علمی و پزشکی

معرفی مهم‌ترین کشفیات پزشکی سال ۲۰۲۲

علم عموماً فرآیندی جزئی است که از طریق انباشت تدریجی دانش به کندی پیشرفت می کند. این امر به ویژه در دنیای علم پزشکی مشهود است، زیرا یافته های تحقیقاتی کوچک و هدفمند می تواند منجر به درمان های جدید و تغییر دهنده زندگی شود.

مشاهده پیشرفت های پزشکی اغلب به اندازه تلاش برای دیدن جنگل از میان درختان دشوار است، اما اگر کمی عمیق تر نگاه کنیم و 12 ماه گذشته را بررسی کنیم، به راحتی قابل مشاهده است. مشخص می شود که پیشرفت های قابل توجهی در جهان حاصل شده است. علوم پزشکی برخی از این پیشرفت ها آکادمیک هستند، مانند نقشه برداری از کل ژنوم انسان، و برخی دیگر، مانند واکسن های سرطان مبتنی بر RNA پیام رسان که به آزمایشات انسانی پیشرفته رسیده اند، نتیجه سال ها کار و تلاش هستند. همه این نتایج لحظات مهمی هستند که آینده پزشکی را رقم خواهند زد.

داستان همه گیری بزرگ/ تکامل همگرا Omicron

معرفی مهم ترین اکتشافات پزشکی سال 2022

برای بسیاری از مردم، سومین سال همه‌گیری کرونا نشان‌دهنده بازگشت به نوعی عادی‌بودن پس از موج بزرگ سویه Omicron ویروس کرونا در آغاز سال 2022 است. با این حال، ما تصمیم نگرفته‌ایم چه زمانی این همه‌گیری تمام می‌شود، زیرا بستگی به آن دارد. روی ویروس در 12 ماه گذشته شاهد افزایش تعداد بستری‌ها و مرگ‌ومیرها بوده‌ایم زیرا ویروس کرونا همچنان میلیون‌ها نفر را برای بار دوم، سوم یا چهارم آلوده می‌کند.

شاید مهم‌ترین داستان همه‌گیری 2022، نحوه تقسیم ویروس کرونا به زیرگروه‌های مختلف باشد که همگی با جهش یکسانی داشتند. روند درک وقوع این پدیده و معنای آن برای آینده اپیدمی، داستان عجیبی است و زمانی آغاز شد که گروهی از محققان متوجه الگوهای عجیبی در مدفوع شدند.

عفونت ویروسی باعث ام اس می شود

معرفی مهم ترین اکتشافات پزشکی سال 2022

برای دهه‌ها، محققان گمان می‌کردند که بیماری عصبی ام‌اس می‌تواند ناشی از یک عفونت ویروسی باشد، اما یک مطالعه منحصر به فرد بر روی 10 میلیون پرسنل ارتش ایالات متحده در یک دوره 20 ساله قانع‌کننده‌ترین شواهد را در مورد علت و معلول ارائه کرد. این تحقیق نشان می دهد که عفونت با “ویروس اپشتین بار” (EBV) اساساً با ایجاد ام اس مرتبط است.

یافته های این تحقیق به این معنی نیست که عفونت با ویروس اپشتین بار تنها عامل بیماری ام اس است، بلکه نشان می دهد که ممکن است عوامل ژنتیکی یا محیطی متعددی وجود داشته باشد که فرد را مستعد ابتلا به این بیماری کند که نورولوژیک است، اما به نظر می رسد که عفونت ویروس اپشتین بار ممکن است یک عامل حیاتی باشد، به این معنی که واکسن علیه این ویروس ممکن است در وهله اول از پیشرفت ام اس جلوگیری کند.

تلاشی جهانی برای درک اولین توالی کامل ژنوم انسان

معرفی مهم ترین اکتشافات پزشکی سال 2022

پروژه ژنوم انسان برای چندین دهه اجرا شده است و معروف است که اولین پیش نویس خود را در سال 2000 و یک ژنوم کامل را در سال 2003 منتشر کرد، اما این نسخه فقط شامل مناطقی می شود که حدود 92٪ از کل ژنوم را تشکیل می دهند. اکنون، با بیش از دو دهه کار و پیشرفت در فناوری پزشکی، سرانجام کل ژنوم انسان با حدود سه میلیارد پایه بدون یک شکاف توالی یابی شده است.

در میان دیگر اخبار تحقیقات ژنتیکی در سال 2022، یکی از بزرگترین و طولانی ترین تحقیقات در جهان سرانجام نتایج 20 سال کار را منتشر کرد. همه 12000 نوع ژنتیکی که بر قد انسان تأثیر می گذارند پس از بررسی DNA پنج میلیون نفر منتشر شدند.

نتایج جالب آزمایش واکسن سرطان پوست

معرفی مهم ترین اکتشافات پزشکی سال 2022

پس از موفقیت باورنکردنی واکسن‌های Covid-19 مبتنی بر RNA (mRNA) در سال 2020، تحقیقات روی این فناوری به سرعت در حال تکامل است تا پتانسیل آن برای درمان سرطان را کشف کند. به نظر می رسد که ملانوما اولین هدف اصلی سرطان برای این فناوری است و دو شرکت بزرگ BioNTech و Moderna در مراحل پایانی آزمایشات انسانی هستند.

نتایج مرحله دوم کارآزمایی پیشرفته‌ترین نگاه را به اثربخشی واکسن پیام‌رسان سرطان تا به امروز ارائه می‌کند. این داده های چشمگیر نشان می دهد که افزودن درمان مبتنی بر پیام رسان RNAi به ایمونوتراپی مرسوم، نتایج بیمار را تا 44 درصد بهبود می بخشد.

ثبت فعالیت های رویایی در مغز انسان در حال مرگ

معرفی مهم ترین اکتشافات پزشکی سال 2022

در حالی که پزشکان امواج مغزی یک مرد 87 ساله مبتلا به صرع را با استفاده از نوار مغزی زیر نظر داشتند و مراقب تشنج بودند، بیمار ناگهان دچار حمله قلبی شد و جان باخت. این باعث شد که محققان 15 دقیقه فعالیت مغز را در زمان مرگ ثبت کنند.

آنها 30 ثانیه پس از توقف ضربان قلب را بررسی کردند و متوجه افزایش فعالیت امواج مغزی به نام نوسانات گاما شدند. این امواج در فرآیندهایی مانند رویاپردازی، مدیتیشن و بازیابی حافظه نقش دارند و نمایی اجمالی از آنچه ممکن است فرد در لحظات پایانی خود تجربه کند ارائه می کنند.

تبدیل پیوند مدفوع به پزشکی رسمی

معرفی مهم ترین اکتشافات پزشکی سال 2022

اداره کالاهای درمانی استرالیا (TGA) اولین درمان پیوند مدفوع در جهان را تایید کرده است که برای هدف قرار دادن عفونت های باکتریایی جدی طراحی شده است. این تاییدیه به شرکت بیوتکنولوژی BiomeBank رسید تا یک محصول درمانی مبتنی بر میکروبیوم به نام BIOMICTRA ارائه کند. این محصول به طور خاص فقط برای درمان عفونت های ناشی از باکتری Clostridium difficile (C. diff) تایید شده است.

مدت کوتاهی پس از اعطای این تاییدیه در استرالیا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیز تاییدیه مشابهی را اعطا کرد. این آژانس درمان پیوند مدفوع Ferring Pharmaceuticals را که برای هدف قرار دادن همان نوع عفونت ایجاد شده است، برای استفاده در ایالات متحده تأیید کرده است.

اولین پیوند قلب خوک به انسان در جهان

معرفی مهم ترین اکتشافات پزشکی سال 2022

دریافت کننده پیوند قلب مردی 57 ساله به نام دیوید بنت بود که از بیماری قلبی درمان نشده رنج می برد. به عنوان آخرین راه حل، درمان تجربی پیوند قلب خوک به انسان به بنت پیشنهاد شد که در شرایط مناسبی برای پیوند قلب معمولی نبود.

بنت تقریباً دو ماه با قلب خوک زنده ماند، اما در نهایت بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. محققان همچنان در حال بررسی چگونگی مرگ بنت هستند، زیرا تحقیقات اولیه هیچ نشانه سنتی از رد عضو را نشان نداد.

ژن درمانی های جدید در حال تبدیل شدن به گران ترین داروها هستند

معرفی مهم ترین اکتشافات پزشکی سال 2022

12 ماه گذشته رژه تاییدیه های گران قیمت ژن درمانی بوده است. ابتدا یک روش ژن درمانی با هدف درمان یک بیماری خونی نادر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد و با قیمت 2.8 میلیون دلار وارد بازار شد. سپس ژن درمانی دیگری با هدف هموفیلی به بازار آمد و 3.5 میلیون دلار هزینه داشت.

هزینه این روش های ژن درمانی به مراقبت های بهداشتی مادام العمر بستگی دارد. شرکت‌های داروسازی ادعا می‌کنند که این روش‌ها در نهایت ارزان‌تر از درمان‌هایی هستند که برای چندین دهه صدها هزار دلار در سال هزینه دارند. با این حال، سوالاتی در مورد نحوه پرداخت این پرداخت‌های هنگفت توسط بیمه‌گران سلامت و اینکه آیا این ژن‌درمانی‌های چند میلیون دلاری برای افراد ثروتمند باقی می‌مانند، همچنان باقی است.

برداشتن بینی باعث بیماری آلزایمر نمی شود

معرفی مهم ترین اکتشافات پزشکی سال 2022

شاید مهم ترین اخبار پزشکی سال، بررسی انحصاری بحث برانگیزترین تحقیقات در سال 2022 باشد. پس از گزارش های تحقیقاتی مبنی بر اینکه برداشتن بینی می تواند باعث بیماری آلزایمر شود، نیواطلس با چندین متخصص مغز و اعصاب صحبت کرد تا در مورد این تحقیقات به ظاهر پیشگامانه مطلع شود.

در پایان، معلوم می‌شود که حال همه ما خوب است و برداشتن بینی‌مان ممکن است ربطی به شروع زوال عقل نداشته باشد، اما این داستان نمونه‌ای کامل از این است که چگونه اخبار علمی هیاهویی می‌توانند گمانه‌زنی‌های اثبات نشده را برانگیزند.

منبع: نیواطلس

دکمه بازگشت به بالا