علمی و پزشکی

استارتاپ‌ها برای کاهش دمای زمین دست به دامن فضا شدند

استارت آپ Make Sunsets ادعا می کند که بالن های خود را با انتشار ذرات بازتابنده به جو پرتاب می کند. گوگرد در استراتوسفر می تواند دمای زمین را کاهش دهد. اگرچه این شرکت ادعا می کند که اقدام آنها بشردوستانه و برای جلب توجه به موضوع گرمایش جهانی ضروری است، اما منتقدان دستکاری خودسرانه جو را محکوم کرده اند.

به گزارش MIT Technology Review، Startup غروب را بساز او با این اقدام سعی دارد آب و هوای جهان را تغییر دهد و بخشی از نور خورشید را به فضا بازگرداند. این فرآیند همان چیزی است که به طور طبیعی در هنگام فوران آتشفشان های بزرگ رخ می دهد و در تئوری از آن جلوگیری می کند. گرم کردن دمای سیاره بیشتر است.

پراکندگی ذرات گوگرد در استراتوسفر از نظر فنی دشوار نیست، اما دانشمندان حتی در مقیاس کوچک نیز تمایلی به انجام این کار ندارند. چون نمی دانند دستکاری عمدی جو چه تاثیری دارد و چقدر خطرناک است.

این استارت آپ ادعا می کند دو بادکنک اول او در آوریل 2022 خود را با چند گرم دی اکسید گوگرد از مکزیک به استراتوسفر فرستاد. با این حال، مشخص نیست که چه اتفاقی برای بالون ها افتاده و این ذرات چه تأثیری بر جو دارند.

استارت آپ ها برای کاهش دمای زمین به فضا می روند

کاهش دمای زمین از طریق این روش می تواند خطرناک باشد

لوک آیزمن، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Make Sunsets، می گوید تلاش او هم کارآفرینانه و هم تا حدودی بحث برانگیز است. با این حال، آیسمن امیدوار است که با این کار بتواند بحث در مورد تغییرات آب و هوایی را بازگرداند و برای مداخلات لازم برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت برنامه ریزی کند.

اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند اکنون برداشتن گام های عملی عملی است رسیده نیست و ممکن است اثری بر خلاف انتظارات آیسمن داشته باشد. یکی از این متخصصان با استفاده از روشی مشابه نحوه ایجاد غروب خورشید در جو را دستکاری می کند ویرایش ژن CRISPR او در مورد جنین می داند. مکانیزمی که نه تنها به ایمنی آن اطمینان کافی نداریم، بلکه بحث اخلاقی درباره آن آنچنان که باید انجام نشده است.

Make Sunsets می گوید امروز 750 هزار تومان او قبلاً برای پرتاب بالن های بعدی کمک مالی جمع آوری کرده است. با این حال، منتقدان امیدوارند که نهادهای قانونی بتوانند سازوکارهایی را برای جلوگیری از این اقدامات خودسرانه ایجاد کنند.

227227

دکمه بازگشت به بالا