عمومیمطالب کسب و کار

شماره تلفن اینترنتی احراز اینماد

محتوای این مطلب پنهان

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

اینماد لوگویی است که جهت تایید صلاحیت و هویت فروشگاه‌های اینترنتی و تلفن اینترنتی استفاده می‌شود. صدور آن نیز توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صورت می‌گیرد. این لوگو صرفا جهت تایید صلاحیت فروشگاه‌های اینترنتی از طریق تلفن مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای دیگر سایت‌ها کاربردی ندارد.

از تجربه کاربری مشتریان خود چه می‌دانید؟ هر زمان که کاربری برای خرید محصولی از سایت با فروشگاه شما دیدن می‌کند، اولین چیزی که از ذهنش می گذرد این است که آیا کالایی که خرید می‌کنم با کیفیت به دستم می‌رسد؟ آیا مبلغی که هزینه کرده‌ام به هدر نمی‌رود و یا اصلا سایتی که قصد خرید از آن را دارم معتبر و قانونی است؟

نماد اعتماد الکترونیکی در واقع این اطمینان را ایجاد می‌کند که خرید از این وب سایت بدون مشکل است. پس تنها سایت‌هایی که خدمات و محصولات خود را به فروش می‌رسانند به این نماد احتیاج دارند. البته بدون داشتن نماد اعتماد الکترونیک هم می‌توان درگاه بانکی داشت و از خدمات مربوط به پرداخت در وب سایت استفاده کرد ولی توصیه می‌شود که برای جلب اعتماد مشتریان و جلوگیری از مشکلات آینده برای فروشگاه اینترنتی خود اینماد بگیرید.

انواع اینماد

سه نوع اینماد داریم که شامل بی ستاره، تک ستاره و دو ستاره می‌شود. پیشنهاد می‌کنم تمرکز خود را برای گرفتن اینماد دوستاره قرار دهید.

  • نماد موقت: نماد موقت که در جهت سرعت بخشیدن به فرآیند دریافت اینماد است و به سایت‌های فروشگاهی دارای حداقل معیارهای مورد نظر داده می شود.
  • نماد یک ستاره: نماد یک ستاره بعد از ثبت نام و بررسی‌های مورد نیاز از سایت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در صورت واجد شرایط بودن با سنجش تعدادی از معیارها که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد به وب‌سایت داده می‌شود.
  • نماد دو ستاره: برای گرفتن نماد دو ستاره همان مراحل نماد یک ستاره پیش روی شما خواهد بود و فقط یک تفاوت وجود دارد که فروشگاه اینترنتی متقاضی این نماد باید حتما از گواهینامه امنیتی SSL در سایت خود استفاده کرده باشد. پروتکل SSL یک استاندارد وب است که بر حسب آن اطلاعات بین کاربر و وب‌سایت به‌صورت کد شده رد و بدل می‌شود و تحت هیچ شرایطی قابل بازیابی نیست.

آیا گرفتن اینماد ضروری است؟

در شروع راه شما می‌توانید بدون اخذ هیچ مجوز خاصی خود را راه اندازی کنید. همچنین می‌توانید برای وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود درگاه پرداخت آنلاین راه اندازی کنید که کاربران سایت بتوانند با داشتن کارت بانکی و رمز دوم به صورت آنلاین از شما خرید کنند. در ادامه‌ی مسیر و در صورتی که احساس نیاز کردید می‌توانید برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنید تا آن‌ها را دریافت کنید. دریافت این مجوزها در مراحل بعد می‌تواند تاثیر مثبتی بر کسب‌ و‌ کار شما داشته باشد و باعث اعتماد مشتریان شود.

چالش‌های دریافت اینماد

تقریبا همه‌ی ما با روند خسته‌کننده‌ی فعالیت‌های اداری در ایران آشنا هستیم ولی خوشبختانه مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی غیرحضوری است.

زمان دریافت نماد

مدت مشخصی برای اتمام کارها وجود ندارد ولی معمولا طی مدت زمان هفت الی ده روز می‌توان اینماد را دریافت کرد.

هزینه‌ها

نخست برای دریافت نماد 175 هزارتومان پرداخت خواهید کرد و سپس هر دو سال یک بار برای تمدید باید مجددا این هزینه را پرداخت کنید. همچنین برای ارسال محموله پستی نیز باید 17 هزارتومان بپردازید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت اینماد

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است:

اشخاص حقیقی

  • تصویر مجوز فعالیت (در صورت موجود بودن)
  • تعهدنامه شخصیت حقیقی (مطالعه و زدن تیک آن در سایت اینماد)
  • عکس از مدارک هویتی
  • اجاره نامه یا سند ملک کسب و کار (یا منزل)

اشخاص حقوقی

  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اصل اساسنامه
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت موجود بودن)
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت موجود بودن)
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت موجود بودن)
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی (مطالعه و زدن تیک در سایت اینماد)
  • تصویر پروانه یا مجوز فعالیت

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

برای گرفتن اینماد باید از شرایط زیر برخوردار باشید:

1. عرضه کالا یا خدمات

فقط سایت‌هایی که در آن محصولات و خدمات به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شود نیاز به اینماد دارند و اگر صرفا محصولات خود را در سایت معرفی کرده‌اید نیازی به دریافت اینماد نیست. به خاطر داشته باشید که باید برای دامنه یا زیردامنه‌ای که خرید در آن انجام می‌شود درخواست اینماد کنید.

2. قیمت محصولات یا خدمات

برای گرفتن اینماد باید قیمت کالا‌ یا خدمات در سایت مشخص باشد و جزئیات خرید در قالب پیش فاکتور یا سبد خرید ارائه شود.

3. صاحب امتیاز دامنه

باید امتیاز دامنه‌‌ی سایتی که برای آن درخواست اینماد می‌کنید به نام درخواست دهنده‌ی نماد باشد و برای اشخاص حقوقی به نام شرکت یا یکی از اعضای هیئت مدیره باشد. برای دریافت اطلاعات دامنه کافی است وارد سایت شوید و در کادر جستجو آدرس آن را وارد کنید.

4. تایید صلاحیت

یکی دیگر از شروط این است که باید صلاحیت فردی شما از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تایید شود. برای استعلام نیازی به مراجعه‌ی حضوری نیست و کارکنان اینماد این کار را انجام می‌دهند و از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کنند.

5. سن 18 سال تمام

باید 18 سال تمام داشته باشید و اگر کمتر از 18 سال دارید نیاز است حکم رشد از سوی دادگاه ارائه کنید. لازم به ذکر است نیازی به داشتن کارت پایان خدمت نیست.

نحوه‌ی استعلام اینماد

برای استعلام اینماد کافی است بر روی لوگوی آن در سایت‌های مختلف کلیک کنید که جزئیات نمایش داده شود. فقط توجه کنید که آدرس درج شده‌‌ با آدرس سایت اینماد مطابقت داشته باشد و صرفا یک تصویر نباشد. همچنین از می‌توانید به صحت نماد هر کسب و کار پی ببرید.

نکات کاربردی راجع به نماد اعتماد الکترونیکی

برای ثبت درخواست نماد اعتماد الکترونیکی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی برای سفارش محصول باید حساب کاربری در سایت ایجاد کنید. اگر سایت شما نیز این گونه است باید یک نام کاربری و رمزعبور تست موقت در اختیار مرجع صادر کننده نماد قرار دهید.
  • تا قبل از صدور اینماد، نمایش آن در سایت غیرقانونی است.
  • تعداد ستاره‌های ای‌نماد به رتبه بندی کسب و کار بستگی دارد و به معنای کیفیت و اعتبار بیشتر استارتاپ است. برای دریافت ستاره‌های بیشتر شاخص‌هایی مثل میزان، امنیت سایت، کیفیت محصولات و خدمات ارزیابی می‌شود.
  • در صورتی که فرد درخواست کننده کسب و کارهای مختلفی داشته باشد نیازی به ثبت نام جداگانه برای هر کدام نیست و با همان حساب کاربری می‌تواند برای همه‌ی استارتاپ‌های خود درخواست اینماد ثبت کند.

فرآیند ارزیابی کسب و کارها جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

کسب و کارها برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی با این فرآیندها ارزیابی می‌شوند:

  • احراز آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب و کار
  • ارزیابی چک لیست الزامات نهاد
  • تعهد الکترونیکی
  • استعلام صلاحیت فردی از پلیس نظارت بر اماکن عمومی

تحریم اینماد توسط استارتاپ‌ها

بسیاری از استارتاپ‌های موفق ایران به دلیل روندهای غیرشفاف، غیرمنطقی و عدم هماهنگی دستگاه‌های دخیل و اعمال نظرات شخصی در روند تمدید نماد اعتماد دست به تحریم آن زدند و به باورشان اینماد تنها یک تصویر بی اعتبار است. در پی این اعتراض لوگوی اینماد از سایت برخی کسب و کارهای مطرح اینترنتی برداشته شد.

انتقاد دیگری که به این نماد داشته‌اند این است که دارای 5 ستاره است ولی فرآیند ارزیابی کسب و کارها برای اعطای ستاره‌های بیشتر به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد و اکثر کسب و کارها دارای دوستاره هستند.

مراحل گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی

1. مراجعه به سایت اینماد

در قدم اول می‌بایست به مراجعه کنید.

2. ساخت حساب کاربری

در منوی بالای صفحه پس از انتخاب کسب و کارها بر روی “ثبت نام و ورود به پنل کاربری” کلیک کنید. بعد از باز شدن صفحه بر روی “ایجاد حساب کاربری” کلیک و مشخصات را وارد کنید.

3. تکمیل اطلاعات و آپلود مدارک

بعد از ورود به پروفایل خود بر روی «تکمیل اطلاعات» کلیک و مشخصات را تکمیل کنید. پس از وارد کردن مشخصات مدارک را بارگذاری کنید.

4. احراز اطلاعات

در این مرحله باید کد ارائه شده توسط سامانه را با استفاده از تلفن همراه به شماره گفته شده ارسال کنید. در این مرحله احراز تلفن ثابت نیز انجام می‌شود.

5. افزودن کسب و کار

اینجا بایستی اطلاعات کسب و کار خود را تکمیل کنید.

6. تاییدیه فنی

پس از وارد کردن اطلاعات کسب و کار جهت گرفتن تاییدیه فنی بر روی گزینه‌ی «مدیریت کسب و کار» کلیک کنید. تاییدیه فنی به این دلیل انجام می‌شود که مشخص شود درخواست کننده به آدرس سایت درخواست شده دسترسی دارد.

7. تعیین نوع خدمت

در ابتدا گزینه‌ی «لیست خدمات و مجوزها» را انتخاب کنید و سپس نوع خدمت یا محصول خود را مشخص کنید. اگر خدمت مربوطه نیاز به مجوز داشته باشد باید آن را در سامانه بارگذاری کنید.

8. فرم نظرسنجی

در این مرحله باید فرم نظرسنجی که به شما داده می‌شود را پر کنید.

9. احراز اطلاعات کسب و کار

در اینجا می‌بایست آدرس محل فعالیت، ایمیل و شماره تماس کسب و کارتان احراز شود. برای تایید تلفن ثابت شرکت باید با شماره‌ی ارائه شده تماس بگیرید و اگر سیستم کد تایید را درخواست کرد کد مربوطه را وارد کنید. معمولا پس از حداکثر 10 دقیقه تلفن تایید می‌شود. برای تایید صحت ایمیل هم پس از انتخاب گزینه‌ی «ارسال ایمیل» ایمیلی حاوی کد برای شما ارسال می‌شود که باید در کادر مشخص شده آن را وارد کنید و «تایید کد» را بزنید. صحت آدرس شرکت هم به همین صورت انجام می‌شود و باید کدی که به آدرس پستی شما ارسال شده است را در کادر مربوطه وارد کنید.

10. ارسال پرونده برای کارشناس

در این مرحله باید پرونده‌ی شما توسط کارشناس بررسی گردد پس بر روی «ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس» کلیک کنید.

11. تعهدنامه

تعهدنامه‌ی موجود در سایت را مطالعه کنید و تیک تایید آن را بزنید.

12. دریافت نماد

پس از اینکه کارشناس بررسی‌های لازم را انجام داد، اینماد شما آماده‌ی صدور است و می‌توانید لوگوی آن را در سایت خود قرار دهید.

همان طور که گفتیم انواع کسب و کار اینترنتی با کمک شماره تلفن اینترنتی تهران دفترشما می‌توانند اینماد بگیرند که در ادامه به شما توضیح خواهم داد.

بدون داشتن شرکت و دفترکار اینماد بگیرید

در صورت نداشتن دفترکار می‌توانید آدرس منزل خود را وارد کنید و آنجا را به عنوان محل فعالیت خود معرفی کنید. لازم است که آدرس، شماره تلفن ثابت و شماره تلفن همراه خود را در سامانه‌ی اینماد ثبت کنید تا اطلاعات مربوطه ثبت شود.

اینماد برای بررسی صحت تلفن ثابت کسب و کارتان به شما خواهد گفت که باید از طریق آن با اینماد تماس بگیرید. در صورتی که برای کسب و کارتان تلفن ثابت ندارید راه اندازی آن از طریق مخابرات چندین هفته از شما زمان خواهد گرفت و در روند دریافت نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارتان مانع ایجاد خواهد شد.

ما در دفترشما با پیش شماره‌های 2، 7 و 9 ارائه می‌کنیم که فعال سازی آن در عرض 5 دقیقه انجام خواهد شد. امکان نصب تلفن گویا، فکس اینترنتی، آوای انتظار، صندوق صوتی و … نیز بر روی شماره‌ی خریداری شده وجود دارد. بعد از خرید سرویس جهت برقراری تماس خروجی با اینماد کافی است مقاله‌ی را مطالعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا