبه دولت، سه سطح اول مصرف در تمامی اقلیم ها بدون تغییر باقی می ماند و این مایه دلگرمی مشترکان مصرف کننده گاز در حد معمولی است.

پله های چهارم تا ششم نسبت به دوره قبل 30 درصد، پله های هفتم تا دهم 50 درصد و پله های یازدهم و دوازدهم که بسیار پرطرفدار هستند با قیمت قطعی 5 تا 6 هزار تومان محاسبه می شوند. گاز رایگان برای مشترکان کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به دلیل افزایش قیمت برای مشترکان پرمصرف و مشترکانی که 80 درصد بیشتر از مصرف پارسال از گام ششم یعنی مدت مشابه سال گذشته مصرف می کنند. 80 درصد بیشتر از مصرف آنها تعرفه محاسبه شده برای آنها دو پله بالاتر خواهد بود.

برنامه ریزی برای تولید 1.5 میلیارد متر مکعب گاز در روز در 8 سال آینده

در حوزه گاز با وجود اینکه تولیدکننده بزرگی هستیم، باید تولید گاز را با توجه به نیاز کشور افزایش دهیم. برای این منظور باید در هشت سال آینده 80 میلیارد دلار در میدان گازی سرمایه گذاری شود تا تولید گاز از رکورد کنونی یک میلیارد متر مکعب به آستانه 1.5 میلیارد متر مکعب در روز افزایش یابد. برای این منظور باید سرمایه های داخلی و خارجی را به سمت جلو هدایت کرد. به عنوان مثال امروزه سرمایه گذاری های زیادی به دارایی های بزرگ اقتصادی واگذار می شود و پیش بینی می شود در پنج سال آینده با افزایش تولید گاز مواجه باشیم. در حال حاضر 100 میلیارد دلار قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی در نظر گرفته شده و 40 میلیارد دلار نیز در بخش خارجی تفاهم نامه منعقد شده است که بیش از 5 میلیارد دلار آن منعقد شده است.

اما در شرایط فعلی چاره ای جز مدیریت مصرف وجود ندارد، مشترکان باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند روزهای سرد را بدون مشکل پشت سر بگذارند و سپس به فکر توسعه طرح ها و افزایش تولید گاز باشند. D تمام شد 200 پروژه صنعت مهم و اساسی گاز کشور اجرا می شود که پس از عبور از ناهماهنگی فعلی می توان به آن توجه بیشتری کرد.

پایان Xiaam

دکمه بازگشت به بالا